11.22.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #74

LOTTE’S BLIKVANGER #74

Week 44
November 2013

Dit is de vierenzeventigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn blik ving.



Op naar 
San Sebastian(??)

En dan slaat opeens de herfst toe in al zijn hevigheid. Storm, bliksem, onweer, kou en vooral regen regen en nog meer regen. Ja de somberte komt tegelijk met het verdwijnen van de zon. Het leven speelt zich onmiddellijk uitsluitend binnenshuis af en het heerlijke eindeloze dwalen en verdwalen in de onbekende stad, met af en toe een rustpauze op een fijn bankje of een terrasje, lijkt opeens mijlen ver weg. 
Maar op een kaart vind ik een museum wat om de hoek zou moeten zijn. Uiteindelijk wint de nieuwsgierigheid het van het lamlendige weer.
De wijk waar ik me bevind heet Poblenou. Het heeft veel oude fabrieksgebouwen die zijn overgebleven uit de late negentiende eeuw toen deze wijk bekend stond als the Catalan Manchester, omdat het toen het grootste industriegebied van het land was.
 In de twintigste eeuw kwamen ook steeds meer arbeiders in de buurt wonen. Het was zacht gezegd niet de meest gezellige buurt. De Olympische Spelen in 1992 zorgde voor een ware transformatie van de wijk die nog steeds voort duurt door het 22@Barcelona project. Het project transformeert oude industrie wijk om tot een wijk met hoge kwaliteit van werken wonen en leren.
 De oude fabriekshallen staan op veel plekken nog overeind en hebben veel creatieve experimentele bedrijfjes vestigen zich hierin, maar op andere plekken hebben de oude gebouwen ruimte gemaakt voor nieuwbouw en zo staat hig-tec architectuur naarst de oude fabriekjes.
Het museum Can Framis is een totaal nieuw gebouw met een berkenbomen en klimop zen-tuin eromheen. Het gebouw is van beton, ruimtelijk en groots. Door het grauwe weer en de regen staat het er koud en kil bij. Ik steek de binnenplaats over, het ziet er donker uit en er is niemand. Als ik de grote glazen deur open duw zitten er achter een enorme balie drie kleine Spaanse meisjes.
Ik dwaal door de kale grote ruimtes van het 3000m2 tellende oppervlakte van het museum dat een foundation blijkt te zijn. Meer dan 250 schilderijen van Catalaanse kunstenaars telt de expositie. Het is goed zoeken naar een paar echte pareltjes. Uiteindelijk zijn er toch 4 a 5 schilderijen die me zeker raken. Het intrigerenste werk hang helemaal aan het einde van de tentoonstelling op de tweede verdieping in een hoekje.
Het bescheiden schilderij hangt te laag. Veel te laag, maar het is ontroerend mooi.
De zee maakt golven die met schuimkoppen tegen de rots op de voorgrond uiteen spatten. Links in de verte een tweede rotspartij. De horizon zit op een kwart van onderen en de lucht krijgt daardoor veel ruimte. Vanaf de strakke lijn van de horizon kleurt de lucht gelijkmatig van een babyzachte roze gloed tot een waanzinnig subtiele blauwe nevel. Op de twee rotsen steken de grijpende-duim-en-wijsvinger- sculpturen de lucht in. Binnen en buiten ruimte omsluiten elkaar en worden inwisselbaar.
Chillida. Het schiet me meteen te binnen. Ik hou van zijn werk.
 Het schilderijtje is maar 50 bij 22 cm en hyperrealistisch geschilderd. Bijna als een te scherpe foto. Eromheen zit een lijst als een deksel van een doos, maar dan van metaal. Het doek hangt er als het ware in. De sculpturen van Chillda zijn perfect weergegeven in hun roestige bruine ijzer kleur. Daniel Cuervo Pulido – Peine de los vientos IV 2003 oli sobre tela


.
Niks staat er vermeld in de titel van het schilderij over de verwijzing naar de kunstenaar Chillida, maar ik vergis me gruwelijk wanneer ik de titel van het schilderij in toets in de zoekmachine. Dit IS namelijk de titel van de sculpturen van Eduardo Chillida.
Eduardo Chillida was een Spaanse Beeldhouwer die beschouwt wordt als een van de belangrijkste beeldhouwers van de 20e eeuw. Nadat hij architectuur studeerde in Madrid vertrok hij naar Parijs. Rond 1950 besloot het terug te gaan naar San Sebastian. In 1976 wordt hier het kunstwerk Peine de Los Vientos voltooit aan de  baai van La Choncha op het Ondarerrta strand.
 Het werk bestaat uit drie sculpturen van ieder 10 ton staal. Op het schilderijtje van Daniel Cuervo Pulido zijn maar twee van de drie onderdelen te zien. Ik bekijk zijn website en denk in eerste instantie dat ik verkeerd zit. Ik zie alleen maar foto’s van plekken en kunstwerken en architectuur. Opeens realiseer ik me dat dit geen foto’s zijn, maar de hyperrealistische schilderijen van de Daniel Cuervo Pulido zijn.
 Op zijn website zijn schilderijen te zien van de Seine in Parijs en nog een aantal andere plekken in Barcelona. Ook vind ik er een ander schilderij van hetzelfde kunstwerk van Chillida, alleen nu vanaf de andere kant bekeken.


Het zien van de plaatjes online is niet te vergelijken met het zien van de olieverf op het doek, net als dat een afbeelding van de sculptuur van Chillida weer niet af zal doen aan de echte ervaring van het zien van het werk.
Van het horen van de golven die breken op de rotsen, van een krijsende meeuw in de verte, van het ruiken van de zilte zeelucht en het voelen van de wind die je ogen doet tranen. De stalen grijp-duim-en-wijsvingers van Chillida die de tijd en ruimte bij de lurven grijpt.
Op naar San Sebastian??

-Lotte van Geijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten