LOTTE’S BLIKVANGER #85
![]() |
detail of the work Five Fives (to Donald Judd), 1965 Joseph Kosuth |
Week 6
Januari 2014
Dit is de vijfentachtigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn
blik ving.
ALLES BLIJFT
OPPERVLAKTE EN STOOT IEDERE MENSELIJKE EMOTIE AF
Er is een gedeelte zwart en er is een gedeelte wit. Als het
Yin en Yang-teken is de expositieruimte in twee gedeeltes verdeeld.
Marcel Wanders, een designer, Nederlands grootste
exportproduct. Nederlands design is jaarlijks verantwoordelijk voor 4 miljard
euro aan inkomsten.
Groots en glimmend en afstandelijk staren de objecten me
aan. De perfect gladde oppervlaktes en kristallen blinken me tegemoet. In het
midden een mega groot wit hoofd met tulpenvormen als kapsel; geisha-achting wit
gezicht en de gigantische ogen staren me wezenloos aan.
In een naast gelegen ruimte staan zwarte design banken voor
een filmprojectie op de muur. Samenwerkingsprojecten van Wanders worden
vertoond. De bezoekers zitten onderuitgezakt op de banken en staren naar de
beelden.
Er is sferische muziek in de tentoonstelling die kant nog wal
raakt. Langzaam verlies ik iedere zinvolle gedachte die bij me op komt. Op de
muur staan quotes van Wanders in lucida handwriting-lettertype met de
Nederlandse vertaling eronder. De quasi-intellectuele uitspraken doen me vreemd
en oninteressant aan.
Ik kijk naar een wit bad op een soort mini-eiland met ernaast een artificieel witte boom. Een vrouw glijdt even met haar hand over de rand van het bad, ze lijkt rechtstreeks uit het Gooi hierheen te zijn getransporteerd. Zoals de meeste bezoeker overigens. Rijke plofferige zestigers met ronde brilletjes en vergaande oude vrouwen. Ze lijken zich gemakkelijk door de tentoonstelling te begeven. Een gevoel van holheid begint langzaam beslag op me te nemen.
Ik kijk naar een wit bad op een soort mini-eiland met ernaast een artificieel witte boom. Een vrouw glijdt even met haar hand over de rand van het bad, ze lijkt rechtstreeks uit het Gooi hierheen te zijn getransporteerd. Zoals de meeste bezoeker overigens. Rijke plofferige zestigers met ronde brilletjes en vergaande oude vrouwen. Ze lijken zich gemakkelijk door de tentoonstelling te begeven. Een gevoel van holheid begint langzaam beslag op me te nemen.
![]() |
Marcel Wanders Tattoo 2013 |
Een rij van handen met onderarm van porselein trekt even
mijn aandacht. Ze zijn beschilderd met delftsblauw, als een sleeve-tattoo. Een
hele serie van ontwerpen voor pianiste Iris Hond. De handen strekken zich uit
naar het luchtledige. De perfectie van het materiaal, geen enkel krasje, geen
enkel handschrift, nergens vind ik een persoonlijke ingang. Alles blijft
oppervlakte en stoot iedere menselijke emotie af. Hol en inhoudsloos. Langzaam
voel ik me steeds meer veranderen in een porseleinen pop. Is dit de design
waarmee wij ons omgeven?
Pinned Up heet de
overzichtstentoonstelling. Bij de ingang hangt aan de wand een foto van
Wanders zelf; hangend alsof hij als een vlinder is opgezet met een rode spelt
door zijn lijf. Het is een mooie metafoor voor zijn design; doods, zielloos.
Emotieloos. Saai door zijn perfectie.
Als in een hypnose blijf ik maar rond lopen van het witte
gedeelte terug naar de zwarte ruimte, tot ik mezelf besluit er uit te trekken
voordat ik langzaam zelf verander in een porseleinen pop of een opgezet dier. Of in een houding verstar zodat mijn handen voor eeuwig naar de hemel zullen reiken om
gered te worden uit deze artificiële vernepte wereld.
Ik besluit mijn ziel op te laden door een bezoekje te
brengen aan het oude gedeelte van het Stedelijk Museum Amsterdam. Opgelucht
haal ik adem en begroet de oude bekenden als De Kooning, Rothko, Liechtenstein
en Kosuth.
In een klein kabinet kom ik grappig genoeg een serie
zwart-wit foto’s tegen van de fotograaf Allan Sekula. Toen in twee jaar geleden
in Barcelona het fotomuseum bezocht aan de Rambla was daar dit werk te zien.
Een kaart ervan hangt sinds dien permanent en prominent boven mijn tafel. Het
werk is uit de jaren’70 toen de fotograaf de sociale, economische en politieke
structuren onderzocht met zijn fotografie. Voor dit dit werk, Untitled Slide
Sequence fotografeerde hij arbeiders van het vliegveld in San Diego.
![]() |
Allan Sekula Untitled Slide Sequence 1972 |
De menselijkheid is in ieder werk op een andere manier terug
te vinden. Ik relateer me aan verschillende emoties die de kunstwerken met zich mee
brengen en voel me een rijker mens.
Langzaam voel ik mijn lichaam weer en kan ik mijn hoofd,
mijn gedachtes loslaten. Ik voel en de emoties weer stromen.
Om even terug te komen op het concept van Yin en Yang, het zwart en wit, jij en ik, de ratio en het gevoel. De lijn ertussen is altijd vloeibaar en in beweging. Het probleem met het gebruik van dit concept in de expositie van Wanders is dat het niet uit maakt of je in het zwarte of witte gedeelte loopt, er is geen inhoudelijk verschil, geen contrast. Hierdoor is het vlak en verwarrend.
Ook nieuw en oud zijn een invulling en zo vind ik dus gelukkig in het oude gedeelte van het Stedelijke Museum Amsterdam het contrast van wat zich in de nieuwbouw afspeelt. Voor mij staat de Wanders tentoonstelling voor de ratio. De ratio die zo ontzettend belangrijk is gemaakt voor ons moderne mens. De balans is een beetje naar de ratio doorgeschoten, denk ik.
Gisteren avond kreeg ik deze quote van Einstein als antwoord op een conversatie die ik had over de relatie tussen het gevoel/de intuïtie en de ratio:
Om even terug te komen op het concept van Yin en Yang, het zwart en wit, jij en ik, de ratio en het gevoel. De lijn ertussen is altijd vloeibaar en in beweging. Het probleem met het gebruik van dit concept in de expositie van Wanders is dat het niet uit maakt of je in het zwarte of witte gedeelte loopt, er is geen inhoudelijk verschil, geen contrast. Hierdoor is het vlak en verwarrend.
Ook nieuw en oud zijn een invulling en zo vind ik dus gelukkig in het oude gedeelte van het Stedelijke Museum Amsterdam het contrast van wat zich in de nieuwbouw afspeelt. Voor mij staat de Wanders tentoonstelling voor de ratio. De ratio die zo ontzettend belangrijk is gemaakt voor ons moderne mens. De balans is een beetje naar de ratio doorgeschoten, denk ik.
Gisteren avond kreeg ik deze quote van Einstein als antwoord op een conversatie die ik had over de relatie tussen het gevoel/de intuïtie en de ratio:
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”- Albert Einstein
-Lotte van Geijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten