9.26.2014

LOTTE’S BLIKVANGER #118


LOTTE’S BLIKVANGER #118 
Week 39 
September 2014                                                                                     

Dit is de honderd en achttiende column van Lotte’s blikvanger.          
Een wekelijkse beschouwing over een kunstwerk
 dat mijn blik ving.











POWER OF WATER


Het heeft al een geruime tijd niet geregend. September is er een van de warmste ooit in onze geschiedenis. Ik heb uitzicht vanaf mijn bank over een mooi stuk gracht. Als ik met een nieuwe collega spreek over het Nederlandse kraanwater, ze is opgegroeid in Dubai, realiseer ik me maar weer eens al te goed hoe bijzonder ons schoon drinkbaar kraanwater is.

Water. Op sommige plekken hebben ze er te weinig van en op andere veel te veel. Te zout, te zoet, te vuil, bedreigend, gecultiveerd of zelf poëtisch. De ligging van rivieren en zeeën en oceanen bepaalt vaak waar we wonen, waar we kunnen overleven.

Fotodok is een ruimte voor documentaire fotografie. Samen met CASCO delen ze een tentoonstellingsruimte in het centrum van Utrecht. Om en om organiseerden ze een expositie en tussentijds zijn er lezingen en debatten.




De tentoonstelling die er nu te zien is gaat over de kracht van water. POWER OF WATER. Het is een mega groot onderwerp en het lijkt me dan ook lastig om dit te kunnen omvatten in een enkele expositie. Meerdere (Nederlandse) fotografen zijn uitgenodigd om speciaal voor dit thema nieuw werk te maken. Het werk van jonge relatief onbekende fotografen hangt naast gerenommeerde fotografen met indrukwekkende c.v.’s 
‘Als het werk goed is dan maken wij geen onderscheidt.’ legt Lisanne me uit. Ze is zelf afgestudeerd aan de Sint Joost Academie in Breda, maar ontwikkeld eerder concepten dan dat ze zelf foto’s maakt. Het laat zien dan zelfs binnen de opleiding de grenzen van de fotografie worden opgerekt en doorbroken.








Fotografie en beeldende kunst hebben een lastige geschiedenis met elkaar. Fotografie was lange tijd geen kunst en werd dan ook nauwelijks in musea getoond. Toen de conceptuele kunstenaars fotografie als medium begonnen te gebruiken werden zij wel degelijk in musea getoond. Het in de ogen van de echte fotograaf, technisch prutwerk kreeg wel het podium van de white cube. Tegenwoordig met de toegang voor iedereen tot digitale fotografie is er weer een geheel nieuwe ontwikkeling gaande. Ook in de tentoonstelling bij Fotodok zijn bij meerdere foto-series ook film te zien. Film als ‘verlengde van’ wellicht.


'A most wanted man'

De beroemde fotograaf Anton Corbijn zegt dat hij nu enkel nog maar fotografeert voor de hobby. Hij is nu filmmaker. Zijn derde film ‘A most wanted man’ is vooral beeldend indrukwekkend mooi. Zijn getrainde oog. Ook speelt Philip Seymour Hoffman een geniale (laatste) rol, maar qua film is hij matig. Is het verhaal niet spannend genoeg. Zijn de personages niet genoeg uitgewerkt en is er naar mijn smaak te weinig intrige, romances en seks in de film.


DISPUTED WATERS

Er is een fotoprint te zien van de meanderende Rijn. Erop een aantal kleinere afgedrukte detail foto’s. Ernaast een video van een man die op de rivier de Mekong vaart en via een luidspreker een boodschap verkondigt dat men gestraft wordt als men de rivier bevuild. Het werk blijkt een samenwerking te zijn van onder andere fotojournalist Johannes Abeling en fotograaf Ronald de Hommel. Het project is eigenlijk alleen als website gemaakt en bedoelt. De concessie om hier dan toch een slappe aftrek te laten zien staat me tegen. Ik zou zeggen zet een mooie computer neer met een goed beeldscherm en vertoon de website. Tegenwoordig kan een website een drager zijn voor een project, voor een kunstwerk. Het is wel de moeite waard om even online te kijken: DISPUTED WATERS www.disputedwaters.com. Daarvoor hoef je niet van en lui stoel af en richting Utrecht.

Er is een filmwerk te zien van studenten van de HKU. Een jongen draagt twee zwarte emmers van Utrecht Centraal station naar zijn huis ergens aan de rand van de binnenstad. Op het station is een centraal waterpunt. Het toont hoe is minder bedeelde landen mensen kilometers moeten lopen met water. Het toont empathie en dat is goed.

De tentoonstelling bevat een paar verrassend goed gepresenteerde series van fotografen die allemaal op hun eigen manier met het onderwerp water aan de slag zijn gegaan. Water is levensboefte nummer 1. Deze tentoonstelling laat in ieder geval een aantal perspectieven zien van de noodzaak ervan. Van de veelzijdigheid van het complexe onderwerp. Water stopt niet bij landsgrenzen.

Ik pak een glas, draai de kraan open en snel vult het glas zich met helder water. Ik neem een grote slok. Heerlijk. 



-Lotte van Geijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten