3.22.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #39


-Kilometers -Kilometers -Kilometers
-Miles          -Miles         -Miles
Maart 2013
L.v.G
LOTTE’S BLIKVANGER #39
Week 12
Maart  2013



Dit is negenendertigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.














Het is boekenweek. Aanstaande zondag 24 maart kunt u traditiegetrouw gratis reizen met de trein wanneer u in bezit bent van het boekenweekgeschenk. Dit jaar De verrekijker van Kees van Kooten. Reizen is duur en dit is een uitgelezen kans om eens verder te gaan kijken dan uw eigen stadsgrens. Daarom als u nog geen speciale plannen heeft om ouders, schoonmoeders of verre vriend te bezoeken; een culturele agenda van mijn hand. Of combineer de twee; schoonmoeder mee naar de Pont!

Agenda
24 Maart 2013
Lotte’s 7 Tips.

Amsterdam
In mijn eigen Amsterdam is het Open Monumentendag. De grachtengordel bestaat respectievelijk 400 jaar. In een reeks van vier weekenden zal er speciaal licht schijnen op de eeuwen. Deze zondag is de aftrap. Het is mogelijk om monumenten te bezoeken die normaal niet toegankelijk zijn voor publiek, zoals het Paepenhofje of huis Bartolotti. Ook de Portugese Synagoge opent zijn deuren en is heel bijzonder om van binnen te zien. Hoe Amsterdam als nederzetting aan de Amstel, met de Dam in de rivier als kloppend hart begon en kon uitgroeien tot de wereld beroemde stad van vandaag de dag.
Programma en meer:

Den Haag
In Den Haag zag ik voor het eerst het werk van Navid Nuur. Hij opende mijn ogen en deed mij beseffen wat de essentie is van een installatie. Dit was in de project/expositie ruimte 1646. Nu is daar het werk te zien van Bonno van Doorn. Obviously.
 Bonno heb ik ooit ontmoet via een exchange project onder de rook van Berlijn. Door omstandigheden kon ik toen niet lijfelijk aanwezig zijn en besloot ik die maand iedere dag een kunstwerk op te sturen via de ouderwetse post. Bonno bleek degene te zijn die mijn werk tot een installatie had gemonteerd.  Ik ben hem daar nog steeds erg dankbaar voor. Het was een geweldig cadeau om op de opening toch door mijn eigen installatie te kunnen lopen.
Nu hij heeft hij zelf een installatie in 1646 en de kritieken zijn zeer lovend. Ik ben erg benieuwd.
Helaas kom ik er nu bij nader onderzoek achter dat ze gesloten zijn op zondag. Toch wil ik deze bijzondere aanrader niet aan u voorbij laten gaan. Niet voor aanstaande zondag, maar wellicht wel voor een ander moment. Gaan!

Tilburg
Reist u af naar Tilburg dan is een bezoek aan De Pont onontkoombaar. Momenteel is er een tentoonstelling te zien van de Duitse Katharina Grosse. Two Younger Women Come In And Pull Out A Table.
In haar installatie gaat zij voorbij aan de grenzen van de schilderkunst. De 68 grote ballonnen zijn ter plekke beschilderd en voegen letterlijk een nieuwe dimensie toe. Een installatie-schilderij waar je in rond kan lopen. Om het werk echt te kunnen ervaren voldoen de afbeeldingen niet en afreizen lijkt mij dan ook  meer dan de moeite waard.
Voor verdere info:

Groningen
Richting het noorden van ons land is er het Groninger Museum. Het gebouw vind ik facinerend. In de zogenaamde: Ovale Zaal West,  is het werk, van de door mij eerder beschreven kunstenaar; Ai Weiwei te zien. Grapes. In 2012 door het museum aangekocht. Het werk bestaat uit 27 originele krukjes uit de Qing-dynastie (1666-1912).  In 2000 exposeert Ai Weiwei voor het eerst in het Groninger Museum samen met Feng Boyi: Fuck Off Part I.
Deze zondag geen zin en tijd om helemaal naar Groningen af te reizen? Vanaf 26 mei zal er na dertien jaar Fuck Off Part II te zien zijn. Genoeg reden om alvast een weekendje  naar het noorden in je agenda te plannen.

Maastricht
Dit weekend is er in Maastricht de grote kunst en antiekbeurs TEFAF:  The European Fine Art Fair. Zelf ben ik sceptisch over kunstbeurzen  maar dit is wel de enigste succesvolle internationale beurs die we nog hebben in Nederland. Hier komen voornamelijk de grote jongens met het grote geld. Niet de verdwijnende middenklasse  Het gratis reizen weegt misschien niet op tegen de toegangsprijs van E55,- p.p. waar je vervolgens wel een prachtige catalogus bij krijgt. Dit is een kans om kunstwerken te zien (en als je miljonair bent: te kopen) van de grote der aarde: onder andere: Egon Schiele, Anselm Kiefer, Roy Liechtenstein, Jeff Koons, Bill Viola, Joan Miro, Alexander Calder, Piet Mondriaan en tekeningen van Vincent van Gogh.  Beurzen zijn echter wel een overkill aan kunstwerken. Behoefte aan een ware marathon en de poepsjieke kant van de kunst die voorbij de crisis gaat? Dan is dit een goed idee.
 Andere aanrader in Maastricht is Marres. Centrum voor Contemporaine Cultuur. Waar de crisis de rest van Europa wel raakt en zijn sporen begint achter begint te laten, bevragen zij in het tijdelijke stadspark; Sphinxpark, de gevolgen. Een ommuurde wildernis in het centrum van Maastricht waar een interessant onderzoek gaande is naar de toekomst van de tussenruimte; het perspectief van het landschap. Vanuit een cultuur-historisch en sociaal-cultureel perspectief onderzoeken zij artistieke en ideële doelstellingen.  Een park om in de gaten te houden. Trek stevige wandelschoenen aan en onderzoek het zelf.  
http://www.marres.org/nl/projects/exhibition/sphinxpark
http://www.landschapinperspectief.nl/

Arnhem
Arhem is een prachtige stad en het Museum voor Moderne Kunst Arhem is op een heuvel gelegen en geeft uitzicht over het prachtig glooiende landschap en de meanderende rivier in verte. Binnen is nu het tweedelige filmwerk Disoient  van Fiona Tan te bewonderen. Voor het eerst tentoongesteld in 2009 op de Bienale van Venetie. Om maar even aan te geven hoe groot haar bekendheid is.
Tan noemt zichzelf proffecionele buitenlander met een moeder van Australische en een vader van Chinse afkomst.
De reisverhalen van Marco Polo uit de 13e eeuw dienen als leidraad van het werk en bevraagd de onwil van de mens om zich te verdiepen in andere culturen.
Reis af naar Arnhem en laat Tan je meenemen op een reis door de tijd. Doormiddel van hedendaagse beelden van Venetie via de weg van Marco Polo in de 13e eeuw.

Antwerpen
De landsgrens over is op deze vrij-reizen-dag zeker de moeite waard. Koop voor E7,20 een retourtje Rosendaal-Antwerpen en bezoek onze zuiderburen. Zeker als je een zeer vroege vogel bent, of misschien niet al te ver van de grens af woont, dan is dit een puik plan. Van 11u tot 12.30u kunt u voor drie euro een rondleiding maken met een erkende MAS-gids. Deze zondag de 24e met als thema Architectuur. Dat lijkt me wel wat. Dit nieuwe museum; Museum aan de Stoom, is gehuisvest in een prachtig gebouw waar ook ik wel meer van zou willen weten. Het is ontworpen door Neuterlings Riedijk Architecten en laat zich omschrijven als een verticale stadswandeling. De ideale zondagochtend besteding denk ik zo.


 Ik ben er zelf nog niet uit welke expositie en stad ik ga aandoen. Wellicht komen wij elkaar toevallig tegen. Ik wens u alvast een hele prettige zondag. Wees Reislustig en kijkgierig.

-Lotte van Geijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten