8.01.2014

LOTTE’S BLIKVANGER #110

    
Leopold and Rudolph Blaschka,glass objects 1890
 LOTTE’S BLIKVANGER #110
Week 21
Augustus 2014

Dit is de honderd en tiende column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn blik ving.





NIEUWSGIERIGHEID
CURIOSITY


Ik bezoek in de Appel Arts Centre aan de Prins Hendrikkade de zomertentoonstelling Curiosity; de kunst van het weten
Het is een mooie veelzijdige tentoonstelling met een prettige afwisseling en een verrassende samenkomst van verschillende kunstenaars. Op de eerste verdieping is airconditioning. Daar is het dan ook aangenaam vertoeven als bezoeker. En je krijgt nog minder haast en dat creëert meer tijd om rustig op ontdekkingstocht te gaan.

Want dat is wat deze tentoonstelling is: een ontdekkingstocht. Het wakkert je nieuwsgierigheid aan. Nieuwsgierigheid is in mijn ogen een belangrijke eigenschap. Het lijkt misschien een wat kinderlijke eigenschap, maar waar hij natuurlijk voor kinderen van levensbelang is; om opzoek te gaan naar nieuwe dingen, is het als volwassenen eigenlijk niet minder belangrijk. Altijd verder kijken, altijd benieuwd zijn naar wat er om de volgende hoek zal zijn, wat er op de volgende pagina te zien is. En ja, soms leer je een harde les doordat je door je nieuwsgierigheid een weg in bent geslagen die niet tot het gewenste gevolg leidde. Maar dat mag je er niet van weerhouden weer je moed bijeen te schrapen en opnieuw nieuwsgierig te worden. Opnieuw het onbekende terrein te betreden.

Ik dwaal af, terug naar de tentoonstelling waar een schat van kunstwerken te vinden zijn. Samengesteld door de kunstcriticus en romanschrijver Brian Dillon.
 ‘Nieuwsgierigheid komt voort uit het verlangen te ontrafelen wat zich buiten ons huidige begrip van de wereld bevindt. Naast de verwondering – traditioneel gezien als de oorsprong van de filosofie – wordt nieuwsgierigheid gekoesterd omdat het ons naar nieuwe kennis of ervaringen brengt. Historisch is het echter ook veroordeeld als een vorm van afleiding, een verlangen naar nieuwsgierigheid louter vanwege het nieuwe, of naar kennis die ons eindelijk niets aangaat. Net als in een rariteitenkabinet, waarin wetenschap en kunst, oud en modern, realiteit en fictie samensmolten, gaan in  deze tentoonstelling kennis en plezier hand in hand door de confrontatie van historische perioden en allerlei soorten voorwerpen.’
-Brian Dillon over de tentoonstelling Curiosity.
In de tentoonstelling word je inderdaad aangenaam heen en weer geslingerd tussen alle contradicties die je in een rariteitenkabinet zou terug vinden. Het is echter geen rariteitenkabinet. Er zit een onderzoekende lijn en samenhang in de kunstwerken.

      
 Adam Broomber en Oliver Chanarin
 
I.D. 42, Polaroid Picture, 107mm x 86mm, 2013
Het werk van Adam Broomber en Oliver Chanarin The Poloroid Revolutionary Workers Movement, 2013 is een bijzondere serie polaroids. 
Ze hangen in grote lijsten met brede passe-partouts en ik kijk in naar de kleine afbeeldingen. Ik kijk naar een detail van een plant, naar een bloem, maar steeds is de polaroid in verdeeld in een linker en rechterdeel. Het linkerdeel is donkerder dan het rechter en soms zo donker dat er bijna niks meer te onderscheiden valt. Het fascineert me, het is mooi, maar ik voel dat er meer hier vertelt wordt. De titel van het werk brengt me niet heel veel verder: The Poloroid Revolutionary Workers Movement. Het blijft onduidelijk en mijn nieuwsgierigheid is gewekt. In het mooi verzorgde overzichtelijke informatieboekje vind ik al snel de begeleidende tekst. Het verhaal is schokkend.

        
 Adam Broomber en Oliver Chanarin
 
I.D. 37, Polaroid Picture, 107mm x 86mm, 2013
De polaroidcamera waarmee Broomer en Chanarin de polaroids gemaakt hebben is een speciaal gemaakte camera uit de jaren ‘60, ontwikkeld in het apartheidsregime in Zuid-Afrika. De portretfoto’s die ermee gemaakt werden moest iedere donkere Zuid-Afrikaan met zich mee dragen als identiteitsbewijs. De camera had een speciale flits-instelling voor het fotograferen van een donkere huid. Ik kijk nogmaals naar de polaroids maar nu met andere ogen.                                                                                                                                                                                         
       
 Adam Broomber en Oliver Chanarin
 
I.D. 33, Polaroid Picture, 107mm x 86mm, 2013






De dubbelbeelden zijn steeds een combinatie van een lichte en een donkere. In hun werk onderzoeken deze kunstenaars de racistische elementen in de historie van de fotografische technieken.

En zo brengt je nieuwsgierigheid je bij ieder kunstwerk in deze tentoonstelling naar een onverwacht verhaal, 
naar een onverwachte geschiedenis.


Een ander voorbeeld. Ik buig me over een vitrinekast en kijk naar een verzameling van allerlei zeediertjes. Kwallen, octopussen, zeekomkommers, zeekatten en inktvissen. Het zijn prachtige vormen met subtiele kleuren. Het onderwaterleven is een wereld die de nieuwsgierigheid altijd heeft geprikkeld. Hoe is het leven diep onder water? De namen van de diertjes staan erbij vermeld, met steeds een datum erachter; ca. 1890.
1890, dat is wel een enorme tijd geleden sta ik me te bedenken. Maar zijn ze toen ontdekt? Hebben de toen hun naam gekregen?

Leopold and Rudolph Blaschka,
Actinia and Sargartia,
glass objects 1890
Nee, dit zijn glasmodellen. Deze objecten zijn van glas vervaardigd door vader en zoon Rudolph en Leopold Blaschka in Dresden. Van waaruit ze in de negentiende eeuw glazen modellen leverden van zeewezens aan musea over heel Europa. Gebaseerd op tekeningen van onder meer Philip Henry Grosse en later kochten ze zelfs zelf een groot aquarium.

Philip Henry Gosse
illustration for Actinologia Britannica

Uniek. Ik had geen idee.

Nog te bezoeken tot 14 september 2014


-Lotte van Geijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten