LOTTE’S BLIKVANGER #78
Fedja van Huet |
Week 49
December 2013
Dit is de achtenzeventigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn
blik ving.
in innovatie, niet in nostalgie
Als ik de deur achter me dicht ontglipt me een boer. Ik
proef het meegekomen maagzuur alsof ik van onderen vol in een citroen hap. Geen
goed teken. Mijn maag vertelt mij overduidelijk dat dit niet de ontmoeting was
waar ik op had gehoopt, in tegendeel. De kortste weg naar buiten ajb, lijkt
mijn lichaam te zeggen. Liefde gaat doooor de maag. Het tegendeel is niet
ondenkbaar. De sterke hunk die mij over zijn schouder gooit en de drempel over
draagt laat helaas nog even op zich wachten.
Ik probeer het zuur te bestrijden met een lichte maaltijd
van spinazie,venkel en kikkererwten met lauwe kamille thee en yoghurt. Ik
schaar me achter mijn computer en kijk naar de aflevering van DWDD university
Eerlijkerwijs komt het slachtproces van
dichtbij in beeld gebracht langs. Eerst verblijft de koe drie dagen bij de
slachter op stal, met zijn tweeën, koeien zijn kudde dieren, om ze rustig te
krijgen en het adrenaline uit het vlees te houden. Kranenborg verteld als kok
ben je 48uur tot na de maaltijd verantwoordelijk voor je gast. En dat de stress
van het dier overgaat in het vlees en vervolgens in de consument die het eet. Het
klinkt me misschien iets wat te zweverig. Terug naar de slachter. Met twee
koeien naar een kleine witte ruimte. Baf een electroshot haalt het gigantische
beest in een keer onderuit. Het doet me meer dan ik had verwacht. Daarna is het
weer hoogst interessant. Het levende dier is opeens materie.
Associaties kun je niet tegengaan, die zijn er al voor je
erover had kunnen beslissen. Ik las deze week het boek Bonita Avenue van Peter Buwalda
in een ruk uit. De scene in de besneeuwde achtertuin van de villa, met de
schuur met houtbewerkingmachines, het hakblok met de botte bijl waar hij normaal
het haardhout klein hakt.
Als u het gelezen heeft hoef ik niet meer te zeggen.
Wat een boek. Hoe extreem het verhaal ook lijkt te zijn, het is eng realistisch.
Bijna het tegenovergestelde is de boerderij van de familie
van Soof. De kerstvakantiefamilie film van 2013. Soof wordt een groentetaart
met pompoensoep vrouw genoemd en Dan Karaty krijg de hele zaal aan haar
hoofdgerecht als hij hardop zeg hoe overheerlijk de vis wel niet is. Ze kiest
natuurlijk niet voor Dan, de lover, maar voor haar niet perfecte huisman Fedja
van Huet die haar hart opnieuw veroverd met een ontroerend slecht dansje.
Het
roze glazuur springt van de film af, onrealistisch, maar heerlijk vermaak en
hardop lachen. Als huisman Fedja met zijn puberdochter en tweeling zonen aan de
keukentafel zitten met een bord met een hele vis voor zich op tafel. Vraag het
ene jongetje: ‘Zitten er nog graadjes in?’ Fedja grininkt en zegt ja ik denk
het wel. En voor anderhalf uur is je leven even dat als van Soof, heerlijk
simpel en overzichtelijk.
Eindelijk bezoek ik dan het Rijksmuseum. De tuin is leeg
zonder Henry Moore. Onder de fietsdoorgang ligt nu een marmeren-tunnel. Het
doet me erg on-Hollands aan. Ik neem de kortste route naar de tijdelijke expositie Ons dagelijks brood. In een witte galerij hangen de foto’s steriel naast elkaar.
Henk Wildschut heeft de realiteit achter ons dagelijks eten gefotografeerd. Een
mooie bijlage van NRCspecial is als achtergrond informatie mee te nemen.
Onder de foto’s staan korte titels. Woorden die ik ken en
snap, maar met de beelden soms lastig te verenigen lijken te zijn. Sorteren,
kraamkamer, wachtkamer, quarantaine, halffabricaat, en bij de foto met de titel
Seksen kijk ik naar twee schattige kuikentjes die zich lijken te verschuilen
achter twee benen met grote witte schoenen.
seksen |
wachtkamer |
quarantaine |
Dat de wereldbevolking is verdubbeld van 3.5 naar 7 miljard mensen in nog geen 45jaar betekent
automatisch dat ook de voedselindustrie intensief en grootschalig heeft moeten worden. Henk Wildschut merkte op in zijn jaar fotograferen dat de moderne grootschalige productie technieken niet per definitie leiden tot een verslechtering van dierenwelzijn. De oplossing van problemen met milieu, gezondheid wen welzijn zit in innovatie, niet in nostalgie.Terwijl ik naar de foto’s kijk realiseer ik me dat ik geen
realistisch beeld heb van ons dagelijkse voedsel.
Mijn tomaat komt niet uit een
Italiaanse moestuin en mijn biefstuk heeft niet in een groene wijde lopen
grazen. Tegenwoordig worden ons etenswaar gefokt, gekweekt en verbouwd in laboratoria.
Dit geeft een onnatuurlijk gevoel en daardoor direct een afkeer. Toch werd er
dit jaar de eerste hamburger gekweekt. Dit is de toekomst. Ik krijg het beeld
van de vallende geëlektrocuteerde koe niet van mijn netvlies en weet dat we
zullen open moeten staan voor innovatie. We zijn simpelweg met teveel mensen.
gekweekte hamburger De Kweekburger |
Mijn maag is er van slag van.
Afgelopen woensdag is de actie van 3Fm met het Rode Kruis
weer van start gegaan. Het beroemde glazenhuis staat dit jaar in Leeuwarden. De
drie dj-s zullen zes dagen lang platen draaien en enkel groente en fruitsappen
drinken om zo veel mogelijk geld op te halen voor het goede doel. Diarree. Het
doel is het bestrijden van diarree. Steun deze actie!
Ik boer.
Op kerstavond verlaten zij het huis op weg naar de
kerstdagen. Eet smakelijk.
-Lotte van Geijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten