IJkpunt 2007 Tracy Emin 52nd International Venice Bienale, UK Pavilion 2007 L.v.G. |
Week 23
Juni 2013
Dit is de eenenvijftigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.
Ik ben gedeeltelijk de verkeerde weg in geslagen. Of
misschien heb ik gewoon teveel concessies gedaan. Me teveel laten afleiden. Dat
is niet meer dan menselijk, maar ik ervaar een diepe teleurstelling gevolgd
door een opluchting. Trouw blijven aan jezelf en je eigen weg volgen klinkt zo
simpel maar dat is het in de praktijk niet. Aan het eind van mijn 3e
jaar en het grootste gedeelde van mijn afstudeerjaar zat ik op het juiste
spoor. Installaties, Ik maak installaties. Binnensmonds vloek ik, nee hardop
galmt mijn stem door de ruimte: F*CK! Nee ik ga me er zeker niet voor verexcuseren.
Het is soms hard nodig. Mijn laatste exposities kreeg veelvuldig de kritiek dat
het zo divers is, alsof ik nog zoekende ben naar mijn vorm. Nee. Ik maak installaties. Het lastige is dat die meer ruimte vragen dan
enkel de verticale muren. De verschillende objecten verworden gezamenlijk tot
een geheel, ze gaan een dialoog aan met elkaar en blijven eigen werken. Een
dialoog die ze aan gaan met elkaar, maar ook met de ruimte die ze tijdelijk
bewonen.
Mijn sleutelwerk tot nu toe draagt de titel ‘Sound of ventilation.’ De verstilling die de objecten met zich mee brachten versterkte het omgevingsgeluid. In dit geval de luchtventilatie. Die verstilling is prachtig.
Ik haal de zeilen naar beneden om tot een koerswijziging te kunnen komen.
Mijn sleutelwerk tot nu toe draagt de titel ‘Sound of ventilation.’ De verstilling die de objecten met zich mee brachten versterkte het omgevingsgeluid. In dit geval de luchtventilatie. Die verstilling is prachtig.
Ik haal de zeilen naar beneden om tot een koerswijziging te kunnen komen.
Ik bezocht de Biënnale van Venetië in 2007. Iedereen heeft
zijn eigen geschiedenis. Ik noem de mijne een kunstgeschiedenis. De meeste
ijkpunten in mijn leven zijn geziene kunstwerken, bezochte exposities of
openingen en de maak processen van kunstwerken. Zij zijn de kapstok van mijn
geheugen. Venetië was mega intens en bijzonder, maar nu pas besef ik me hoeveel
kunst ik toen heb gezien en hoe groot dit evenement als kunstmanifestatie
eigenlijk is.
Deze zomer is er 55th International Art Exhibition La
Biennale di Venezia. En in het Nederlandse paviljoen is het werk van Mark
Manders te zien. Een installatie. (f*ck!) Zo ontroerend. Gelukkig bestaat
het vak kunstenaar, denk ik wanneer ik meerdere interviews met deze man zie. Hij
pas geen andere jas .En ik lees: 'MoMA heeft werk Mark Manders aangekocht.'
M.M. in het M.M.
Working Table, een bijna vier meter hoog werk wat hij
speciaal maakte voor Venetië. De schaal verrast me. Een rede om hem in het echt
te gaan bekijken in Venetië of in de toekomst in het MoMa.
Vraag me niet hoe, maar ik ben op het spoor terecht gekomen van David
Jablonowski. Hij maakt installaties (f*ck!), ofwel met het
mooie woord assemblages : samenvoegen van
3D objecten tot een nieuw beeld.
Hier stopt mijn
column wat abrupt, maar ik heb opeens werk te doen, werk te maken. De zeilen
worden weer gehesen.
-Lotte van Geijn
Mark Manders http://www.markmanders.org/
David Jablonowski http://www.fonswelters.nl/artist/david_jablonowski/#images/_dsc1271
IJkpunt 2009 (sleutelwerk) installatie 'Sound of ventilation '
Sound of ventilation installatie Den Bosch 2009 L.v.G. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten