8.30.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #62

LOTTE’S BLIKVANGER #62
Week 33
Augustus 2013

Dit is de tweeënzestigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.





‘NEXT TIME HIT HARDER, I’M STILL GAY.’
Téo Jaffre


De Oude kerk... De Nieuwe kerk. Nee toch De Nieuwe kerk, op de Dam toch? 
Of is dat de Oude kerk? 
De Nieuwe Kerk staat aan de Dam. Het is officieel geen kerk meer en wordt nu voornamelijk gebruikt als expositieruimte. Wanneer ik de kerk in ga vind ik het al wat verdacht rustig. Na een rondje door de koele kerk te hebben gewandeld blijkt dat het inderdaad niet de juiste kerk is.
De Oude Kerk is het oudste gebouw van Amsterdam. Midden op de wallen staat de grote kerk op een krap plein. Wanneer ik de Oude Kerk binnen ga, deze is wel nog in gebruik als officiële kerk en elke zondag is er gewoon een dienst, is het ook hier verdacht rustig. Pas als ik rechts achterin kom zie ik een stellage die op een tentoonstelling lijkt. Zorgvuldig zijn de foto’s geselecteerd en in series opgehangen.

PRIDE PHOTO AWARD 2013
Het is de vierde editie van deze speciale Award, een jaarlijkse internationale fotowedstrijd over sexuele en gender diversiteit.

Wat mij als eerste opvalt is dat het woord internationale absoluut niet overdreven is: De genomineerde fotografen komen werkelijk van over de hele wereld:
Mexico, Duitsland, Zweden, Frankrijk, de Filippijnen, Rusland, Australië, Nederland, Thailand, Engeland, Amerika, Slovenië, Frankrijk en China.

Het is een wat lastige tentoonstelling om de bekijken. Door het terugtrekken van een sponsor is er geen losse flyer met tekst gemaakt, die je normaal zelf mee neemt terwijl je langs de foto’s wandelt. De begeleidende tekst is nu enkel in het middenpad van de expositie te belezen.
Het voordeel daarvan is dat je nu wel echt even alleen naar de foto’s kunt kijken, ze rustig op je kan laten werken, zonder meteen afgeleidt te worden door de literaire uitleg.

Pride, trots, is het woord dat de Award draagt en terecht. De mensen op de foto’s stralen stuk voor stuk trots uit te zijn wie ze zijn.

Een bijzonder serie is gemaakt door de Sloveense fotograaf Tadej Znidarcic; ‘We are Here, and we are Gay and we are Ugandans.’Op mijn kleine schermpje van mijn camera lees ik de zaaltekst over deze fotoserie terug. In 2010 maakte hij de eerste serie portretten. In Uganda is homoseksualiteit verboden en hier openlijk voor uit komen leidt niet alleen tot vervolging van de persoon zelf, maar ook zijn familie, vrienden, dokters en priesters lopen het risico opgepakt te worden. De fotoserie laten de ruggen van de personen zien. In 2013 heeft hij nogmaals dezelde LGBTI  (lesbisch, homo, biseksueel, transgender) activisten gefotografeerd, maar nu met hun gezicht naar de wereld. ’(…) They have become more empowered, assertive and confident. Despite the risks, they are now willing to face the world.’ Indrukwekkend moedige mensen kijken me aan.

De expositie is opgedeeld in verschillende categorieën; Documentary, Gender, Open en het speciale 2013 thema: Extremely Normal.


De prijswinnende fotoserie in de catogorie Documentary is Maika Elan; 'The Pink choice'. Ik ben geroerd door de intieme beelden. De zachtheid, de verliefdheid, de zorgzaamheid, het plezier, het persoonlijke geluk van de liefde tussen twee mensen die elkaar gevonden hebben straalt van de foto’s af. 
Maika Elan is een Vietnamese fotografe. Met haar serie 'The Pink Choice' won ze ook de 1e prijs bij de categorie: Stories van de World Press Photo 2013. Vietnam stond nooit open voor gay-couples, maar in 2012 sprakt de overheid zich uit huwelijken tussen stellen van dezelfde sexen te overwegen. Het zou Vietnam het eerste Aziatische land maken wat dit toestaat.  

Dichterbij huis is de indrukwekkende foto van de Franse fotograaf Téo Jaffre. 'Next time hit me harder, I’m still gay.’

Wat heeft ons zo gemaakt dat we zo in stereotypen, zo in hokjes denken? Als we als mensen van elkaar houden, wat kan daar dan verkeerd of aanstootgevend aan zijn? Ook in onze samenleving is het nog steeds actueel. Ik spreek een van de medewerkers van de expositie. Hij verteld me dat er vorig jaar zelfs een aantal mensen waren die er moeite mee hadden dat deze expositie in een kerk plaats vond.
Deze strijd is nog lang niet gestreden. De tentoonstelling en de award dragen daar groots aan bij. Graag bij de editie 2014 een extra sponsor voor een flyer en publicatie en meer media aandacht. Het is wereldwijd probleem dat veel aandacht verdient. 
Hoe meer openheid, en bekendheid  om de onwetenheid en de angst van het onbekende weg te nemen, hoe beter.  
Want Pride, Trots te kunnen zijn, gewoon op wie je bent. En lief te kunnen hebben wie je lieft hebt, is een basisvoorwaarde voor een mooiere en vreedzamere wereld. 

Love is Extremely Normal. 

-Lotte van Geijn





MD02b 650 - kopie
PRIDE PHOTO AWARD 2013
t/m 22 september 2013
De Oude Kerk
Ouderkerksplein Amsterdam
 FOTO'S OOK TE ZIEN OP:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten