3.14.2014

LOTTE’S BLIKVANGER #90

   

LOTTE’S BLIKVANGER #90
Week 11
Maart 2014




Dit is de negentigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn blik ving.

STRUISVOGEL MET TOUWBENEN

     

Ik bezoek een vriendin die twee zoons, een dochter van haar man uit een vorig huwelijk heeft en zwanger is van haar derde kindje. Met de jongste zoon slapend in de kinderwagen sta ik naast haar op het schoolpleintje samen met de andere papa’s en mama’s die staan te wachten op hun kroost. Als de schoolbel klinkt en de deur open zwaait stormen de kindertjes naar buiten en worden ze ontvangen met open armen. Ook de oudste zoon van mijn vriendin is zo blij zijn moeder te zien en krijgt een dikke kus en ze tilt hem even op, boven haar zwangere buik, totdat hij te zwaar wordt en ze hem op zijn eigen benen op de grond zet.


               

En ik besef me, dit is de toekomst, deze hummels zijn de toekomst. Een chef-kok in spe? Of misschien tot iets intellectueels? Sociaal geograaf of advocaat? Of een kind van de wereld; een reizende journalist, of misschien is hij net als zijn vader geen slechte fotograaf; die op verdienstelijke wijze een bijzondere gebeurtenis op persoonlijke manier vastlegt. Kijk even op jordvisser.nl. Of heeft hij toch het creatieve out-of-the-box denken van zijn moeder meegekregen? En wordt hij kunstenaar. Al heb ik geen flauw idee hoe de kinderen van de toekomst dit ondefinieerbare vak zullen invullen. Wellicht interactiever en digitaler, maar misschien ook wel juist ambachtelijker en duurzamer en idealistischer dan ooit.
              

Ik denk dat je niet anders kan doen dan ze droge sokken  aan doen als ze weer eens buiten de paden in een sloot zijn gesprongen en op hoop van zege ze na een krappe 18 jaar de wereld in sturen. Het lijkt me het zwaarste beroep dat er is; ouder zijn, maar als ik die koppies zie van de zoons van mijn vriendin besef ik, eigenlijk hoop ik dat ook ik het mee mag maken.

En opeens is het 20 graden en volop lente. En als beren uit hun winterslaap gewekt door de  warmte stromen de pleinen, terrassen en parken vol met mensen. Ik knipper met mijn ogen tegen het felle licht en besluit me aan de meute over te geven en zit met een drankje in het Vondelpark te genieten van de zon.
                   

Het Vondelpark bestaat dit jaar 150 jaar. Het is in 1864 opgericht door Christiaan van Eegen ter bevordering van de volksgezondheid. Jaarlijks bezoeken 17 miljoen, ja je leest het goed 17 MILJOEN mensen het Vondelpark. Als ik echter op een zonnige, maar koude doordeweekse dag opnieuw het park bezoek, is het er rustig. Op het veldje-bij-de-grote-vijver, zoals we dat vroeger aanduiden als we elkaar zochten tussen alle picknickende mensen, staan nu twee zeecontainers.

ARTZUID junior.

Om het 150 jarige bestaan van het park te vieren presenteert stichting ArtZuid, die de de tweejaarlijkse beeldententoonstelling in de openbare ruimte in het stadsdeel zuid organiseren, nu de Junior-versie.
 Het project bestaat uit een ontwerpwedstrijd en een beeldententoonstelling. De zeecontainers zijn voorzien van ramen, erachter zijn in drie lagen de ontwerpen te zien van de jonge kunstenaars in spe die een ontwerp hebben gemaakt voor een kunstwerk in het Vondelpark. Onderleiding van verschillende kunstenaars zijn deze ontwerpen tot stand gekomen. Het is erg mooi te zien wat de invloed van de kunstenaars is geweest op de kinderen, je herkent ze meteen.
          

In februari hebben 160 scholieren van 32 scholen uit het basis, middelbaar en speciaal onderwijs een miniatuur gemaakt van hun ontwerp. Met als inspiratie het Vondelpark.



            


Het is ontroerend om te zien wat ze gemaakt hebben. Het is indrukwekkend om te zien wat een talent ze hebben. Het is hoopgevend te zien dat de jonge generatie kunstenaars is spe in opmars zijn. Nog tot 20 Maart zijn alle 160 miniatuurbeelden te zien in de containers op het veldje voor de grote  vijver in het Vondelpark.

       




 Het leuke is dat je zelf tot 16 maart kunt stemmen op je favoriete werk. Via de website www.artzuid.nl of doormiddel van een smsje kun je je stem uit brengen. De top 20 zal dan uiteindelijk in het groot, tot 3,5 meter, worden uitgevoerd door de begeleidende kunstenaar en zullen van 15 juni tot 24 augustus de tentoonstelling:
 VONDELPARK 150 – ARTZUID JUNIOR vormen.
 Ik kan niet kiezen tussen het werk van Kick Waals 8 jaar, het triangel -bootje met een stroom van harten, of de warme ronde vormen van Nikita Leeflang 16 jaar, of hoefijzer-geluks-boom Rosy van Deursen, of misschien toch Louk Bots 10 jaar; een werkelijk geniaal kunstwerk van een soort struisvogel met prachtveren en touwbenen. Misschien zit hier wel de nieuwe Thom Puckey of David Bade of Eva Hesse tussen. Ik heb zin in de toekomst.


-Lotte van Geijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten