9.06.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #63

De koffielounge
L.v.G.
2013
LOTTE’S BLIKVANGER #63
Week 34
September 2013

Dit is de drieënzestigste essay van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn blik ving.

Collector

Het is alweer september, maar we blijven zo lang mogelijk de overgang van de zomer naar de herfst ontkennen. Het weer werkt daar uitstekend aan mee.

Ik zit in een koffielounge achter mijn laptop met een hele hippe kop thee: uit een doordrukkannetje. Terwijl de zon stevig naar binnen schijnt, mij doet verlangen naar verkoeling, naar koude ijsthee op een fijn stand. Maar de schrijfplicht roept en houdt mij nu even binnen.

In de duinen bij Scheveningen bevindt zich een museum: Beelden aan Zee. Een museum louter gericht op de driedimensionale beelden. Klinkt als de perfecte combinatie van elementen; strand, zon, zee en beeldende kunst. Toch bevind ik mij in het centrum van Amsterdam vlakbij het Centraal Station. In de Openbare Bibliotheek is namelijk een klein deel van de collectie als een dependance tentoongesteld in hun Expozaal.

Het mooiste kunstwerk staat meteen bij het begin van de exposities. Het is gemaakt van kunststof;
Collector
Sergey Shekhovtsov

2003
schuimrubber en acrylverf en draagt de naam: 'Collector' gemaakt in 2003 door de Russische beeldhouwer Sergey Shekhovtsov. Het betreft een bijzonder goed gemaakt beeld van een man zittend in een robuuste stoel. De man draagt een licht pak met blauwe stropdas. Zijn schoen zijn klassieke lovers; enkel door een paar zwarte lijnen acrylverf op het uitgesneden schuimrubber zeer doeltreffend neergezet. Hij heeft losjes zijn linker onderbeen op zijn rechter knie gelegd. Op de leuning staat een asbak met een uitgedrukte peuk.
Alles uit hetzelfde materiaal, maar zijn haar lijkt zacht op zijn hoofd te rusten en zijn schouders tegen de brede achterleuning. Zo vanzelfsprekend dat het simpel lijkt, maar iedereen die weleens heeft geprobeerd schuimrubber te snijden, te modeleren in een vorm, weet dat dit materiaal een eigen leven leidt en weinig zin heeft te doen wat jij voor ogen had. Door de zachte structuur van het schuimrubber deukt het in tijdens het snijden en veert daarna terug in onmogelijke vormen.
De Collector. Is dit beeld een portret van de stichter van het museum: Theo Scholten? Die samen met zijn vrouw Lida in 1994 besloot hun privé collectie tot museum te maken.
Collector
Sergey Shekhovtsov
2003

De thee is ondertussen lauw geworden en de airco doet zijn best, maar de koffielouche koelt niet echt af.

Ik kijk naar een gedetailleerde kaart met links een grote driehoek genaamd: NOORDZEE. Strand is geel en kleine vlakjes groen verwijzen naar de bebossing en de grijze blokjes naar bebouwing. Een fietsroute is uitgestippeld met een blauwe lijn voor de lange route en een rode voor de kortere. Vanaf Station Den Haag begint de tocht bij Lange Voorhouten, daar is nog tot 8 september het deel van de expositie Russia XXL te zien. Hedendaagse beeldhouwkunst uit Rusland van 1989 tot nu. Vervolgens fiets je in de richting van de kust, in de duinen ligt het Museum Beelden Aan Zee, daar is nog tot 27 oktober de expositie te bezichtingen. Onderweg wordt er nog aangeraden het bijzondere krentenbrood te proberen: de Haagsche kakkers van Bakkerij Hessing.

Het museum Beelden aan Zee krijgt een nieuwe collectie: een gipsotheek. Een grote verzameling van gipsen modellen, voorstudies van kunstwerken. Een selectie staat nu  in de vitrine tentoongesteld in de openbare bibliotheek. Een bijzondere verzameling. Een aantal voorstudies van de Dokwerker en zes ontwerpen voor het Multatuli-monument voor Amsterdam uit 1965 van Cor Hund. Binnenkort zal deze collectie permanent tentoongesteld worden in een ruimte die dan ook als werkatelier geschikt zal zijn. Er zal een educatief programma voor scholieren, kunstgeschiedenis en academiestudenten komen. Op deze manier worden de voorstudies niet enkel om te bewonderen, maar ook een aanleiding om opnieuw de beeldhouwkunst te bevragen.

Dorus Rijkes 2003/2004 gemaakt door Emo Verkerk kijkt met zijn robuuste houten gezicht naar de horizon.
  Dorus Rijkes
Emo Verkerk
 2003/2004
Zijn metalen zuidwester tooit zijn hoofd. Hij is hier in de stadse bibliotheek niet op zijn plek, maar hij nodigt ons wel uit met hem mee te gaan naar zijn wereld, naar de kust waar het land en het water elkaar omhelzen.

Of de schuimrubber man; de Collector het portret is van de stichter het museum weet ik niet. De tijd vliegt en de toegang tot het internet in deze koffielouche is verlopen. Ik word geacht een nieuwe consumptie te nuttigen om een toegangscode te krijgen tot het internet.

Terwijl ik me probeer te verdiepen in de zware geschiedenis van de Russische beeldhouwkunst heb ik ondertussen een verfrissende limonade met ijsklontjes gehaald en een internettoeganscode meegekregen. In de expostie Russia XXL is de nieuwe generatie beelhouwers te zien die in een snel tempo een innerlijke cultuuromslag heeft verwezelijkt. Veel kunstwerken geven een vrolijke, ironische knipoog naar het communistische verleden.

Ik kom er niet achter wie de Collector is. Wel is het beeld in 2011 voor tweeduizend euro geveild ter sponsering van het museum. Voor dit bedrag mocht de bieder het kunstwerk een jaar lang thuis neerzetten. Een bruikleenveiling. 

Ik zit hier al te lang, iedereen om me heen is al vertrokken. Het is nog even zomer. Laten we de neerslachtigheid van de herst nog even bezweren met een  Russische knipoog en een zeeduik.

-Lotte van Geijn



Geen opmerkingen:

Een reactie posten