5.03.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #45


Potentiële appartementen van P.
L.v.G.
2013

LOTTE’S BLIKVANGER #45

Week 17
Mei 2013











Dit is de vijfenveertigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.


Soms zijn de verspreidingswegen via het internet zo snel dat de maker zelf nog niet op de hoogte is. Ik lees een recensie over een kunstwerk van een oud-medestudent aan het Dutch Art Institute. Ik breng hem op de hoogte via een e-mail.
We wonen in dezelfde buurt en af en toe zie ik hem fietsen met zijn dochtertje voorop. Eens hadden we een ontmoeting midden op een brug, ik kwam vanaf het Entrepotdok en hij vanaf Artis. De olifantenbrug, van twee kanten eerst bizar stijl, maar dan een recht stuk in het midden met prachtig uitzicht over het water langs de pakhuizen. Trotse pauwpappa met zijn meisje. Een toffe toevallige ontmoeting.

Ik heb een route voor mezelf uitgetippeld in mijn hoofd en de fiets gepakt. Tot aan het beginstukje van de Zeedijk gaat dit goed, dan is het werkelijk onmogelijk om te blijven fietsen. Ik ben midden op de wallen beland. Een deel van Amsterdam wat ik altijd zal proberen te vermijden. Drommen toeristen; Italianen, Amerikanen, Engelsen, veel mannen. Uit respect voor de vrouwen kijk ik recht voor me uit en probeer het langs me heen te laten gaan. Dan duik ik de Sint Annenstraat in, meer een steegje eigenlijk, pakeer mijn fiets bijna recht voor een raam, als een jongen over me heen struikelt wanneer hij schuchter naar buiten komt en snel wegloopt.
De hoge deur van nummer 30 leid mij binnen in de oase van de Art Book Shop; San Serriffe. Knalgele vloer, mooie hoge ruimte, witte muren en aan het plafond vier tl-buizen in een vierkant ter verlichting. Een klein deskje. Er scharrelen wat mensen rond. Achterin zie ik een vide met archief. Zoekende tussen alle namen op de ruggen van de boekjes en publicaties kan ik zijn naam niet vinden. Ik dartel wat rond en als de jongen met de bril maar blijft opgehouden door een paar jonge vrouwen wurm ik me er even tussen. Sander Uitdenhaag. Ahja! en hij duikt een van de mobiele boekenkastjes in. In zijn hand een pocketsize boekje, beeldschoon groene omslag. A publication in de name of P.
Aan het kassaatje verteld de jongen met de ronde bril dat San Seriffe ontstaan is uit het feit dat je vaak voor speciale kunstboekjes of publicaties naar Berlijn moest om ze te kunnen krijgen. Toen zijn ze zelf dit winkeltje begonnen. Iedere week is een presentatie of lezing. Fijn dat ze open zijn tot 19u. Een kleine oase van inspiratie en rust omgeven door de platvloerse wereld van de lelijkste kant van Amsterdam. Wat een fijne ontdekking.

Op een rustig moment vouw ik mijn comfortabel op in de bank en laat me meevoeren in de wereld van P.
P wandelt.
P. is er en toch ook weer niet.
P. zoekt zijn identiteit.
P. bestaat door zijn omgeving en de documentatie om hem heen.
P. is een ontmoeting met de stad.
P. schrijft een beeld-zin van foto’s en ik herken de kruising. Dit is het uitzicht vanuit het appartement. van P. ! Nu komt hij wel erg dicht in mijn buurt. Letterlijk en figuurlijk. Steeds als ik P. benader en bijna te pakken hebt, schiet hij weg.
Het is een ontroerend boekje, een geestig boekje, een herkenbaar boekje, een nieuwsgierig boekje, een eigenzinnig boekje. Het is een inspirerend boekje.
Bij de zwart-wit luchtfoto van een lint dorp, maar dan is het lint: de weg in een cirkel gelegd, blijf ik maar kijken en me verwonderen. Is dit echt? Of is het een fantasie? Het zou wel kunnen.. Dat is het knappe van het boekje. Alles zou echt zo kunnen zijn of gaan.

De verspreidingswegen van de stad zijn altijd vol potentiële ontmoetingen.
Wellicht kruist mijn weg die van Sander en Dyla nog eens.
In zijn nawoord schrijft hij de onsterfelijke woorden:
(…) 'You don’t walk yet , but soon you will. This book is definitely for you, may you grow up to become a sensitive engaging wanderer.' (uit: Thank you ‘A publication in the name of P.’ Sander Uitdenhaag)

-Lotte van Geijn  

Sander Uitdenhaag: 
(even geduld met het laden van de website, wel de moeite waard! Typing is moving! Vergeet de  Enter-toets niet!) http://www.sanderuitdehaag.com/
San Serriffe; Art Book Shop: http://www.san-serriffe.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten