4.11.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #42


'Een verzameling begint bij drie.'
Expositie Lotte van Geijn
April-Juni 2013
Opening 18 April 2013 16:00-18:30u
De Kapel
VU-medisch Centrum Amsterdam
Dienst pastoraat en geestelijke verzorging
De Boelelaan 1117
Amsterdam




Rotterdam
02042013
07.34 uur
L.v.G.
LOTTE’S BLIKVANGER #42
Week 15
April 2013









Dit is de tweeënveertigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.

In mijn verlaten appartement in Amsterdam hangt aan de muur een krantenknipsel met crêpe-tape als lijst. Het is een afbeelding van het fotowerk:
Nimbus D'Aspremont, 2012
Digital C-type Print 75x110 / 125x184 cm
Kasteel D'Aspremont-Lynden, Rekem, BE
photo: Cassander Eeftinck Schattenkerk.

Een wolk in een binnenruimte. Hij zweeft. Een artificiële wolk gemaakt door Berndnaut Smilde. Romantisch, surrealistisch, magisch en tegelijkertijd  gewoon een wolk.

Helaas door omstandigheden; ik noem een verbouwing recht onder mijn slaapkamer en het gemis van afzuiging waardoor ik  in de kooklucht van mijn vijf buren woon, slaap en werk. Gekookte eieren, gebakken uien, paprikaschotel en frituur -luchten wisselen elkaar af.  Na drie maanden dit te hebben getolereerd, en ik erachter kwam dat er nog twee verbouwingen in het verschiet liggen, was de maat vol en ben ik vertrokken. Op dit moment bevind ik mij in het schattige zolderhuisje van mijn zus die nog eventjes in Londen zit.

Het is een stralend blauwe hemel dag. IJskoud dat nog wel, maar geen wolkje aan de lucht.

De gedwongen onderneming heeft ervoor gezorgd dat ik nu in een Rotterdamse tram zit. Ik kijk mijn ogen uit. De Erasmusbrug, de Kop van zuid, de Moskee; die ik bij zonsondergang kan zien vanaf het kleine balkonnetje en aan de andere kant de skyline van Rotterdam. Mooi.
Bij het Fotomuseum Rotterdam aangekomen blijkt de hoofdtentoonstelling niet veel soeps. Later zit ik met een kopje koffie in Hotel New York en kijk ik uit over het water. Prettig vertoeven totdat er naast mij vier heren plaats nemen. Typetje gewichtig, typetje goedzak, typetje suflul en typetje betweter. Ze bestellen allemaal uitsmijter. Uitsmijter witbrood, uitsmijter met spek, uitsmijter kaas. En tien minuten later zitten ze maar liefs zestien eieren weg te werken. De lucht is me ondragelijk en ik vlucht snel de frisse buitenlucht in. Strak heldere hemel en ik stap stevig door langs de kade.
 Op de beneden verdieping van het Fotomuseum vind ik een kleine expositie genaamd Wolkenstudies; de wetenschappelijke blik op de hemel. In zes hoofdstukken word je langs de geschiedenis van de ontdekking van de wolk geleid. Prachtige foto's, animaties en meteorologische tekeningen. Het vangen van de wolk op beeld. De eerste poging in 1880 tot aan de eerste satellietbeelden uit de jaren '60. Op het eerste oog de normaalste zaak van de wereld; een wolk, maar al het materiaal bij elkaar, door Helmer Volter samengesteld, maakt dat het misschien wel een kunst-installatie te noemen is. Het wetenschappelijke materiaal wordt door de verzameling van beelden uit de geschiedenis tot esthetiek verheven.
Toch blijft het  zelf creëren, zoals Berdnaut dat doet, indrukwekkender. Het geeft je een oppermachtig gevoel. We vormen de wereld naar ons inzicht, zetten hem naar ons eigen hand.

Ik hoop dat wanneer u Rotterdam aandoet, de lucht net zo strak blauw zal zijn. Hoe fascinerend de wolk ook is, heldere hemel geeft een blij gevoel.
Ik mag dan niet alles zelf in de hand hebben en ik kan mijn buren niet dwingen tot reukloos koken of het gebruiken van geïsoleerde hamers, maar in mijn kunst bepaal ik van welke kant de wind komt.
Toch zijn de mooiste momenten als de werkelijkheid en de verbeelding samenvallen.

-Lotte van Geijn
After: Rotterdam 02042013 07.34 uur,
foto van tekening:
07042013
10.18 uur
Amsterdam
L.v.G.





















Bernaud Smilde: http://www.berndnaut.nl/works.htm
Fotomuseum Rotterdam: http://www.nederlandsfotomuseum.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten