LOTTE’S BLIKVANGER #89
Week 10
Jeff Wall A view from an apartment, 2004-2005 detail |
Maart 2014
Dit is de negenentachtigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn
blik ving.
Jeff Wall
Tableaux
Pictures Photographs
1996-2013
Stedelijk Museum Amsterdam
Jeff Wall, zijn naam zegt het al. Walls. Alsof je tegen
muren aan loopt. Het werk lijkt simpel en begrijpelijk en door zijn levensgrote
formaat van 1 op 1 toegankelijk. Maar steeds als je lijkt binnen te stappen in
de ruimtes, de kamers, in de uitzichten de langschappen, dreunt het werk je
naar buiten. Terug naar je toeschouwers-positie in plaats van deelnemer.
Jeff Wall groeide op
in Vancouver en studeerde aan de University of British Colombia en aan het Courtauld
Institute of Art in London.
Sinds de late jaren ’70 wordt hij beschouwd al een van de
meest toonaangevende fotografen. Na solotentoonstellingen in het Museum of
Modern Art in New York en het Tate Modern in London is er nu een grote overzichtstentoonstelling
in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Bijna veertig werken uit de periode 1996
tot recent werk uit 2013 hangt associatief door elkaar. Het is prettig dat er
niet is gekozen voor een chronologische opstelling. Zijn levensgrote zwart-wit
foto’s worden afgewisseld met zijn lichtbak werken.
Jeff Wall A view from an apartment, 2004-2005 |
Het is voor mij niet navoelbaar dat deze presentatievorm, foto’s
op lichtbakken, ooit een revolutionaire was.
Wall was eind jaren ’70 de eerste die zijn foto’s als
ingelijste dia’s die aan de achterkant worden aangelicht door tl-buizen, op
lichtbakken, presenteerde. Deze vorm was afkomstig uit de reclamewereld, en
doordat hij het inzette in combinatie met kleur en het levensgrote formaat,
brak hij met de traditionele manier van het presenteren van fotografie. Zoals
wel vaker in de kunst is dit nu een z’n vanzelfsprekende presentievorm dat ik
daar niet meer van onder de indruk ben.
Het fascinerende aan zijn foto’s is het gevoel van onbehagen
dat het je geeft. Doordat de afbeeldingen documentair lijken, alsof het directe
spontane snapshots uit de werkelijkheid zijn, maar dat toch niet blijken te
zijn. Wall reconstrueert zorgvuldig als een filmmaker momenten die hij heeft
gezien of meegemaakt doormiddel van decor, props, licht en acteurs. De
combinatie van extreem realisme en de soms complexe kunstgrepen creëren het
spanningsveld dat het werk van Wall zo typerend maakt.
Is het de mens die zijn omgeving beïnvloed of is het de
omgeving die de mens beïnvloed? Het lijkt een steeds terug kerende vraag die
hij onderzoekt.
Tableaux Pictures
Photographs
Wall gaf zelf deze titel aan de tentoonstelling. Hij vangt
goed de gelaagdheid van de werken. Hij zegt er zelf over: ‘ ‘Tableau’ verwijst
naar het vrijstaande, autonome object waar we van een afstand naar kijken, vaak
als het voor ons aan de muur hangt. ‘Afbeelding’ verbindt dat nogal speciale en
geïsoleerde beeld met het hele scala aan beeldproductie vinnen een cultuur. Een
‘foto’ identificeer het in technische zin en als medium, in onderscheid met
andere manieren om tableaus of afbeeldingen te maken.’
Wall is de kunstenaar die de fotografie als artistiek medium definitief op de kaart heeft gezet, op geheel
eigen wijze. De thema’s in zijn werk; de relatie tussen mannen en vrouwen, de grenzen tussen stad en natuur en
culturele miscommunicatie zijn schijnbaar alledaags, maar tegelijkertijd ontzettend
spannend door hun onderliggendes spanningveld.
Jeff Wall A view from an apartment, 2004-2005, detail |
Jeff Wall A view from an apartment, 2004-2005 detail |
Jeff Wall A view from an apartment, 2004-2005 detail |
Het werk; A view from an apartement, 2004-2005
toont een oogwaarschijnlijk doodnormale woonkamer. Er staat een wasmand, een televisie,
er staan bloemen op tafel en het is een beetje een troep. Een vrouw leest een
magazine op de bank; ze draagt geen schoenen, een andere vrouw loopt net richting
de camera met een doekje in haar hand, haar blik gericht op de inhoud van de
wasmand, ze is op grijze sokken. Het uitzicht is een haven. Een schijnbaar
dagelijks tafereel van een misschien zaterdagmiddag. A view from an
apartment. Een blik uit een appartment. De titel is verwarrend. Gaat het hier over een blik uit een
appartement, dan zou ik eerder een afbeelding van alleen het uitzicht van de
haven hebben verwacht. Waar is deze foto gemaakt? Zou dit wel het echte
uitzicht zijn geweest? Hoeveel heeft Wall geënsceneerd? Ieder tijdschrift?
Zelfs de blauwe fles water naast de bank? En de afstandsbediening op de strijkplank.
De stapel gele doekjes met stippen, hetzelfde als het tafelkleed...
En de twee vrouwen; wat is hun onderlinge
relatie?
En langzaam
wordt het op heet eerste gezicht duidelijke, bijna saaie simpele foto van een
huiskamer met twee mensen, steeds surreële en spannender en raadselachtiger.
Door de titel
krijgt het uitzicht, dat de haven van Vancouver waar Wall is opgegroeit blijkt
te zijn, even veel aandacht als het uitzicht op de binnenwereld van het appartement. Het werk laat eigenlijk twee werelden, de binnen en de buitenwereld als gelijke in een beeld zien.
Ik ga nog een
keer naar het Stedelijk Museum Amsterdam om nogmaals te gaan kijken; naar binnen EN naar buiten.
Dat kan namelijk nog tot
3 Augustus 2014.
-Lotte van
Geijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten