The Great Pottery Throw Down
Auteur: Lotte van Geijn
07.03.2016
Gepubliceerd in het KLEI - keramiek magazine
Niemand kan natuurlijk op tegen presentatrice Martine
Bijl. Haar droge humor, haar liefdevolle betrokkenheid bij de kandidaten: ‘Maar
de taart… heb je die al opgebouwd? Nee, maar dat heb ik zo gedaan. Dat heeftie
zoooo gedaan.’ en haar voice over
commentaar ‘Voor onstabiele kerstbomen is geen plaats in deze tent. Want voor
een boom je ook maakt, hij moet fier rechtop, dertig centimeter aan kunnen
tikken. En dat is hoger dan je zou denken.’
Ze maakt een kopje warme chocolademelk met slagroom
voor de kandidaten, terwijl de opnames voor de kerstuitzending in de zomer opgenomen
worden. ‘De temperatuur en de druk liggen allebei hoog.’ zegt Martine. Het zweet wordt van de voorhoofden geveegd
terwijl de ene druk bezig is een skihelling van koek te maken en de ander even creatief moet nadenken en met
Engelse drop sneeuwpoppetjes van een hoge hoed voorziet en met zure matten ze
een dasje om doet.
In een interview verklapt presentatrice Martine Bijl dat
ze niets heeft opgestoken van het programma Heel
Holland bakt. ‘Persoonlijk vind ik het zonde van mijn tijd. Ik sta liever
in de tuin, maar ben wel een stille bewonderaar van mensen die het wel kunnen.’
Martine Bijl maakt het programma tot een plezier om
naar te kijken, maar ik deel haar mening als het gaat over de inhoud.
Op de Engelse televisie hebben ze geen Martine Bijl,
maar wel een spannende variant op het steeds herhaalde televisie competitie-format.
The great Pottery throw down. Op de
BBC2 streden tien kandidaten in zes aflevering voor de titel Top Potter. Niet met gardes en marsepein,
maar wel met ovens en glazuur, draaischijven en mallen.
In de eerste aflevering krijgen ze vijf kilo klei en
twintig minuten om zoveel mogelijk eierdopjes te maken, maar de opdrachten
worden al gauw moeilijker. The Potters,
zoals de kandidaten liefkozend worden genoemd, moeten in de tweede aflevering The cracks begin to show hun werk
bevrijden uit hun tijdelijke mallen zonder ze extra scheurtjes te berokkenen.
De strenge jury bestaat uit Keith Brymer Jones en Kate
Malone. Keith Brymer is een Londenaar. Hij leed aan dyslexie op school en toen
hij op zijn elfde in aanraking kwam met klei was hij verkocht. De herhaling van
het maken creëert ruimte om na the denken. ‘It’s a great place to think.’
Hij heeft zijn eigen productenlijn opgezet met keukengerei en servies. Kate Malone maakt figuratief werk geïnspireerd op de
natuur, de zee en het land en sinds kort ook de magmalaag onder de aardkorst.
In de vierde aflevering besluit Potter Tom niet de slab
roller whilst te gebruiken, maar de grote hoeveelheid klei met de hand tot
een gelijkmatige plak te rollen. Het zweet staat hem op de rug. In de finale
gaan de overgebleven kandidaten de strijdt met elkaar aan om de grenzen van het
werken met porselein op te zoeken en ze gevraagd wordt een Chinese thee set te maken.
Presentatrice Sara Cox maakt een grapje bij één van de kandidaten. ‘It needs a
lot of concentration?’ vraagt ze terwijl ze opzichtig zijn horloge, dat hij
heeft afgedaan en op zijn werkbank ligt, in haar broekzak steekt. Nee ze is geen
Martine Bijl, maar de inhoud van het programma compenseert.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten