LOTTE’S BLIKVANGER #53
Week 25
Week 25
Juni 2013
Dit is de drieënvijftigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.
Vandaag is het maandag 24 juni 2013. Op het eerste gezicht een niks
zeggende dag was het niet dat ik gisteren een tocht aflegde naar een uiterste
van ons land; Zeeuws-Vlaanderen. Je steekt de grens over en via de ring van
Antwerpen draai je dan terug onze landgrens over naar Zeeland. Ik zag het stuk
rivier waar de Noordzee overgaat in de Schelde die Antwerpen doorkruist.
Megagrote vrachtschepen, hoekig lomp, stapelingen van containers, die loom over
het vreemd troebele alggroene water
voort stuwen.
Daarvoor doorkruis je Noord-Brabant. Voordat je Breda bereikt kom
je langs Oosterhout. Tot voorkort een nietszeggende plaats waar geen bal te
beleven is.
Vandaag, maandag 24 juni 2013 is er oproer.
Hiervoor reizen we af naar Friesland, naar het plaatsje Lemmer.
Lemmer ligt aan het IJselmeer. Je hebt er een Duikmuseum, een Speelgoedmuseum
en een Vlindertuin. Je kunt er een schiphuis huren, een zeiltocht maken op de
Vliegende Hollander of voor E19,95 een koe knuffelen. Allemaal niks bijzonders
in een tevens oersaai dorpje in Nederland, maar zonder dat daar veel bekendheid
aan is gegeven heeft men daar aan een bijzonder project gewerkt.
Vandaag maandag 24 juni 2013 gaat er op speciaal transport via de
A6, de A27 en de A58 van Lemmer naar Oosterhout een 30 meter hoge
kaneelstok.
EEN DERTIG METER HOGE KANEELSTOK.
De kaneelstok, de Oosterhoutse kaneelstok wordt als sinds 1894
gemaakt. In 2011 ging het bedrijf Rens Joosen Suikerwerken failliet dat het
receptuur in 1984 kocht en op traditionele ambachtelijke wijze bleef maken en
werd overgenomen door Holland Foodz. Op het originele recept en merknaam zit
patent en niet zomaar iedereen mag de kaneelstokken maken. Er was zelf een
klein relletje toen een concurrent uit Oosterhout een restpartij opkocht en
verkocht aan kermissen. Holland Foodz zegt nog steeds op deze traditionele
wijze de kaneelstok te vervaardigen in Oosterhout. Zou daar dan eens per week
een heerlijke kaneellucht door het dorpje waaien?
Het is aannemelijk dat het een initiatief is van deze producent.
Een locaal product is hip. Het geeft een kenmerk aan een plek, zoals Flipje dat
voor Tiel is.
Maar uit Oosterhout komt niet alleen de kaneelstok, ook de
zuurstok, de oosterhoutse regenboogbal, wijnbal, kermisstokken, skyballen,
kaneelkussentjes, dropstukjes, kersenstukjes, kaneel, drop, perpermunt –hompen,
wijnstokken en dropstokken, aarbeien, bananen of bosvruchtenstok, de gegreinde
frambozenstok, de blauwebessenstok, sunnystok en de vlaggenstok; ze zijn
allemaal: De Oosterhoutse.
Wie zou deze 30 meter hoge kaneelstok ontworpen hebben? Is deze
kaneelstok een kunstwerk te noemen? Zoals de Olifanten van Tom Claassen langs de
snelweg bij Almere of de man met trechter Big Funnelman van Atelier van Lieshout bij de afslag Breda? Of is dit gewoon een
marketingtruc van een producent? Is het een object zonder inhoud? Is Flipje Tiel
kunst? Of is dit de puurste vorm van kitsch?
In augustus 2012 opende in Oosterhout de grootste lollyfabriek van
Nederland. Per jaar produceren ze 80 miljoen lolly’s. Snoeprocucent Jan Harm
Spijkervet heeft anderhalf jaar moeten lobbyen om het bij de gemeente voor
elkaar te krijgen om deze megastok voor zijn kantoor te zetten.
In Lemmer zijn ze er drie weken meebezig geweest om dit ding
te vervaardigen. ‘Het is echter geen kunstwerk. Het ding heeft wel degelijk een
functie. Het is een suikersilo die grondstoffen levert voor de productie van
het snoepgoed in de fabriek, zegt Jan Harm Spijkervet. ‘Het is geen reclame
voor één product of bedrijf, maar reclame voor Oosterhout als stad.’
Zoals de Bossche bol, het Haagsche hopje is er nu de Oosterhoutse kaneelstok. Als het
kenmerk voor een stad; Manneke Pis voor Brussel en de Eiffeltoren voor Parijs.
Kitsch is het pure kitsch.
Pure verspilling en onnodige landschapsvervuiling.
Kitsch is een net zo lastig te definiëren term als kunst. Kitsch
is iets als het lelijk, smakeloos of slecht is. Kitsch is het nadoen of namaken
van voorbije cultuuruitingen of kunststromingen. Zoals de producent zelf zegt
dat de kaneelstok geen kunst is; het is zelfs
geen kitsch te noemen. Het is lager dan kitsch.
In het postmodernisme is het echter juist steeds vaker dat
kunstenaars elementen hergebruiken uit massamedia en cultuur. De grenzen zijn
vervaagd.
Jeff Koons is de eerste waar je aan denkt. Zijn werk is doorspekt
met kitsch-elementen.
En kijkend naar het werk:
Sacred
Heart (Red/Gold)
high
chromium stainless steel with transparent color coating
140.5 x
86 x 47.6 inches
356.9 x
218.4 x 120.9 cm
1 of 5
unique versions (Blue/Magenta, Gold/Red, Magenta/Gold, Violet/Gold, Red/Gold)
1994–2007
zie ik inderdaad een rood megahart met gouden lint dat een hart
van chocolade zou kunnen hebben. Het grappige is dat hij zelf over zijn werk
zegt dat het geen ironie bevat. Dat er geen gat is tussen wat men ziet en wat
het werk is. Dan zou zijn werk net zo hol zijn als kitsch en IS het dus
Uberkitsch te noemen in plaats van kunst. Koons maakt kunst en is met zijn
kitsch in de hoogste regionen van de kunstwereld omarmt. Het grote verschil is
dat Koons dus niet pretendeert iets anders te laten zien dan dat wat er is. Terwijl
onze snoepproducent een functie geeft aan zijn suikersilo en hem aankleed tot kaneelstok. We kijken tweemaal naar pure verpakking, alleen met totaal
verschillende inhoud. Nee geen kaneelstok uit Oosterhout voor mij. In het Heilige Hart van Koons zit de schoonheid van kitsch.
Ik smul bij het werk van Koons en ik walg
bij de kaneelstok van Oosterhout.
- Lotte van Geijn
Sacred Heart (Red/Gold)
high chromium stainless steel with transparent color coating
140.5 x 86 x 47.6 inches 356.9 x 218.4 x 120.9 cm 1 of 5 unique versions (Blue/Magenta, Gold/Red, Magenta/Gold, Violet/Gold, Red/Gold) 1994–2007 |
Kaneelstok op weg naar boven (Foto: F. Triki) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten