2.28.2014

LOTTE’S BLIKVANGER #88

LOTTE’S BLIKVANGER #88
Kunst Academie Selfie 2006
Week 9
Februari 2014

Dit is de achtentachtigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn blik ving.


Het zelfportret





De maand maart is Fotografie Maand, lees ik op de site van het programma Avro’s  Kunstuur. De aflevering van aanstaande 9 Maart zal volledig over fotografie gaan. Ook de programma’s Close Up en OpiumTV houden zich deze maand vooral bezig met fotografie.
Op de site van Mister Motley, een kunstblad dat ik persoonlijk meestal niet erg interessant vind, vind ik het statement van kunstenaar Jan Hoek.

10 DINGEN DIE JE MOET WETEN ALS JE NAAR EEN KUNSTACADEMIE GAAT
-25 Feb 2014

Een hilarisch lijstje van tien punten die uitstekend samenvatten wat je kunt verwachten als je naar een kunstacademie gaat. Nummer acht licht ik hierbij eruit.

8. De eerste paar jaar ga je waarschijnlijk veel werk maken met jezelf in de hoofdrol. Jezelf gephotoshopt terwijl je met jezelf zoent. Foto's van jezelf waarin je een interactie met de omgeving aangaat. Een filmpje met je gezicht terwijl het vertelt over jeugdtrauma's of klaarkomt of probeert te huilen of zo lang mogelijk probeert niet te knipperen terwijl er pakken vla overheen worden gegoten. Oordeel niet te hard over de hoeveelheden narcistische kunst die je voor je kiezen krijgt de eerste jaren, het is een fase, de meeste houden er aan het einde van hun academietijd weer mee op.
– Jan Hoek

Ik lach me rot, zo herkenbaar. Ik herinner me nog levendig het werk van een medestudent die langzaam een glas melk over zijn hoofd liet stromen en quasi sensueel erbij probeerde te blijven kijken. Ook ik heb een map in mijn bestanden genaamd Portret, waarin ik een serie van selfies heb ongeslagen uit mijn eerste jaren op de kunstacademie. Niet voor niets is het woord ‘Selfie’ gekozen tot het woord van 2013.
‘Een selfie is een gefotografeerd zelfportret, meestal gemaakt met een digitale camera, een smartphone of webcam.’

          
Obama's selfie
En ik ben het dan ook eens met Hoek dat we niet te hard hoeven te oordelen over de hoeveelheid narcistische kunst, foto’s die we maken in het begin van onze carrière. Dat de meeste er na hun academietijd weer mee ophouden is volgens mij niet waar. Eigenlijk spreken we hier niet enkel over kunstenaars, want zelfportretten maken we bijna allemaal dagelijks, wekelijks of maandelijks en we delen ze naar hartenlust op onze facebookpagina’s  en instagram-sites. Zelfs president Obama kon het niet laten tijden de herdenkingsdienst van Mandela even de camera op zichzelf te richten. 
Tegenwoordig is iedereen fotograaf. En daarom post de Avro ook dit op hun site van Kunstuur:

Fotografen opgelet! De AVRO is op zoek naar het mooiste, leukste, beste, meest bijzondere zelfportret. Dus zet de zelfontspanner aan en maak een artistieke selfie!

Of je nu professioneel fotograaf bent of af en toe voor de lol een plaatje schiet, analoog of digitaal fotografeert, met een telelens werkt of liever je telefoon gebruikt: iedereen kan mee doen. Upload je foto uiterlijk zondag 16 maart op kunst.avro.nl.

Het winnende portret zal gekozen worden door Dana Lixenberg en Robin de Puy op 29 maart. En zal gepubliceerd worden in Pf- Magazine.

Terug naar het zelfportret en de narcistische periode die we tijdelijk doorlopen, maar die we ergens nog dagelijks in ons mee dragen.
Wat is een narcist precies?

               
Narcissus 
Narcisme is een vorm van gedrag dat gekenmerkt wordt door de obsessie met de persoon zelf, egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen. Sigmund Freud was de eeste die de term gebruikte. Hij noemde het verschijnsel naar de figuur Narcissus uit de Griekse Mythologie. Narcissus wijst in het verhaal alle romantische avances af en als straf werd hij verliefd op zijn spiegelbeeld.

De narcist heeft teveel eigenliefde, gebruikt anderen om aan zijn trekken te komen en wil vooral zelf bemindt worden in plaats van te beminnen. 
Toch bestaat er zoiets als het narcistisch paradox. Vaak straalt een narcist zelfvertrouwen uit, maar hebben onbewust vaak juist last van te weinig gevoel van zelfwaarde en compenseren dit door zich als beter of belangrijker te beschouwen.
En pas als ik dit lees over de narcist besef ik dat het geen personen zijn waar je een (liefdes)relatie mee moet willen beginnen:
Een narcist probeert zijn instabiele psychische basis niet te voelen door zich op te blazen. Hierdoor neemt hij veel meer ruimte in dan mensen normaal gesproken nodig hebben. Een narcist heeft hier echter geen last van omdat hij op een eenrichtingsweg leeft. Andere mensen moeten hem dienen of voor hem applaudiseren. Zo niet, dan stoot hij ze af.
De meeste mensen zijn echter geen narcisten. Ook niet als je de camera af en toe op jezelf richt. Het zelfportret is vooral een vorm om tot reflectie te komen. Om even stil te staan en te zien waar in de tijd je staat. Hoe we ons presenteren en het eigen lijf is altijd aanwezig en dat is soms verdomt handig.

         
Dana Lixenberg 
Dana Lixenberg is een Nederlandse fotografe die woont en werk in New York. Ze studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en de London College of Printing. In haar werk creëert ze tegenstellingen en portretteert ze mensen in hun puurste vorm. Mensen uit alle lagen van de bevolking. Ik ga opzoek naar een zelfportret. Ik vind een mooi portret van haar, maar volgens mij heeft ze het niet zelf gemaakt.


Is dat de enigste regel die we echt kunnen vastleggen bij de vraag; Wat is een zelfportret? Dat je zelf op de knop hebt gedrukt? Nee, want ook een portret via de zelfontspanner is een zelfportret, als je de camera zelf op jezelf richt. Maar ook een stilleven van mijn intiemste spullen zou ik een zelfportret kunnen noemen.






Op de site Kunstuur kun je de zelfportretten downloaden, helaas duurt dit een eindeloos om ze te laden, jammer. Op alle foto’s zie je letterlijk mensen, erbij staan kleine stukjes tekst over de portretten, ook jammer, heb beïnvloed je kijken enorm. Niet iedere fotograaf is ook een goede schrijver.

           
Robin de Puy 


Robin de Puy is het andere jury lid, als ik haar facebook-pagina open zie ik een portretfoto van een vrouw. Robin is ook een vrouwennaam. Het is een zelfportret. Robin de Puy Zelfportret voor V / Volkskrant (29 januari 2014). Ze studeerde in 2009 af aan de fotoacademie in Rotterdam. Recent won ze de National Portrait Prize, wat haar een geschikt jurylid maakt, lijkt mij.
De reeks van ingestuurde zelfportretten verschillen enorm. Het lijkt me nog een lastige taak om hier een winnaar uit te kiezen. Gebaseerd op welke criteria, vraag ik me af.
Voor deze blikvanger had ik me eigenlijk voorgenomen een zelfportret te maken om in te sturen, en hier te posten in plaats van mijn wekelijkse beschouwing. Tot ik me realiseerde dat mijn selfie, mijn blikvanger –zelfportret, mijn facebook-foto, mijn foto op mijn visite kaartjes, het enigste portret is waar ik zelf naar kan kijken zonder me te generen. Het is het beeld dat door de tijd het icoon van mijn werk, van mijn blikvanger is geworden.


Lotte's Blikvanger



Of ik hem instuur, ik denk er nog even over na. Maar ik raad het ieder van jullie aan om mee te doen, tot en met 16 maart kun je je zelfportret insturen en kun je het als een goed excuus gebruiken om de camera op jezelf te richten. Het is namelijk altijd een zinvolle vraag, wie ben ik eigenlijk vandaag?


-Lotte van Geijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten