4.05.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #41

'Een verzameling begint bij drie.'
Expositie Lotte van Geijn
April-Juni 2013
Opening 18 April 2013 16:00-18:30u
De Kapel
VU-medisch Centrum Amsterdam
Dienst pastoraat en geestelijke verzorging
De Boelelaan 1117
Amsterdam
LOTTE’S BLIKVANGER #41
Week 14
 April 2013


Dit is eenenveertigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.

Upsite down
(foto van het werk: Sovereign 
Lotte Geeven
bij Arti en Amicitiae Amsterdam)
L.v.G.
2013


Als een kever die op zijn schildje ligt en met zijn pootjes in de lucht spartelt. Hulpeloos door zijn te korte pootjes kan hij enkel wachten op een harde windstoot of op mij. De zwaartekracht is hem de baas. Kijkend naar het diertje kan ik beslissen over zijn lot. Even laat ik hem nog spartelen.  Wat ben je mooi van de onderkant. Dan geef ik hem een zetje met mijn vinger. Hopsa! Daar staat hij weer en weg is hij.
Het videowerk van Lotte Geeven is een registratie-kunstwerk van een sculptuur van haar hand dat te zien was in een expositie in een garage. 
Vierentwintig uur zien we voorbijtrekken.
Het is nacht. Enkel twee felle lichten schijnen en draaien langzaam om nu as. Het wordt langzaam lichter in de verte, de dag kondigt zich aan en de contouren van de auto worden zichtbaar. Met de klok mee draait het arme schepsel op zijn dak. Vierentwintig uur lang. Sereen en licht. De wielen staan stil. Graaiend in de lucht. Ze staan in de stand dat de auto rondjes naar links zou maken.
Het is een geënsceneerde scene. Poëtisch en anekdotisch. Hoe is hij op zijn rug terecht gekomen? Er staat geen wind in de parkeergarage en er is niemand die de Jaguar te hulp schiet.
Sovereign. 2012
Ik zag het videowerk in een groepstentoonstelling bij Arti en Amicitiae; een kunstenaars sociëteit in het centrum van Amsterdam. Helaas was de ruimte niet genoeg verduisterd en het werk met geluid van Wim T. Schippers stond pal naar de installatie. Daardoor viel er helaas een hoop soevereiniteit van het werk weg. Eigenlijk is het werk het beste te bewonderen via haar website: http://www.geeven.nl/
Een compilatie van 8 minuten en 25 seconden. Stilte. Erg belangrijk om het pure visuele te benadrukken.
In augustus/september van aflopen jaar was dit werk te zien op de expositie:
Present Forever
55 Contemporary Dutch Artists
FATFORM
parking garage Klieverink
Amsterdam Zuidoost
Ik niet anders dan bekennen dat ik niet ben gaan kijken. Gemiste kans.
De KeverJaguar blijft draaien, door de wereld op zijn kop gezet.
Mijn wereld is op zijn kop gezet. En ik denk hulpeloos te zijn. Met mijn wieltjes die maar in de lucht blijven graaien en hun grip lijken te zijn verlopen. Maar de wereld draait door en ik kan niet zo blijven liggen. Dus wordt het tijd om de dingen van een andere hoek te bekijken en ik druk twee maal op het icoontje; rechtsom draaien - rechtsom draaien.
Verrassend is de blik van de omkering. Luchtig wordt het leven en de wind is weer gaan waaien. Ik kruip snel achter het stuur en geef een ruk  naar rechts de wielen slippen in de lucht. De motor van de Jaguar gromt. Laat de zwaartekracht je niet belemmeren!

-Lotte van Geijn


Upsite down
(foto van het werk: Sovereign 
Lotte Geeven
bij Arti en Amicitiae Amsterdam)
L.v.G.
2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten