LOTTE'S BLIKVANGER #119
week 40
Oktober 2014
Dit is de honderd en achttiende column van Lotte's blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een kunstwerk dat mijn blik ving.
...fotografie is een interpretatie van de werkelijkheid.
Wat
is het om mens te zijn?
Deze
existentiële vraag staat centraal in het werk van de Zweedse fotograaf JH
Engstrom.
JH
groeide op in een piepklein arbeidersdorpje in Zweden. Het hele dorp werkte
voor dezelfde fabriek. Iedereen kende elkaar. Toen hij toen tien jaar was vertelde
zijn vader hem dat ze gingen verhuizen naar Parijs. Absoluut een
tegenovergestelde wereld.
‘Paris hit me
in the face.’
De eerste dag naar school ging zijn vader mee
op de heenreis. Anderhalf uur waren ze onderweg met overstap van metro op bus,
op andere metro en nog een stuk lopen. Aangekomen op school drukte zijn vader
hem een briefje in de hand. Het is dezelfde weg terug maar dan anders om. Nu JH
zelf vader is realiseert hij hoe bizar dit eigenlijk was, maar als jongetje van
tien was hij niet bang, het maakte hem vooral trots op zichzelf als hij de weg
naar huis had gevonden. Hij ontdekte een geheel nieuwe wereld. Toen hij dertien
werd verhuisde ze terug naar Zweden, maar Parijs had zijn hart gestolen en hij
zou nog vele malen in zijn leven terug keren.
Pas
toen hij een jaar of 20/21 was en terug kwam in Parijs ontdekte hij het
kunstenaarsleven. Dat er werkelijk mensen bestonden die van kunst hun leven
hadden gemaakt. Hij wist niet dat deze wereld bestond en weer was het Parijs
die hem deed ontwaken.
Hij
studeerde in 1997 af aan de kunstacademie van Gotenborg. En werkte daarna als
assistent van modefotograaf Mario Testino en documentaire fotograaf Anders
Petersen. Daarna ontwikkelde zijn geheel eigen stijl die zich het beste
omschrijft als rauwe en esthetische beelden. Hij speelt met de werkelijkheid
die fotografie vastlegt door middel van technische imperfecties als overbelichting,
beweging en stof. Hij benadrukt hiermee dat fotografie een interpretatie is van
de werkelijkheid.
Hij
prefereert dat zijn werk in boekvorm wordt uitgegeven. Zijn carrière telt er nu
al twaalf. Waaronder het boek: Sketches of Paris.
Dit
werk wordt nu onder andere getoond in het Foam, Fotomuseum Amsterdam, als
onderdeel van zijn solotentoonstelling 'Close Surroundings'. De foto’s hangen uitgeprint
zonder lijst met spelden in de muur geprikt als een muurvolle collage.
Dit
boek over Parijs was hij nooit van plan te maken. Veel te clichématig en
hoeveel fotografen waren hem al niet voorgegaan? Grote namen als Robert Frank,
Ed van der Elsken en Anders Petersen. Toch bleek hij door alle jaren heen
altijd Parijs te hebben gefotografeerd en over een periode van 3/4 jaar waarin
hij door de contactafdrukken heen bladerde begon hij zich te realiseren dat dit
weldegelijk een boek zou worden. Zijn dagelijkse persoonlijke leven van 1991
tot 2012 is samengevoegd in dit boek.
‘Like my memory, there is no
chronologic order in this book.’
Hij
experimenteerde met verschillende camera’s en technieken, maar net als in het
boek is ook in de tentoonstelling gekozen de foto’s allemaal op het zelfde
format af te drukken en te presenteren. Ik twijfel of dat een goede keus is
geweest. Er hangen in een andere zaal ook een aantal originele collages waarin
wel de afzonderlijke foto’s nog te zien zijn. Het geeft een puur gevoel.
'Sketches
of Paris' is een portret van voorbije liefdes, van de losgeslagen leven in de
grote stad, van de energie ervan, van verlies en geluk, van sleur en opwinding.
Het
is een serie foto’s die het leven bevragen. Kunnen wij het leven ooit echt
begrijpen? Het is een kijk in zijn eigen rauwe persoonlijke leven, maar het is
invoelbaar als toeschouwer.
Hij gebruikt het medium fotografie om grip te
krijgen op het leven. Het was bij deze foto’s niet het doel om te fotograferen, maar het ontdekken
van leven zelf. Pas achteraf besloot hij er een boek van te maken. Dit is te
voelen als je naar het werk kijkt. Het reflecteert het experiment dat het leven
zelf is.
‘And
I think still now, when I’m walking in Paris,
I
can walk like hole day, and I’m still have this kind of very childish, I am
amazed by it.
You
know, I can.. all this people and all this enter counters that happen, you didn’t
know about in the morning and when you
go to bed have experienced everything. ’
-Lotte van Geijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten