LOTTE’S BLIKVANGER #81
Week 2
Januari 2014
Dit is de eenentachtigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn
blik ving.
In het FOAM, Foto Museum Amsterdam, is een grote
overzichtstentoonstelling van de fotograaf William Klein (1928). Het gehele museum is
in het teken van zijn oeuvre. Normaal gesproken zijn er altijd een drie-
viertal kleinere tentoonstellingen tegelijk, maar nu zijn alle zalen aan zijn werk gewijd.
De expositie geeft de ruimte aan een groot fotograaf en van
de ene zaal in de andere kom je terecht in het volgende hoofdstuk van zijn leven. New York
zwart-wit foto’s eind jaren ’50, Moskou begin jaren ’60, in de smalle boven gallerij
een pracht serie zwart-wit foto’s met vooral veel mensen en het straat leven
van Rome.
Zijn hoofd is
schaduw
geworden.
Het volgende hoofdstuk is in Tokyo. 1961.
Een indrukwekkende
foto is opgeblazen tot wandvullend formaat. Een smalle straat met aan
weerzijde huizen. Rechts in een deuropening staat een man verkleedt als vrouw. Links staat een man met zijn rechterhand opgeheven, zijn
bovenlichaam is ontbloot. Hij draag een zwarte muts of kous over zijn hoofd. Het geeft een angstenjagend gevoel.. Achter
hem kruipt een man, ook met ontbloot bovenlijf over de grond. Voor hem is een
plas te zien waarin de takken van een boom gereflecteerd worden. Er staan
meerdere mensen in de steeg, toeschouwers, toevallige passanten. Een meisje
lacht ongemakkijk, twee mannen met bril kijken verbaast om. Links kijkt een man
vanuit zijn appartement op de eerste verdieping vanuit zijn raam erop neer.
Gefascineerd kijk ik een tijd naar het straattafereel. Pas
nu ik dit schrijf besef ik me dat William Klein daar heeft gestaan om de foto
te nemen. Zijn aanwezigheid is niet af te leiden uit de foto, doordat de mannen
met ontbloot bovenlijf de aandacht van de passanten lijken op te eisen, en niet
de fotograaf of zijn camera.
Er recht tegenover hangt aan de muur, muren die voornamelijk
donder tot bijna zwart geschilderd zijn, een kleine serie zwart-wit foto’s van dezelfde
gebeurtenis in deze straat. Maar ook in andere straten met dezelfde
hoofdrolspelers. Een foto waar in het midden op een fiets de man als vrouw
verkleedt te zien is, ze lijkt je doordringend aan te kijken. Links en rechts
van hem/haar zijn de mannen te zien. Nu houden ze (protest?)borden omhoog met Japanse
tekens. Onmogelijk om de inhoud ervan te begrijpen. Achter hun is een kleine
menigte te zien die ze lijkt te volgen door de smalle straat.
Op het bordje staat:
Street Happening
Kasuo Ohno
Tokyo 1961
In de voorkamer van het FOAM is meer de modefotografie te
zien. Op de eerste verdieping beland je in modewereld van Parijs.
Tot ik opeens voor een vrij recent werk sta uit 2003. Weer
is het werk wandvullend afgedrukt. Boven elkaar is tweemaal de contactafdruk te
zien van de 'Dance Happening'-foto die ik op de benedenverdieping net zo intens
heb bekeken. Om de enorm opgeblazen twee contactsheets heeft hij met gele verf
een lijst geschilderd. Er doorheen met ferme kwast streken een rood kruis. Links
onderin is een kleine cirkel met dit zelfde rode kruis te zien. In deze latere periode
laat William Klein eerder werk terug komen in meer collageachtige werken. Hier komt zijn beginselen terug en lijkt de cirkel rond. Hij is ooit zijn carriere begonnen als schilder en heeft onder andere een tijd les gehad van de franse schilder Ferdand Léger.
Dance
Happening Tokyo
Orginal print; 1961
Painted contactprint: 2003
Street Happening Kasuo OhnoTokyo 1961 |
Street Happening Kasuo OhnoTokyo 1961 |
Dance Happening Tokyo Orginal print; 1961 Painted contactprint: 2003 |
Kazuo Ohno was een beroemde Japanse danser (1906-2010). Hij
was een van de ontwikkelaars van de dansvorm Butoh, een expressieve dansvorm
met langzame bewegingen. Hij had in de jaren zestig zijn eigen dansschool in
Tokyo, maar dansde ook in meerdere films en maakte verschillende
dansvoorstellingen. In 1977 ging zijn solostuk 'La Argentina Sho' in primiere en
dit wordt nog steeds beschouwd als een Butoh-klassieker. Met deze voorstelling
brak hij door in het Westen en speelde onder andere in Parijs, New York en
London.
Kazuo Ohno 1986 |
Over de Dance Happening in Tokyo 1961 zegt William Klein zelf
dat het een interpertatie was op het boek 'Notre dame des fleurs' van de franse schrijver Jean Genet. Hij
vertelt dat hij een ster was in die tijd in Japan en de butohdansers hem hadden
gevraagd hen te fotograferen. Het was zijn eigen idee om de straat op te gaan.
‘It
was the first happening in Tokyo.’
-Lotte van Geijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten