4.26.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #44




LOTTE’S BLIKVANGER #44

Collectie Selectie (3)
Iemand een cassetterecorder op zolder?
Maar van wie ook alweer?
Michiel van de Weerthof misschien? of Jak Peters?
2013
L.v.G

Week 16
April 2013








Dit is de vierenveertigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.




Hoe ging dat gedicht ook alweer? Die van die twee hondjes…

Ik zit hier voor het vensterraam
Mijn stierlijk te vervelen
Ik wou dat ik twee hondjes was
Dan konden we samen spelen.

Nee ik zit niet voor het vensterglas, maar misschien is het eigenlijk wel een mooie beeldvergelijking met het computerscherm.
Echter verveel ik mij zelden tot nooit en zou ik liever niet twee hondjes zijn om samen te kunnen spellen, maar een garagepunktrio.
Bestaande uit drie mannen, drie kameraden, een drie-eenheid: de zanger, de gitarist en de drummer. En dan graag op do-it-youself-tour door Amerika van Austin tot Los Angeles. Aansluiten bij de officiële swxs-programma en gaan met die banaan.

Ik lees een beeld-verslag van dit avontuur door de Noord-Groningse band Traumahelikopter. Nee ik ken hun muziek niet en ik vind de tekst bij het verslag matig, maar de foto’s spreken boekdelen.
In mijn volgend leven graag. Mannen-humor, pure mannen-humor. Dat lijkt me wel wat.
En dan een tattoo laten zetten van een paardenzadel, met de tekst in het zadel (lees: aan de tap hangen).
Misschien ben ik teveel een romanticus of vrouw. Ik zou nu al onzeker kunnen worden van het idee dat de show slecht wordt ontvangen. Hoe moet dat als je acht uur in een auto zit en je ongesteld wordt? En ziek worden op reis? Nee, denk ik als ik lees dat de meeste shows op het laatste moment worden afgezegd, een tocht van acht uur normaal is en op de laatste avond  alle bandleden afhaken omdat ze ziek zijn.

Maar een plaat uitbrengen via het label: Burger records, making rare to well-done records and tapes since 2007. Wat zeg ik; pure mannenlol. Wel-done. Wie verzint het om een platenlabel te beginnen en op cassette uit te brengen vandaag de dag? Geniaal.
Ik heb trouwens een cassette liggen met een zwart-wit foto eromheen gewikkeld met een groot postelastiek eromheen. Het is een kunstwerk. 
Maar wie heeft er in hemelsnaam nog een cassetterecorder in huis? Pfff.
Als ik dan in die band ben; ik ben er nog niet uit of  ik dan de zanger, gitarist of drummer of alle drie zal zijn, maar op een giga opblaas badeend in een privé-zwembad ergens in de woestijn dobberen? Ja.

Het is eigenlijk:

Ik zit mij voor het vensterglas
onnoemelijk te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was,
dan kon ik samen spelen.

Het beeldverslag is gemaakt door ene Nick Helderman. Het leuke is dat mijn moderne vensterglas mij meer informatie verschaft. Ik heb twee gemeenschappelijke vrienden met deze Nick. Hij komt uit 1987 en timmert aardig aan de weg.
Een gepubliceerde foto in het NRC-next en een opdracht om te fotograferen bij het aankomende Best Kept Secret Festival in Hivarenbeek, 21-22-23 juni 2013.
Wat zeg ik, hij is de vaste fotograaf van het festival. En op de weg daar naartoe maakt hij al een aantal beeldverslagen van optredens van de bandjes. Van de band SUUNS, die minimalistische art-ROCK maken en van de Deense band Efterklang.
De fotoserie van hun optreden in Rotterdam deze maand. Hij neemt je mee aan zijn hand; door zijn lens leer je de hoofdrolspelers kennen. Het meisje met het oranje jasje en zwarte stippen met pony. De bassist met het snorretje; spanning - concentratie en dan die ontladende lach. De zanger zijn rug – hij trekt zijn jasje uit -haalt uit en uiteindelijk tot de interactie met het publiek.
De ontwikkeling van de avond.
Aangenaam.
In Beeld.

De nieuwe Anton Corbijn is opgestaan. Let op mijn woorden.

Ik scroll door zijn foto’s en herken met een portret van Olaf Boswijk. De foto stond op de voorkant van de Uit-krant Amsterdam van maart jongstleden.
Het beeld bepaald mede het succes van een band.
En gelukkig vind ik op zijn site ook alle 51 foto’s van de trip door Amerika van Traumahelikopter in plaats van de selectie van 18 in de VPRO-gids. (Inclusief de omgevallen giga badeend; Yes!)

Nick; meer beeldverhalen graag.
You Rock without sound.
Want deze is geniaal:

Foto van  de VPRO-gids april 2013
traumahelikopter
go America
tekst en foto’s Nick Helderman






















Ergens anders lees ik hem zo:

Ik zit me voor het raam onnoemelijk te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen.



Ik zit hier op mijn computerscherm maar eindeloos te klikken.
Ik wou dat ik een garageROCKtrio was (+ geniale fotograaf voor het beeldverslag AUB), dan konden we samen picknicken.

-Lotte van Geijn
P.s.
Reactie op de foto Collectie Selectie (3) die ik jullie niet kan onthouden:

Michiel Van de Weerthof :
Dit is een pareltje van Jak! (Jak Peters) Ik zeg jou: scoor een tapedeck. Want de liedjes zijn misschien nog wel mooier dan de artwork, en cassette is binnen 2 jaar de hippe sjit 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten