5.17.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #47


LOTTE’S BLIKVANGER #47
Lotte (ik) bij 'Het vliegende tapijt.'
 (ca. 1990)
L.v.G.
Week 19
Mei 2013













uit het fotoboek van mijn Oma Vinken
'Het vliegende tapijt.'
(ca. 1958)
L.v.G.
Dit is de zevenenveertigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.













Deze week schrijf ik een vooruitblikker.
Op 22 mei opent de beeldenroute ArtZuid 2013 en ik kijk er al een tijdje naar uit. Dit tweejaarlijkse event bestaat tot mijn verbazing pas sinds 2009. Dit wordt de derde editie. Ik heb er een aantal levendige herinneringen aan. Ondanks dat het toch al vier en twee jaar geleden is.
De VW-bus van Erwin Wurm die zo geprepareerd is dat hij alleen in een rondje kan rijden kan ik me nog duidelijk voor de geest halen en de performance van Paul Goede; Mental Colors On Kawara in het werk The Good, The Bad and The Ugly van Joep van Lieshout, was een zeer bijzondere ervaring. Ik droeg een roze sjaal en mijn nette zwarte jas. De kwetsbare woorden kwamen over zijn lippen; 'Pink pink pink..' Ik voelde me zo gezien, zo bevestigt in mijn bestaan dat ik er nu weer emotioneel van word. Ik ontmoette zijn zoon Nim. Een bijzondere jongen die me erg inspireerde.
Van 2011 herinner ik mij vooral de prachtige schildpad met jongen op zijn rug, glanzend goud in het groene gras, van Jan Fabre. Enorm groot. En de zeilbootjes op het droge van Dennis Opperheim.
Ik ging er een aantal keer naar terug. Het vliegtuig tussen de bomen van Joost Conijn deed me weer even het kind worden zoals bij het vliegende tapijt in de Efteling. Het kan daar niet zo hangen, maar ik zal de kabels nooit zien. Ook het werk van Antony Gormley vond ik verrassend mooi. Eigenlijk bestaande uit enkel kabels. Met ronde zwarte bollen als speldenknoppen op de kruispunten.

Het indrukwekkende aan de Artzuid is de schaal. De enorme beelden komen tot hun recht in de openbare ruimte van het chique Amsterdam-Zuid: het 99 jaar oude, stedelijke uitbreidingsplan, het zogenaamde Plan-Zuid, van architect H.P. Berlage. Daar waar de beelden zich wonderlijk mooi en harmonieus samenvoegen en een podium krijgen. Dit jaar heeft oud-directeur van het Rijksmuseum Henk van Os de eer gekregen om de tentoonstelling samen te stellen. Het thema is engagement. Een term die ik niet meteen kan plaatsen, maar op de site van het Letterkundig Lexicon voor de Neerlandistiek verwoorden ze het mooi:

  Engagement (letterlijk: zich ergens toe verplichten) duidt op de zelfopgelegde verplichting van de kunstenaar zich met zijn werk in dienst te stellen van een politiek, sociaal, religieus of moreel ideaal en zo mee te werken aan de verandering van de samenleving om dat ideaal te verwezenlijken.

Het werk van niet-westerse kunstenaars zoals de Chinese Ai Weiwei wordt naast werk van de beroemde Spaanse beeldhouwer Eduardo Chillida geplaatst. Zenuwachtigheid van enthousiasme overvalt me. Ik kan echt niet wachten om te gaan kijken. Dit zijn zoveel helden bij elkaar. Ik zucht ervan. Op de facebook-pagina haal ik vast mijn hart op bij de under construction foto’s.
Straks weer verwonderen langs de lange lanen van Berlage in de koelte van het bladerdak van de mooie bomen en me vergapen aan alle beelden.
Mooi de geëngageerde kunst, niet de L'art pour l'art, maar de ambitie tot het veranderen van de wereld. In de gecreëerde wereld van Berlage zal het contrast misschien niet aanwezig zijn, maar even kan de wereld eruit zien zoals ik dat in mijn dromen voor ogen heb.
Misschien zet ik er wel mijn tentje op.

En ik quote Constantin Brancusi :
´Architecture is inhabited sculpture´

-Lotte van Geijn

P.s. Ik zie in de lijst van deelnemende kunstenaars onder Nederland weer de naam van Paul Goede staan.. Nim, iemand anders, waar en wanneer? Ik kom graag kijken en luisteren! Hou me op de hoogte!

ArtZuid: http://www.artzuid.nl

13 juni 2011
at Art-Zuid: Ugo Rondinone 'Sunrise east', 'JULI'
L.v.G.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten