10.11.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #68

Marijn van Kreij
Marijn van Kreij
Overview Paul Andriesse Gallery 
2012

o.a.
Untitled (Tags: Manet, a bar at the Folies –Bergele, 1882)
2012 

gouache on paper

97x70 cm

LOTTE’S BLIKVANGER #68
Week 39
Oktober 2013

Dit is de achtenzestigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing  over een (kunst)werk dat mijn blik ving.











Tags: Manet, a bar at the Folies –Bergele, 1882


De Ateliers, voor heen De Ateliers ’63 is een onafhankelijke kunstacademie die werd in 1963 opgericht. In de jaren negentig van de vorige eeuw verhuisde het instituut van Haarlem naar het voormalige gebouw van De Rijksacademie van Beeldende Kunsten aan de Stadhouderskade in Amsterdam. 
De Ateliers laat zich het best omschrijven als een postacademische opleiding waar jonge beeldend kunstenaars een eigen atelier hebben om te kunnen werken, werkplaatsen tot hun beschikking hebben en ze kritiek en ondersteuning krijgen van gerenommeerde kunstenaars en kunstcritici. Regelmatig krijgen ze bezoek van gasten uit het binnen en buitenland voor individuele gesprekken.
Het klinkt als een natte droom voor kunstenaars. Dat is het gedeeltelijk ook zeker, maar het is daarnaast ook gewoon zeer hard werken en uiterst intensief: er wordt constant kritisch naar je werk en je werkwijze gekeken.
De Ateliers staat er om bekend om ruimte te creëren waar kunstenaars zich voornamelijk kunnen richten op hun eigen proces. Soms komt het instituut daardoor gesloten over op de buiten wereld.
Het mooie is dat je als buitenstaander eigenlijk een klein, maar heel mooi en interessant deel kan bijwonen. De zogenaamde Artist’s talks at De Ateliers, Indian Summer 2013.

De eerste die na de zomer recessie aftrapt is Marijn van Kreij.
Hij heeft een prijs gewonnen. De Koninklijke Schildersprijs 2013. Twee werken van hem hangen nu in het Paleis op de Dam. Ik bezoek ze.
Blikvanger #12 is een best lange tijd geleden, om precies te zijn 56 weken. Zaterdag 8 September 2012 schrijft ik over een bezoek aan een tentoonstelling in de gallerie Paul Andriesse waar ik ben om het werk van Marijn van Kreij te bewonderen.

De werken zijn een totaal installatie, maar er is zeker een werk wat eruit springt voor mij. 

Untitled (Tags: Manet, a bar at the Folies –Bergele, 1882)
2012
 gouache on paper
97x70 cm.

Het is een afbeelding van voeten op een trapeze, zo vluchtig en bewegelijk neergezet in vlakken dat het bijna abstract wordt. ¼ Van het beeld rechtsonder is de herhaling van de afbeelding en dan weer ¼ rechtsonder is de herhaling het zo genoemde droste effect.
 Ik word er hebberig van. Dit werk is lastig los te laten en het liefst gaat het nu met me mee naar huis. In dat opzicht ben ik letterlijk betrokken.
 Al zijn werk gaat over herhalingen, over handmatigheid, over originaliteit, over variatie en het mooie is dat ik opeens een kopie van Marijn zelf zie. Ja weliswaar met iets langer haar (kleine blonde krulletjes).
 Een man spreek hem aan, hij zegt: ‘Nee ik ben Marijn niet, ik ben zijn broer.’ 
En ik hou me in om hem niet terplekke te omhelzen.
Het werk dat nu in het Paleis op de Dam hangt, is dit kunstwerk. Ik word nog er nog steeds hebberig van, toegegeven.
Zijn lezing, performance, vertelling, tentoonstelling, ik weet niet wat de beste benaming is voor zijn presentatie in het ruime lokaal bij De Ateliers deze dinsdag 8 Oktober, maar het is verhelderend bevestigend en op een gegeven moment zelfs ontroerend.
Ik herinner me zijn werk van een sinaasappel met daarnaast op zijn kant een handspiegeltje en aan de andere kant een sinaasappel gemaakt van keramiek (?) in het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam.
Marijn van Kreij
Marijn van Kreij
Untitled
, 2008
Orange, mirror and fake orange (acrylic, foam and tape),
13 x 16 x 30 cm


Het typeert zijn werk. Er bestaat geen origineel meer. Het hergebruik van beelden is de norm geworden voor kunstenaars. Marijn van Kreij maakt een werk zorgvuldig na. Niet in een keer, maar bijvoorbeeld wanneer hij op het punt zijn atelier te verlaten gebruikt hij een restje van die dag om een onderdeel te herhalen. Het gaat hem niet om zo exact mogelijk namaken, maar om het feit dat als we goed kijken er geen kopieën bestaan, iedere kopie heeft een imperfectie en is daarmee vanzelfsprekend origineel.
Marijn van Kreij
Untitled (Styles, Crews, Flows, Beats) #1, #2′ (Pencil, pen, ink and acrylic on paper, both 29,7x21cm)
Doubled drawing 2007

Of ik naar een scherm kijk, een afbeelding in een boek, of een tekening of schilderij aan de muur, ze zijn allemaal real to me, zegt hij op een geven moment.
Het is mooi hoe hij ons in de presentatie meeneemt in zijn ontwikkelingsproces van zijn werk. ‘Bij elk werk lijkt het alsof het me al een stap vooruit is.’

Ik had graag een vraag gesteld. Muziek schijnt me een belangrijk onderdeel van zijn werk te zijn. De reeks van tekeningen waarop je Kurt Cobain in een drumtoestel ziet vallen is een ongoing project. 
In de Hallen in Haarlem hing een serie van 26 of 27 versies.
nirvana_19.jpg
Marijn van Kreij
Untitled (Nirvana) #36
, 2006-ongoing
Pencil on paper, 29,7 x 21 cm

In een veel eerdere expositie herinner ik me een video installatie genaamd Hey Hey, My My (Into The Black) - Take 12.  
Aan het einde van de presentatie vertelt hij over een tentoonstelling in Londen afgelopen zomer een lay back summer expositie.


Waar onder andere het werk:

Untitled (Bonnard, Balcony at Vernonnet, The Flowering Apple Tree, ca. 1920-1933), 2013
Gouache and pencil on paper, 195 x 153 cm

En:
 Untitled ( Bonnard, The wild Garden, 1918, ‘He Who Sings Is Not Always Happy’) Gouache on paper, 196,5 x 139 cm / 2013

te zien waren, het laatste werk hangt nu ook in het Paleis op de Dam.
De titel van de expositie is een quote uit het dagboek dat Pierre Bonnard schreef in de winter van 1944.
Marijn van Kreij zegt er zelf over:

In the winter of 1944 Pierre Bonnard noted in his diary: ‘He who sings is not always happy.’ 
This summer I have produced new works taking several small details of Bonnard’s paintings 
as a starting point. These works might be about painting, but they are not a comment on the 
paintings of Bonnard. The three works that feature in the exhibition are all based on 
reproductions as printed in the book Pierre Bonnard: The Work of Art, Suspending Time. 

De aanleiding van het werk is een detail van een afbeelding in een boek van het schilderij van Bonnard.
De tekst gaat verder:

These works are not about copying the particular detail as closely as possible. The detail is 
only a point of departure, something to begin with. It is an abstract image that I engage 
myself with and whose form and colour dictates its own way of working and its own 
unpredictable result. As a consequence my interpretation is significantly different. With 
the process of repetition I focus on the differences and ‘flaws’. Each act is, as in nature, 
unique, a one-off. I try to concentrate on the action itself and ‘the sensation of its own 
realisation’. 

Hierin beschrijft hij hoe iedere herhaling geen kopie is maar een unieke handeling met de kleine verschillen die het nooit een kopie laten zijn.

In addition I have brought some chairs from my studio, my audio equipment, 
turntable and one record. Visitors to the gallery are invited to play the song These Days 
by Nico. This accompanying text is part of the exhibition as well. Each element is of equal 

importance.

Hier komt het mooiste stuk van de presentatie.
De stoel, de kruk, geluidsapparatuur en een draaitafel plus 1 plaat heeft hij uit zijn studio getransporteerd naar de expositie ruimte in London. De bezoekers werd de mogelijkheid gesteld om zelf de plaat op te zetten. De muziek zou de ervaring, de context veranderen en daarmee onmiddellijk ook de content van het werk.
Waar Marijn van Kreij eerder al toegaf dat iedere presentatie, van digitaal scherm tot het canvas voor hem real zijn, kregen wij nu de bijzondere kans dit mee te maken. Het werk Untitled (Bonnard, Balcony at Vernonnet, The Flowering Apple Tree, ca. 1920-1933), 2013
Kregen we in gebeamde versie op de witte muur te zien van het lokaal in De Ateliers. Terwijl Marijn van Kreij op zijn kleine podiumpje achter zijn laptop een platenspeler had staan, de arm ervan bediende en de plaat opzetten. De muziek vulde de ruimte en ik raakte ontroerd. Ik keek op naar de wand en bekeek het werk met andere ogen.

Deze presentatie, lezing, performance, vertelling, heb je helaas gemist, maar daarom hier nu de afbeelding van het werk op je digitale scherm en de link naar de plaat met het liedje These Days van Nico eronder. Ik zou zeggen: bedien jezelf en geniet!

Marijn van Kreij
Marijn van Kreij
Untitled (Bonnard, Balcony at Vernonnet, The Flowering Apple Tree, ca. 1920-1933)
, 2013
Gouache and pencil on paper, 195 x 153 cm
   Luister hier: These Daysby Nico



In het Paleis op de Dam is tot 27 Oktober o.a. het werk van: Dorus Tossijn, Philipp Kremer, Mari Stoel, Marijn van Kreij en Jeffrey Dunsbergen te bewonderen: Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2013



-Lotte van Geijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten