8.16.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #60

Op Safari
Hoogte Kadijk
L.v.G.
2013
LOTTE’S BLIKVANGER #60

Week 31
Augustus 2013

Dit is de zestigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.





Als een levende fontein

‘Waar kom je vandaan?’, vraagt de jongeman enthousiast.
‘Oww gewoon uit Amsterdam.’, antwoord ik verontschuldigend.

Ik kijk naar een video van een man met een Aziatisch uiterlijk die een zwart pak en een grote rugzak draagt. Hij loopt over de grachten, neemt een lift omlaag naar het tramstation Amsterdam-rietlandpark, gaat een grachtenpand in en hij beklimt een dijkje. Elke keer als hij de virtuele grens van de waterspiegel overschrijdt begint uit zijn armen, benen en romp water te spuiten als de straaltjes van een gieter. Een levende fontein. Klimt hij de brug op dan stopt het spuiten gradueel. Ik lach hardop.   
Kuang-yu Tsui
Invisible City:
Sea Level Leaker, 2006

Artificial Amsterdam
de stad als kunstwerk
Tentoonstelling
De Appel arts centre

Om de hoek van mijn huidige oppastuin fiets ik langs het water en aan de overkant zie ik een kudde giraffes statig op hoge benen een hoek om gaan. Mijn oppastuin bevindt zich niet in Afrika. Ik ben op safari in eigen stad.
'Hoe artificieel is Amsterdam eigenlijk geworden?' vraag ik me al fietsend af.
 Ik was zeventien jaar toen we met een bakfiets, een matras, een stoel en een koevoet een woning kraakte waar een vriendin van mij introk. Haar vader knutselde er een fatsoenlijk toilet in. We gingen op zaterdagavond een biertje drinken in kraakpand De Vrankrijk. We bezochten een anti-koningeninnedag feestje in het kraakpand De Afrika aan de Oostelijkehandelskade of we zagen een bandje in de OCCI aan de Amstelveenseweg. Om de hoek waar ik opgroeide had je de gekraakte Kalenderpanden die me als kind deden dromen over een magische wereld. Nu staat de achtergevel als een geconserveerde archeologische vondst, als los decor van de totaal gerenoveerde luxe appartementen.

Is Amsterdam een kunstmatige stad? Of bevindt zich achter de façade van schijnbare structuur en regelmaat een heel ander Amsterdam, dat lang niet zo gecontroleerd is? [1]

Mijn Amsterdamse leentuin is om de hoek bij de dierentuin Artis. De Tsjechische bioloog Daniel Frynta doet onderzoek naar de polariteit van dierentuindieren. Wat blijkt; hoe aantrekkelijker wij het dier vinden hoe populairder hij is in de dierentuin. We verkiezen onherroepelijk een mooie papegaai met veel kleuren en staarten boven zijn soortgenoot met dikke kromme snavel, en een schattig pandabeertje boven een ondergrondse buidelmol.
Is de dierentuin anno 2013 puur voor ons vermaak, of kleeft er een hoger idealisme aan om bedreigde diersoorten te conserveren voor de toekomst om ze wellicht in een groene wereld terug te zetten.
 Maar hoe combineer je de rol van vermaak met de moderne Ark van Noah?
Is Amsterdam net als de dierentuin een reservaat geworden waarin alleen de mooie papegaaien nog welkom zijn?

'Hoogstens 10 percent van de mensen kiest vrijwillig voor een huis in de stad en heeft de stad nodig om te leven en zich goed te voelen.' [2] zegt de Belgische architect Xaveer De Geyte in een kritische reflectie op de relatie tussen stad en suburbia. Een grens die misschien opgegeven zou kunnen worden om nieuwe potentie te creëren. Het  plan is om een immens kruis van bebossing aan te leggen in het gebied tussen Brussel en Zalventem en het  Zoniënwoud die de verbinding legt tussen de bestaande bebouwing, bedrijventerreinen, woningen, straten en pleinen. In plaats van het bos te verkavelen wordt de verkaveling bebost. Om zo een gebied te creëren dat alle kwaliteiten heeft van het Central Park in New York.

Amsterdam is klein en beheersbaar, waardoor regels en bureaucratie gemakkelijk at te dwingen zijn. (…) een stad die daardoor veilig en aangenaam is maar weinig ruimte laat voor eigen invulling en spontane inventies, voor zogenaamde grijze zondes waar onverwachtse gebeurtenissen kunnen plaats vinden. [1]

Rek de grenzen op. Laten we de rafelranden van de stad opzoeken. De binnenstad, Unesco werelderfgoed, is als een dierentuin die we bewonen.
Maar is dat wel echt zo?
Deze gecreëerde stad is er niet vies van zichzelf opnieuw te bevragen. Zichzelf te herzien. Ik pleit voor echte gastvrijheid. Niet enkel aapjes te kijken of onze stad een aapje te laten zijn. We kunnen Amsterdam opnieuw zien door de ogen van elders.

Ik voelde me uiteindelijk nooit thuis in de kraakwereld. Waar ik als kind dacht een vrijplaats te vinden, bleek een wereld te zijn met zijn eigen bekrompen regels. Mijn vrienden van toen, kopen nu huizen waarin zij hun kinderen schoon en veilig kunnen laten opgroeien.

De visie om de grenzen van stad en suburbia te laten vervagen, om stadse bebossing en wereldse dorpen te creëren vind ik een prachtig ideaal. 

Achter het decor van de gevels van Amsterdam is het dagelijkse leven. Amsterdam als inspiratiebron. Amsterdam als veilige thuishaven. Amsterdam als een levende fontein.

‘Ik kom uit Amsterdam.’ zeg ik zonder me te verontschuldigen.

-Lotte van Geijn

       

 Thomas Hirschhorn & Marcus Steinweg, Spinoza Map, 2007
Thomas Hirschhorn & Marcus Steinweg,
Spinoza Map, 2
007














 [1] Artificial Amsterdam
29 jun — 13 okt 2013
http://www.deappel.nl/

 Xaveer De Geyter Architects4x4 bozars Brussels 2013/2013
http://www.xdga.be/















[2] XDGA_160_expo Xaveer De Geyter Architecten
CIVA Centre International pour la Ville, l'Architecture et le Paysage
Brussel
8.11.2013  - 26.01.2014



Geen opmerkingen:

Een reactie posten