2.20.2014

LOTTE’S BLIKVANGER #87

LOTTE’S BLIKVANGER #87
Pieter Henket en Roger Inniss
foto: Mark van der 
Zouw
voor PS Parool

Week 8
Februari 2014

Dit is de zevenentachtigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een kunstwerk dat mijn blik ving.


JAMES  
DAVID 
ELI 
AVI 
TONY 
LEEBO 
LOUIS  EN THIAGO

FACES by Pieter Henket.

Ik bekijk de dubbelportretten, in totaal acht stuks. Het zijn mannen, en profil. Elk portret is gespiegeld met zichzelf. Sterke emoties als pijn, lijden en lust zie ik in hun gezichtexpressie terug.
De kracht van het mannelijke.

Het zijn zwart-wit portretten van redelijk groot formaat. Als ik er dichtbij kom, zie ik dat het papier gekreukeld is. De foto's zijn afgedrukt op kalkpapier. Het papier heeft hij vervolgens handmatig  verkreukeld en glad gestreken. Hierdoor is de spiegeling van het dubbelportret niet een perfecte spiegeling, de kreukels zijn uniek. Het papier is niet wit, maar licht bruinig, met een theezakje zijn ze zachtjes gedept om ze deze kleur, deze structuur mee te geven.
De scherpte van de foto’s zorgt ervoor dat ieder baardhaartje, ieder zweetdruppeltje zichtbaar wordt. De portretten kijken je geen van allen aan, ze lijken in hun eigen wereld te zijn opgesloten.
De structuur van het verkreukelde papier zorgt voor een diepte werking in de afbeelding van de huid van de mannen.

Pieter Henket wordt de nieuwe Anton Corbijn genoemd, niet door zijn stijl of sfeer van zijn werk, maar door zijn talent de tijdsgeest te vangen in zijn werk. Als 19-jarige vertrok hij naar New York om aanvankelijk aan de filmacademie te studeren.
 ‘Als je naar New York gaat met een droom, dan geeft de stad je daar alle ruimte voor. Mijn werkelijkheid is nu zelfs groter dan mijn droom ooit is geweest.'

 In 2008 brak hij door met een portret dat hij maakte van Lady Gaga, doordat die afbeelding de voorkant van haar plaat werd. In een tv-interview zegt hij daarover: 'Op goed geluk, dat is het gewoon puur geluk.' 
Ook op zijn site zijn voornamelijk van deze hyper gestileerde foto’s te vinden. Niet het vangen van de werkelijkheid, maar de bewerking van deze werkelijkheid is de kracht van zijn werk. 
Op heel andere manier is deze methode terug te vinden in deze acht dubbel portretten, FACES, nu te zien in de OBA, de Openbare Bibliotheek in Amsterdam, aangekocht door Museum de Fundatie in Zwolle.

Het zijn integrerende portretten. Pas als ik de mannelijke gezichten zie besef ik me dat Pieter Henket, Pieter Henket is en een tijd geleden een interview gaf in de PS van het Parool, zijn zelfportret met zijn vriend heb ik uitgeknipt en opgehangen. Ik begroet hem dagelijks als onze blik kruist. Na enige research blijkt dit dubbelportret te zijn gemaakt door Mark van der Zouw. (zie bovenaan)

Zijn werk op zijn website is in felle kleuren, met intense bewerkingen en ik probeer deze zwart-wit/bruin serie te plaatsen in zijn stijl.
JAMES  DAVID ELI AVI TONY LEEBO LOUIS EN THIAGO

En als ik wat langer naar de potretten kijk en hoe meer ik zijn werk op zijn site bestudeer, en dan opeens vind ik de gelijkenis. Het zijn dezelfde foto’s alleen dan een uitgesneden portret. Getransformeerd tot enkel emotie in de gezichtsuitdrukking. Verenigd met het kalkpapier, versmolten tot een geheel dat dichterbij de schilderkunst staat dan bij de fotografie.
Tony; zijn verbeten gezicht is vanwege een strijdt in wie is de sterkste, door middel van een ordinair handjesdrukken. Het meten van de krachten.

Pieter Henket RISE (Hollywood, 2009) 
Pieter Henket
Faces  Tony

           
Museum de Fundatie Zwolle 
In het Museum de Fundatie, waarvoor de expositie in de OBA een uitnodiging is, is door zijn vader, architect Hubert-Jan Henket een moderne aanbouw ontworpen en gerealiseerd. Het museum heeft een 'wolk' gekregen die er bovenop zweeft. Het is een spectaculair ding. 
De eerste tentoonstelling was een solo tentoonstelling van zijn zoon Pieter.

 Samen met zijn grote liefde Roger zie je ze de lift naar de nieuwe ruimte nemen.
Het grappige is dat de foto van hun tweetjes van Mark van der Zouw tot leven lijkt te komen. Het filmpje van het Een-Vandaag interview zorgt ervoor dat je opeens heel dichtbij kunt komen. Je ziet vader en zoon, samen met moeder en grote liefde Roger, aan de ontbijt tafel zitten.
Pieter vertelt: 'Dit is het allergrootste hoogte punt in mijn carriere en in mijn leven ook, omdat je het samen met je vader kan doen.'


-Lotte van Geijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten