5.30.2014

LOTTE’S BLIKVANGER #101

LOTTE’S BLIKVANGER #101
                
                Paul Geelen
                   Untitled _ tie wraps, 2013
Week 22
Mei 2014

Dit is de honderd en eerste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn blik ving.



O.A.
EXPLOSIE VAN LOOD





Ik ontmoette Paul Geelen een tijd geleden toen ik opzoek was naar het boek Neo-Materialism van Joshua Simon. Ik bezocht hem in zijn atelier bij De Ateliers in Amsterdam aan de Stadhouderskade. Hij leidde me rond in zijn atelier. Hij opende een luik in de vloer en ik zag een kruipruimte van maximaal anderhalve meter diep. Hij onderzocht letterlijk alle hoeken en gaten van de ruimte. Hij kweekte slakken, liet me de eitjes zien. Een vreemd voorwerpje op een bureau bleek een spiraaltje te zijn. Fascinerend dingetje, en hij vertelde me dat het nog niet zo gemakkelijk was om daar aan te komen: als man. Een intrigerende ontmoeting.

Ik piep nog even snel om kwart voor zeven naar binnen bij de opening van ‘Offspring’, de eindpresentatie tentoonstelling in diezelfde Ateliers. Het is knijter druk en ik ben laat.

Vandaag als ik dit schrijf is het maandag en ik ben onbeschrijfelijk zenuwachtig en gespannen voor een toelatingsgebrek voor een Master-opleiding dat ik morgen heb. Mijn handen trillen, ik kan ze niet stil houden en ik moet nog twintig uur door. Afleiding dan maar, terug naar De Ateliers. Het is maandagmiddag en er is geen kip te vinden. Heerlijk rustig dwaal ik door de enorme ruimtes en ik kan ontladen door me te concentreren op de installaties.

Er zijn een aantal interessante en een enkele grappige, maar de installatie van Paul Geelen trekt mijn focus. De slakkeneitjes en het spiraaltje zijn niet meer terug te vinden. Wel steken er tien stalen stokken uit de vloer; waarmee rasters worden gemaakt waar beton mee wordt verstevigd. Op een van de tien staat een soort prisma. Het is het enigste werk in de ruimte dat niet de titel ‘Untitled’ draagt, maar ‘Eyecatcher 2012-2014’ heet. Hij heeft een mooie kleur die van zandkleur naar oranje neigt.

Paul Geelen
Eyecatcher 2012-2014

Ik herinner me opeens dat op de openingen op een krukje ernaast een vrouw met een zwarte jurk en lang zwart haar, haar baby de borst zat te geven. Ze hoorde bij de installatie… het was een performance. Wellicht dat Paul het niet gebruikte spiraaltje: dat hij uiteindelijk via internet wist te bemachtigen van vrouw die besloten had het toch niet te laten in brengen, van haar heeft gekocht. En dit kindje het gevolg daarvan is… Dat zou een prachtig concept zijn, een mooi verhaal.



Achter haar is van aarde-kleurige klei een dikke muur gebouwd. De muur is echter wel flink ingestort. Paul Geelen heeft van gietzand de muur opgebouwd net zolang totdat hij de grens vond; en de muur instortte.

Gecombineerd met fascinerende sculpturen van lood in unieke vormen die natuurlijk aanvoelen als het uitgroeien van ijskristallen. Zo lees ik later dat hij het lood heeft laten exploderen en met water heeft laten stollen om tot deze mysterieuze objecten te komen.

Paul Geelen
13. Untitled, 2014

Aan de muur hangt een tie-rip, met een knoopje erin, met een zwarte spelt in de muur geprikt. Doordat de gehele ruimte zo zorgvuldig en secuur is ingericht en er geen enkel overbodig object te vinden is, valt het me op. Het is een subtiel object. Op zijn website: http://www.paulgeelen.nl/ vind ik een foto van het werk met de ondertitel: Untitled _ tie wraps, 2013.
Het lijkt een me een sleutelwerk. Vorm en functie worden onderzocht in oogwaarschijnlijk simpel werkje, maar met een sterke visuele uitstraling met een knipoog.

Paul Geelen
Untitled _ tie wraps, 2013
Ook ligt er een wit zeil rond een van de stalen stokken, erop liggen stukken ijs (?) en een soort plas water. Ik gok dat het een object was dat door de tijd is gesmolten. Ik heb het niet in een eerder stadium gezien. Is hier misschien documentatie materiaal van? Ik zou het graag zien!

Hij onderzoekt de doormiddel van door hem gekozen materialen in hoeverre hij invloed kan hebben, in hoeverre hij het proces kan sturen.

De Ateliers is bijzondere plek waar kunstenaars twee jaar de ruimte en tijd krijgen om hun praktijk te ontwikkelen. De negende presentatie; Offspring 2014 is nog tot zondag 1 Juni te bezoeken. Adres: Stadhouderskade 86 te Amsterdam.
 

Hoe het object van lood laat het proces van de explosie zien in een stilgezet beeld. Het voelt als de spanning in mijn lijf die de tijd lijkt stil te zetten. Gelukkig weer een uurtje verder, nog maar negentien uur te gaan. Na het toelatingsgesprek lost het zich vanzelf op, de tijd zal haar inhalen, en er zal enkel een pasje water als in het andere beeld van Paul, op een zeiltje overblijven. Ik kijk uit naar de ontspanning.

Paul Geelen
Untitled 2014


-Lotte van Geijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten