Room with a view Mari Stoel 2013 |
LOTTE’S BLIKVANGER #64
Week 35
September 2013
Dit is de vierenzestigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn blik ving.
DE HAWAÏAANSE ZON
VOOR MARI CHAIR (MARI STOEL)
VOOR MARI CHAIR (MARI STOEL)
In een flits kijk een man me aan. De snelheid van het
fietsen maakt dat ik voorbij ben voordat ik het weet. Op mijn netvlies blijft
het beeld hangen. Ik frons mijn wenkbrauwen en zie de wereld om me heen even
niet. Was hij echt of was het een levensecht beeld van een man? Ik weet het
echt niet. Het fragment is als een filmstill; wanneer je op de pauzeknop drukt, blijven hangen. Meer dan dit ene fragment heb ik niet meegekregen.
Nieuwsgierigheid overvalt me en ik rem abrupt. De
wereld om me heen is nog steeds afwezig. Ik draai mijn fiets de stoep op en loop
langs de gevels van de huizen. De winkels zijn gesloten. ROOM WITH A VIEW lees ik opeens in het bevroren beeld op mijn netvlies. De witte
letters geven een schaduw op de rand van de entresol die precies als een
horizon over de glazen pui loopt.
Ja, daar is het! De nieuwsgierigheid wint het van de verlegenheid en ik staar letterlijk de ruimte in. Een klein canvas-doek staat op een traditionele ezel. In de paar seconden dat ik langs loop kijkt de man op van zijn doek en kijkt me aan. Achter hem in de benedenruimte zie ik op de grond allerlei schildersgereedschap liggen, tubes verf, een blauwe meen ik mij later te herinneren, maar de paar seconden die nu heb, laten weer maar een paar filmstills bij me achter.
ROOM WITH A VIEW. De letters zijn zorgvuldig uitgeknipt besef ik als ik de plakbandjes op de ruit zie zitten die ze op hun plaats houden.
F*CK, denk ik twee seconden nadat ik, gespeeld nonchalant, ben
langsgelopen en stilsta met mijn fiets aan de hand. Nu moet ik nog terug; er
weer langs! En hij is geen beeld, maar een echte man. Ik besluit bijna om
gewoon de straat verder terug te lopen en een blokje om te fietsen. Nee, dat
is belachelijk, besef ik.Ja, daar is het! De nieuwsgierigheid wint het van de verlegenheid en ik staar letterlijk de ruimte in. Een klein canvas-doek staat op een traditionele ezel. In de paar seconden dat ik langs loop kijkt de man op van zijn doek en kijkt me aan. Achter hem in de benedenruimte zie ik op de grond allerlei schildersgereedschap liggen, tubes verf, een blauwe meen ik mij later te herinneren, maar de paar seconden die nu heb, laten weer maar een paar filmstills bij me achter.
ROOM WITH A VIEW. De letters zijn zorgvuldig uitgeknipt besef ik als ik de plakbandjes op de ruit zie zitten die ze op hun plaats houden.
detail room with A view 2013 |
Ik herken de man. Ik weet zeker dat ik zijn gezicht eerder
heb gezien. Een bekende kunstenaar wellicht. Het schiet me niet te binnen. ROOM
WIT A VIEW. Ik draai mijn fiets terug het fietspad op en fiets nogmaals langs.
Ik kijk weer, schuchter de ruimte in, hij kijkt me weer aan.
De man achter de schildersezel staat anderhalve meter onder het
straat-niveau. De voormalige winkelruimte is een souterrain met halverwege een entresol erin. Leeg. Op de man en het doek en de het schildersgereedschap
na.
ROOM WITH A VIEW. De
woorden herhalen zich in mijn gedachte terwijl ik langzaam verder fiets.
De enkele fragmenten hebben een hoop vragen bij me doen
ontwaken. Wie is deze schilder/kunstenaar? Ik herken zijn gezicht, maar zijn
naam schiet me niet te binnen. Het liefs maak ik nu nogmaals rechtsomkeert.
Laat ik mijn fiets hier staan en loop ik terug en blijf ik recht voor de ruit
staan. Kijkend naar binnen. ROOM WITH A VIEW. Ik zal dan in the view staan. Als een performance
spontaan live in de wereld. Zal ik onderdeel worden op zijn schilderij? Zal ik
lachen? Zal hij lachen? Helaas wint deze keer de verlegenheid het van de nieuwsgierigheid
en ik fiets door.
ROOM WITH A VIEW. Ik beself me dat ik niet de andere kant op heb gekeken om te zien wat zijn uitzicht dan werkelijk is.
Het interessante is dat hij het uitzicht ziet vanaf anderhalve meter dieper van het straatniveau. Ik ken het kikvorstperspectief en het het vogelperspectief,
maar hoe dit perspectief heeft; ik heb geen flauw idee. Misschien het
onderN.A.P.-perspectief.
onder N.A.P. persepectief L.v.G. 2013 |
ROOM WITH A VIEW.
Room with a view 2013 |
Ik ga zo meteen terug fietsen en ik voel een lichte
opgewondenheid. Als ik hem zie, dan ziet hij mij. Dan kan ik ongevraagd onderdeel van het werk worden. Vertaling van een fragment. Ik vraag me af hoeveel vreemde
reacties hij al heeft meegemaakt. Hoeveel mensen hij al vanuit zijn 'aquarium' heeft gezien en ontmoet. Een glazen pui als toegangspoort naar het atelier, de plek waar gecreëerd wordt. De daad als performance. Ik ken hem ergens van, dat
weet ik zeker.
To be continued.
Room with a view 2013 |
reflectie Room with a view 2013 |
Nergens is een aanwijzing te
vinden die me dichter bij de identiteit van de kunstenaar brengt. Zal ik morgen
een rode ballon in de boom achter laten? Met helium of juist niet?
To be continued.
De rode ballon L.v.G. 2013 |
Met een rode ballon aan een keukentouwtje met een kraal aan het uiteinde fiets ik weer richting de ROOM WITH A VIEW. Als ik stop aan de overkant zie ik op de ruit twee A-4tjes zitten. De magie is opslag verdwenen. Ik werp de kraal over een boomtak en de ballon schiet omhoog. Als ik omkijk vanaf de overkant is hij nauwelijks te zien; de ballon verdwijnt bijna helemaal achter de nog groene bladeren. Ik besef me dat mijn interventie zinloos en bij nader inzien ook nog milieuonvriendelijk is. Een voorbijganger kijkt me nieuwsgierig aan. Nee het is geen uitzetten van een kinderspeurtocht voor een partijtje.
De zoektocht is voorbij en de ballon te klein en te verscholen
om het uitzicht te beïnvloeden en daarmee aanwezigheid op de schilderijen te
bewerkstelligen.
Op het A4tje op de ruit lees ik zijn naam: Mari Stoel. 1978. Het is een vreemde tekst. De eerste zin lijkt een citaat, maar is niet zo aangehaald: Het uitzicht van een ondergaande zon op Hawaï is mooier, dat ben ik u eens. Er lijkt een gesprek vooraf te zijn gegaan aan deze uitspraak. De tekst vertelt me dat Mari Stoel mij een blik wil gunnen op wat hem, gedurende die anderhalve week dus, heeft bezield. Bezieling.
To be continued.
Op het A4tje op de ruit lees ik zijn naam: Mari Stoel. 1978. Het is een vreemde tekst. De eerste zin lijkt een citaat, maar is niet zo aangehaald: Het uitzicht van een ondergaande zon op Hawaï is mooier, dat ben ik u eens. Er lijkt een gesprek vooraf te zijn gegaan aan deze uitspraak. De tekst vertelt me dat Mari Stoel mij een blik wil gunnen op wat hem, gedurende die anderhalve week dus, heeft bezield. Bezieling.
To be continued.
Mijn ballon komt te laat, misschien had het beter de Hawaïaanse
zon kunnen zijn.
De ROOM WITH A VIEW is open voor bezoekers op de Do. Vrij. Za. 14,19,21,26,27,28 September van 13.00u tot 18.00u.
De ROOM WITH A VIEW is open voor bezoekers op de Do. Vrij. Za. 14,19,21,26,27,28 September van 13.00u tot 18.00u.
Mari Stoel. In de Engelse vertaling op het A4tje ernaast is
je naam mee vertaald tot: Mari Chair. Boven aan de tekst staat letterlijk Google translates: .
Mari heeft the view of the room, het uitzicht, vertaald naar het canvas, doormiddel van rangschikking van verf tot vorm en kleur, maar de meerwaarde is dat hij ze bezield heeft.
Bezieling.
To be continued.
To be continued.
Ik kan het niet laten er toch nog even langs te gaan. Het is
donker binnen. De rode ballon is verdwenen uit de boom. Na een dag is hij al
verwijderd. Dit kan niet het einde van de interventie betekenen. Ik besluit een
Hawaiaanse zon te maken van verf. Het meest geschikt is daarvoor acrylverf. De
naam verklapt het al, deze verf is plastic, niks natuurlijks. Ik knip een ronde
vorm uit een krantenvel. Dit is het dunste papier wat ik nu voor handen heb. Ik
bestrijk het aan beide zijde met de gele verf. Hij droogt op en daarmee wordt
hij ook een beetje hard. Met een rolletje plakband fiets ik door de nacht met
mijn zonnetje. Een zonnetje voor Mari Stoel.
Hawaïaanse zon L.v.G. 2013 |
Room with a view with Hawaïaanse zon L.v.G. 2013 |
interventie L.v.G. 2013 |
Mari Stoel studeerde in 2010 af aan de Master Fine Art op de Academie van De Bosch. Daar waar ik in 2009 mijn bachelor afronde. Het kan niet
anders dan dat ik zijn gezicht daarvan herkende. Nu is zijn tijdelijk project
ROOM WITH A VIEW aan de Weteringschans 69 dus te bezoeken op Do. Vrij. Za. 14,19,21,26,27,28 September van 13.00u tot 18.00u. Laten we niet alleen even langs fietsen, maar ook even afstappen om echt te gaan kijken en om de bezieling in de schilderijen te ervaren. Laten we
hem en zijn schilderijen bezoeken en ontmoeten en the view live zien. Hoe vaak krijg je de kans een schilderij te zien op de plek waar hij gemaakt is!
ROOM WITH A VIEW
De interventie is nog niet voorbij.
-Lotte van Geijn
P.s. En toen kruisde onze wegen gisteren op de fiets op de Lijnbaansgracht. Ik riep: HOI. Zonder erbij na te denken. Daarom dus.
Mari Schoen is genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst 2013. Die op 4 oktober wordt uigereikt in het Paleis op de Dam. Daarna nog t/m 27 oktober te zien.
Mari Chair Room with a view 2013 |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten