Boterhamzakje |
LOTTE’S BLIKVANGER #61
Week 32
Week 32
Augustus 2013
Dit is de eenenzestigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.
PLASTIC ZAKJES MET BOTERHAMMEN:
AAN DE ENE KANT SALAMIWORST
EN AAN DE ANDERE KANT GESMOLTEN HAGELSLAG
Terwijl je dit leest ben ik onderweg naar Duitsland. In een rood volkwagenbusje (met enkel een cd van John Mayer) vlieg ik over de snelweg samen met een erg vertrouwd gezelschap. Doordat we de wereld in gingen om haar zelf te verkennen, ik noem een Berlijn, Londen, Madrid, Utrecht, Arnhem, Barcelona, India, Wenen, Slovenië en onder andere Roemenië is het erg lang geleden dat wij met zijn vieren op dezelfde plaats en tijd waren. We groeiende samen op.
Christo and Jeanne-Claude, The Pont Neuf Wrapped, Paris, 1975-85 |
De Pont Neuf
in Parijs pakte hij al in mijn geboorte jaar 1985 in en in 1995 ontkwam ook de
Rijkstag in Berlijn niet aan de inpakmanie van Jeanne-Claude, zijn vrouw en
compagnon,
en Christo Vladimirov Javacheff.
Christo and Jeanne-Claude, Wrapped Reichstag, Berlin, 1971-95 |
Zijn vrouw overleed in 2009.
In 1958 maakte zij hun eerste inpakkunstwerk, vijfenvijftig
jaar geleden. Door opvallende bestaande gebouwen en landschappen tijdelijk ‘aan
te kleden’ creëerde zij een tijdelijk abstrahering van het onderwerp.
Nu op 77 jarige leeftijd is het werk in Oberhausen het
eerste kunstwerk dat hij voltooid zonder zijn vrouw en compagnon.
Big Air Package.
De fragiele oude Christo, met lang zwierig dun haar, kijkt
met ondeugende oogjes naar zijn eigen werk. Zo stelt hij zich de hemel voor.
Cameramannen en journalisten liggen op de grond en nemen foto’s.
Straks lig ik daar te staren in de enorme witte luchtbel.
In Oberhausen heeft hij een industrieel monument dat tot
1988 dienst deed als gashouder van binnenuit ingepakt. De binnenzijde heeft een
hoogte van 90 meter en een doorsnede van 50 meter. Ik kan met er eigenlijk
nauwelijks een voorstelling van maken.
'Het werk zou de kwetsbaarheid van onze atmosfeer duidelijk
moeten maken.' legt Christo zelf uit. Het enorme doek, dat de binnenkant inpakt,
is van lichtdoorlatend materiaal. Met twee blazers wordt continu de luchtdruk
op peil gehouden en het doek wordt van de buitenzijde aangelicht, zodat het
binnenin een hemelse zee van licht is.
Het is niet de eerste Air Package die hij in zijn carrière
maakte en hem tot deze zorgzaam uitspraak
bracht.
Christo and Jeanne-ClaudeAir Package van Abbemuseum, Eindhoven 1966 |
In hetzelfde jaar wordt een tweede Air Package gerealiseerd
in Minneapolis. Verschil met de eerste is dat hij nu transparant polyethene gebruikt
in plaats van de ondoorzichtige. Deze Air Package is gevuld met 28.000 gekleurde ballonnen. Christo: ‘And
you saw the air and you saw the other materials’. De gehele luchtzak met alle ballonnen
erin werd door een helikopter de lucht in getrokken. De kunstwerk werd even een
sculptuur en een performance
tegelijkertijd.
Christo and Jeanne-Claude Air Package Minneapolis 1966 |
Hun kunst kan geinterperteerd worden al plat; enkel enorme ballonnen, maar uiteindelijk zijn het vooral prachtige triomfen van de verbeelding.
Christo and Jeanne-Claude Air Package Documenta IV Kassel 1968 |
Ze gingen van een ondoorzichtige bol, naar een doorzichtige zak met gekleurde ballonnen erin naar een enorme tear-resistance worst totaan de Air Package van lichtdoorlatend materiaal nu in de Gasometer in Oberhausen. Eindelijk kunnen we de AIR van binnenuit ervaren. Is het niet langer dat Christo gebouwen en landschappen aankleedt, maar mogen we naar binnen om zijn wereld van binnenuit te ervaren. Alsof we onder zijn bijna transparante huid mogen kruipen en het licht van buiten diffuus naar binnen kunnen zien schijnen. Daar onder zijn huid is zijn liefde te vinden, daar komen we het dichtst bij zijn vrouw Jeanne-Claude.
Christo (and Jeanne-Claude)Air Package Oberhausen 2013 |
We zijn echter ook uitgenodigd om de huid van de Air Package
van de buitenkant te bekijken. Er schijnt namelijk een glazen lift te zijn die
je helemaal naar boven brengt en je op 90 meter hoogte de mogelijkheid biedt om
de buitenkant van het sculptuur te zien.
Ik beloof niks. Liften vind ik al tamelijk onprettig, laat
staan GLAZEN liften. En 90 meter… misschien blijk ik liever onder de huid, maar
wie weet.
Ik raas nu over de snelweg richting Oberhausen met mijn goed
reisgezelschap. Hoe het echt was kan ik nog niet laten weten, maar ik denk
eigenlijk dat het nu al een daar-had-je-bij-moeten-zijn verhaal zal worden…
Misschien beter om zelf even spontaan een tripje te maken.
Big Air Page / Christo
nog tot 30 december 2013 te zien in de Gasometer.
Arenastraße 11, 46047
Oberhausen.
En ik open het plastic boterhammenzakje, haal er een
heerlijke oer-hollandse boterham uit, neem een grote hap… salamiworst MET hagelslag…
jong geleerd is oud gedaan.. Ik lach en vorm mijn duim en wijsvinger om de
opening van het zakje en blaas….
Air Package.. Beautiful.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten