7.19.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #56

LOTTE’S BLIKVANGER #56
Week 27
Juli 2013

Dit is de zesenvijftigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.

de eerste ontmoeting
L.v.G.
2013

De tweede ontmoeting.

De stad in de zomer maakt de buren melig
De boeien staan rechtop
De zilverpopulieren zijn stil
Er staat een raam open
De pergola is onbegroeid
De rozenstruik is verwilderd
De BMW staat te glimmen in de zon

de tweede ontoeting
L.v.G.
2013
Langs de wand van kinderkopjes
Groeien geel en roze parallel omhoog
De paardenbloem is al pluis geworden

Om de hoek aan het water
Ongezien vanaf google maps
Klotsen de golven tegen de kade
In de verte een bootje
De hoge sluierwolken kleuren de lucht grijs
De vrachtschip maakt vaart
Een mishoorn doet zijn onverwachte onthullen
De motor ronkt 
In een tweemaal van mijn hartslag





Mijn lichaam verlangt
de eerste ontmoeting
L.v.G.
2013
Naar je koude water
Als je adem hapert

De onweersvliegjes wapperen voor mijn zicht
Het uitzicht
Ik bezocht de overkant van het water virtueel
De bomen waren groter van dichtbij

Verkoeling is hier niet

In de droom deelde ik mijn ruimte met jou
Zonder te beseffen dat het anders is 
Ik zocht toevlucht maar dit is een slome rivier
Niks kan de zee evenaren

Het is hier te zoet
Verlang naar je zoute huid
Bezit is maar een idee
Bewoon ik waar ik ben
Mondt dit water uit in jou
Ongemerkt van zoet naar zout
(Bitterkoekje)

de tweede ontmoeting
L.v.G.
2013





Het is de warmte die me hier houdt
Trekt je bootje een streep door het water
Voel ik de behoefte om te vertrekken

Tussen de kade en het oppervlakte is een halve meter
Ik bied je de ruimte
Jij creëert een mogelijkheid
Ik leg me er bij neer

Terma draait met de klok mee
Zend een ijkpunt naar elders
Navigatie

Ontmoet me in de tweede helft
Terma
de tweede ontmoeting
L.v.G.
2013
Terma
de eerste ontmoeting
L.v.G.
2013
Wat een eerste keer gebeurt
Gebeurt misschien een tweede keer
(niet perse)
Maar wat een tweede keer gebeurt
Gebeurt altijd een derde keer.
De derde ontmoeting
Het lijkt zo ver weg maar je bent zo

‘Zou je hier er ook weer uit kunnen klimmen?’
Jullie twee op de rand
(blauwe plek)
Stukken stokbrood
Een zwart-wit gestreepte bikini
‘De overkant misschien is dat gewoon nieuwerdammerdijk.’

de eerste ontmoeting
L.v.G.
2013



De eend komt langs
‘Ik ben heel slecht in gezichten.’
Een spinnetje rent langs mijn arm omhoog
De muur zegt: EEND FOCK YOU DUCK

Je voeten omkrullen de rand van de kade als een perfecte omhelzing
 I wanna hold you like the sky holds the sun (The bees)
zingt opeens mijn gedachte 


Een vliegende meeuw
Een vliegtuig op hoogte verdwijnt in de mist
de tweede ontmoeting
L.v.G.
2013
de tweede ontmoeting
L.v.G.
2013 

Verwacht me maar niet
Ik kom toch

Druiven; witte       
slippers; vleeskleurig
Ik versta het net niet
De klanken smelten samen
En de losse woorden lossen op tot intonatie
‘Misschien zou je er wel op kunnen klimmen.’
‘Ja maar misschien zijn je armen’

 De route terug programmeer je
Je wandelt langs
‘Lelijk huis met super uitzicht
 Plastic huis’

Het schip verlengt zich
Ze zijn met z’n tweeën en hij vaart net wat harder
Dan raken ze los van elkaar

De meerkoet wast zijn veren
Maakt zich geen zorgen of hij de kant weer op komt
Kom mijn kant op.
Ik geef je een hand
de eerste ontmoeting
L.v.G.
2013


Als ik spring
Verlangend winnend
Hijs me dan je kant op

De spin kriebelt
zijn weg
op naar mijn schouder.
De meerkoet gaapt.
De kauw ka kaa-t.
Tijd voor beweging
En de zee wind






-Lotte van Geijn 


 'Sky holds the sun' met video gemaakt door een fan onder de naam Kitketisch http://www.youtube.com/watch?v=01NyMaqEHr0
en deze is ook prachtig :http://vimeo.com/49377452

de eerste ontmoeting
L.v.G.
2013

P.s.
Is Youtube en/of Vimeo de nieuwe Facebook?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten