5.24.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #48


LOTTE’S BLIKVANGER #48

Week 20
The other way around. #7
2012 
L.v.G.
Mei 2013














Dit is de achtenveertigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.


Bijna een jaar geleden bewoonde ik Parijs voor een weekje. Van deze bijzondere week hield ik een dagboek bij. Een deel daarvan las ik vandaag terug. De aanleiding is dat waarschijnlijk het mysterie van de autootjes is opgelost. De autootjes, iedereen die mijn expositie heeft bezocht weet waar ik het over heb. 
Het verhaal gaat ongeveer zo:


16-07-2012 parijs regenachtig
(...)
herrie buren hakken naar binnen
bouwvakkers stemmen
ik vlucht naar buiten
waar parijs een grapje wilt laten zien
wandel de wandel 
oja de kaarten posten
postzegels gevonden nadat ik de automaat ja postzegelautomaat niet begreep
ofwel maar hij was per 10 ik maar 6 kaarten
sjebbie ogend tabakszaakje loesje ventjes en viezige mannetjes
ja postzegels zes
ouderwets die ga ik echt niet likken
thuis in bakje gespuugd en met de vinger
ik was mijn handen weeeer eindeloos
dus brieven gepost
richting pere lachaise ik sla af 
miniparkje op een heuveltje
bankje zon kinderen spelen vrouw leest boek pukkel boven rechteroog rozzig
zon en mooie gebouwen 
kan ik hier wonen 
mooie buurt
wel zwervers
anders
ik loop door
basisschooltje
parkje
kerktoren uitzicht
park te donder te stijl te kreepie
en ik loop er langs
en nog door
even nog na die hoek kijken
even verder
en daar laden ze autoos van een trailer
en ik zie wel maar denk dat kan niet
geniaal ik lach hardop
fotoos bewijsmateriaal
heb ik nodig
autootjes met voor als achterkant
met achtervoor of voorachter
billenkut kutbil echt mooi
zomaar in deze wijk op straat
auto expo
verlengstukken met ramen naar de motor
stuur opeens door de achterruit die vooruit is
prachtig prachtig
loop door 
ondanks dat dit extra ommetje me nu de rug kost 
was het wel geniaal de moeite waard
(...)

Na een week alleen door Parijs te hebben gedwaald voelde ik mij al opgenomen in een andere wereld. Op het moment dat ik toevallig deze niks-aan-de-hand straat in een gewone woonwijk van Parijs in wandelde en deze bijzonder vreemde surrealistische autootjes zag staan, nee niet eentje maar de hele straat vol, duurde het even voordat ik echt zag wat ik zag.
Vaak krijg ik de vraag of ik de foto's heb gefotoshopt of eigenlijk gaat men er meestal al vanuit. Dat was dus niet het geval. De werkelijkheid had zichzelf al verknipt en opnieuw gemonteerd.
Nergens een aanwijzing in de vorm van een flyer,een bordje of later op internet; wat hier in vredesnaam had plaats gevonden.
Misschien als ik de foto´s niet had genomen, had ik nog weleens kunnen gaan twijfelen aan mijn eigen ervaring.
Nu is het mei 2013 bijna een jaar later en in de film Sneak Preview van dinsdag 14 mei in Kriterion zit een oplettende kijker en bezoeker van de opening van mijn expositie in het Vu Medisch Centrum.Via via hoor ik zijn ervaring.
Als deze blog uitkomt is gisteren de primiere geweest van deze film, ik hoop dat ik hem dan zelf gezien heb. Mijn zo fascinerende surrealistische set-moment bleek daadwerkelijk een filmset te zijn geweest.
Soms is de werkelijkheid niet ALS een filmset maar IS het een filmset!
Een jaar later is het automysterie als nog opgelost.

-Lotte van Geijn
The other way around. #1.1
2012
L.v.G.



Interesse in een originele afdruk in oplage met handtekening en lijst?
mail me voor verdere informatie!
Lotte van Geijn   --> lgeijn@gmail.com





The other way around. #2
2012 
L.v.G.
The other way around. #1.2
2012 
L.v.G.


The other way around. #3
2012 
L.v.G.


The other way around. #4
2012 
L.v.G.


The other way around. #5
2012 
L.v.G.
The other way around. #6
2012 
L.v.G.










The other way around. #8
2012 
L.v.G.
The other way around. #9
2012 
L.v.G.


Film informatie van de Kriterion-website: www.kiterion.nl


l'Écume des Jours
Regisseur: Michel Gondry
Cast: Audrey Tautou, Romain Duris, Omar Sy en Gad Elmaleh
Jaar: 2013
Taal: Frans
Ondertiteling: Nederlands

L'Écume des jours is het surrealistische en poëtische verhaal van de vindingrijke idealist Colin. In zijn huis in een magisch-realistisch Parijs wordt hij omgeven door gekke uitvindingen en het goede gezelschap van zijn beste vrienden Nicolas en Chick. Het enige dat nog mist is een grote liefde. Dan ontmoet hij Chloé. Maar na een spectaculaire bruiloft wordt hun idyllische huwelijk ruw verstoord door de bittere werkelijkheid wanneer Chloé ziek wordt van een waterlelie in haar long. Colin moet in steeds absurdere omstandigheden werken om Chloé te kunnen verzorgen. Ondertussen raakt hun appartement meer en meer in verval en valt hun groep vrienden uiteen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten