Week 37
September 2013
Dit is de zesenzestigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing
over een (kunst)werk dat mijn blik ving.
Het handvat van de deur van de uitgang is opmerkelijk warm als ik hem
vastpak en open duw. Tig aantal handen zijn me voorgegaan. Sommige musea
bezoek je bijna nooit meer, omdat je er van te voren al vanuit gaat dat er te
lange wachtrijen bij de ingang zullen staan. Tot ik er achter kom dat ik met mijnMuseumjaarkaart op vriendelijke wijze op de rechter ingang gewezen te wordt en ik de rij voor de kassa moeiteloos langs kan lopen.
De eerste verdieping,; tweemaal naar rechts en dan zie ik hem hangen:
Zonsondergang bij Montmajour. Vincent van Gogh 1888.
De eerste verdieping,; tweemaal naar rechts en dan zie ik hem hangen:
Zonsondergang bij Montmajour. Vincent van Gogh 1888.
'Nieuw schilderij Van Gogh ontdekt.'
Zonsondergang bij Montmajour Vincent van Gogh 1888 |
Het kunstwerk, niet
groter dan 72 x 93cm, is door een jonge Noorse verzamelaar in 1910 aangekocht. Toentertijd
werd er getwijfeld aan de authenticiteit van het werk en verdween het uit het
zicht. Na uitgebreid kunsthistorisch, documentair en technisch onderzoek is nu
dan toch bewezen dat het hier wel degelijk om een echte van Gogh gaat.
Het is dinsdag 24 september 2013 en het werk is vandaag voor
het eerst te bezoeken en te bezichtigen.
Wanneer ik de trap weer afdwaal kijk ik even op mijn
telefoon, 14.45u. Het heeft me drie kwartier gekost om het schilderij enigszins
te kunnen zien. Je kunt iets zien, maar echt zien is werkelijk een ander
verhaal.
Vanaf de rechterkant buig ik steeds dichter naar het doek
toe. Duidelijk is opeens te zien hoe dik de verf erop is gezet. Ik buig snel
terug, kijk schuchter om, ‘Sorry’ prevel ik.
‘I know.’ antwoord de grijs ogende muis, die een felle dame blijkt te zijn. Het schilderij als haar welp beschermt. Een jong stel kreeg net de volle laag: in een rechte verticale lijn met het hekje dien je afstand te houden.
‘I know.’ antwoord de grijs ogende muis, die een felle dame blijkt te zijn. Het schilderij als haar welp beschermt. Een jong stel kreeg net de volle laag: in een rechte verticale lijn met het hekje dien je afstand te houden.
Maar het schilderij lijkt een zuigkracht te bezitten die je
bijna onmogelijk kunt weerstaan als je er dicht in de buurt van komt.
Eerst lijkt het alsof je ogen de chaos van het doek niet
kunnen bevatten. De structuur van de dikkere en dunnere kwaststreken, het
aardse warme kleuren pallet; ze lijken vlak en abstract. Pas na een half uur wennen je hersenen aan het beeld als je het van meerdere kanten hebt benaderd en van dichterbij en van
veraf hebt bestudeerd. Pas dan lijkt opeens het landschap zich aan je te
openbaren en als het beeld op zijn plek valt en samenvloeit zie je opeens hoe
ongelooflijk mooi het is.
Ik vermijd het om andere schilderijen van van Gogh te
bekijken, toch kan ik niet anders dan even naar het schilderij met de bootjes op het
strand te lopen. Vissersboten bij Les Saintes-Maries-de-la-Mer, 1888
Vincent van Gogh (1853-1890).
Ook andere schilderijen bevatten dezelfde onbeschrijfelijke
aantrekkingskracht, maar dit is ook te verkaren door het feit dat het beeld duidelijk in mijn herinnering is opgeslagen. Het voelt als thuis komen, als het terug zien van een goede
vriend wanneer het kunstwerk mijn blik vangt.
Dit nieuwe schilderij, nieuw
is het eigenlijk niet te noemen, ook gemaakt in 1880, maar wel nieuw ontdekte
schilderij is nog niet door middel van ontelbare reproducties en eerdere
bezoekjes aan het van Gogh besmet. Hierdoor is je blik onbevangener en daardoor
dat het ook meer tijd kost om het werk echt te zien.
Zelden zag ik een schilderij wat zo slecht is als
reproductie. Op de afbeelding op de flyer zijn de kleuren vieslijk
bruinig en groen. Het schilderij oogt een brij aan kleuren en een verlies aan controle. Ondanks
dat van Gogh het werk in een brief aan zijn broer Theo omschrijft als een studie die het niet haalt bij wat hij had willen
maken. Is het origineel sensationeel. Dat het werk hem teleurstelde verweet hij onder andere aan de harde mistralwind en het late zonlicht.
In mei van 1888 verkende van Gogh de omgeving van Montmajour vlakbij Arles en maakte kleine pentekeningen als Heide. In juli van dat jaar keerde hij terug om dit nieuw ontdekte werk te maken: Zonsondergang bij Montmarjour. Een week later maakte hij het schilderij Rotsen dat in het bezit is van het Museum of Fine Arts in Houston.
VINCENT VAN GOGH Dutch, 1853 - 1890 The Rocks 1888 Oil on canvas 21 5/8 x 25 7/8 inchesThe Museum of Fine Arts, Houston |
Wat hij zelf dacht niet te kunnen verwezenlijken
in de schilderijen deed hem besluiten om het in een andere tecnhiek te proberen; potlood,
pen, rietpen, penseel en zwarte inkt op papier. Het werk De rots van Montmajour met pijnbomen is
een adembenemend mooi werk en hangt nu ernaast in het van Goghmuseum.
|
Het schilderij Zonsondergang bij Montmajour is in bruikleen van het van Gogh Museum tot
oktober 2014.
En laat je niet misleiden door de lelijke reproducties of de
kritische, nooit tevreden-zijnde zelfreflectie van de kunstenaar. Dit werk
is in levende lijve een warme omhelzing.
En zoals Donna Tartt het mooi verwoordt,
over een geheel ander schilderij overigens, maar niet minder toepasselijk: ‘Je
ziet de menselijke hand van de schepper. Dat geldt trouwens voor alle grote
kunst.’
-Lotte van Geijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten