3.15.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #38

Real 3D
Life of Pi
2013
L.v.G.






LOTTE’S BLIKVANGER #38
Week 11
Maart  2013





Dit is achtendertigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.

Richard Parker.
Na drie dagen heb ik nog steeds vermoeide ogen. Als ik ze sluit dan blijven mijn oogleden ongecontroleerd trillen en knipperen.
Vandaag is het twee dagen later. Met mijn ogen is alles weer okee. De visuele impact was groter dan ik aanvankelijk had gedacht. De grens van mijn zintuig is overschreden. Dat heb ik geweten, maar het leed was de ervaring meer dan waard. Denk ik.
Richard Parker.
Op het zakje staat: Real 3D.
Een plastic brilletje met op het eerste oog niet meer dan licht getinte glazen.
Real 3D. Echte derde dimensie. Ik heb twee ogen en volgens mij maak ik door die twee beelden samen te voegen tot een blik een vertaling van de wereld in 3D. Veel echter kan het niet worden zou je denken.
Richard Parker.
Life of Pi.
Na een verzameling van de lange reclame en voor-films word je verzocht je bril op te zetten. Daarna zijn de eerste tien minuten enkel visueel overweldigend. Waarschijnlijk heeft de film daarom een lange mooie geanimeerde introductie. Alles lijkt echt je eigen wereld in te komen en aanraakbaar.
Richard Parker.
De film won vier Oscars. Waaronder  de Oscar voor Beste Visuele Effecten die  in ontvangst werd genomen door de Nederlander Erik-Jan de Boer. Indrukwekkend zijn zijn geanimeerde dieren. Ze zijn echt dierlijk maar tegelijkertijd is, bijvoorbeeld, de orang-oetang ook echt een menselijke mama. Zo aannemelijk en tegelijkertijd zo fantastisch.
Richard Parker.
Net als met On the Road van Jack Kerouac heb ik het boek pas gelezen nadat ik de film had gezien en helemaal te gek vond. Over het boek hoorde ik dikwijls dat het onmogelijk was door te komen en onnavolgbaar door teveel personages. Echter had ik nu het visuele verhaal al voor me en nam de film me bij de hand om hem nog eens te beleven in het rustige tijdbestek dat het lezen van een boek inneemt.
Ik heb Life of Pi in boekvorm in het Nederlands en in het Engels in de kast staan. Toen het in 2002 uitkwam waren er meerdere mensen die dichtbij me staan erg enthousiast. Ik kon maar geen grip op het verhaal krijgen en heb het nooit uitgelezen. I will try again now.
Richter Parker.
Richter Parker is de les die iedere ouder zijn kind probeert mee te geven. Deze film is een ware reminder. De visuele supersnufjes zijn zeker een meerwaarde maar toch is wat blijft hangen een bijzonder gevoel dat het verhaal met zich meebrengt.
Aankomende dagen ben ik niet bereikbaar. Ik duik in het boek en laat me nogmaals meevoeren langs de visuele ervaring in mijn herinnering, want de dimensie van de eigen fantasie is nog altijd onovertroffen, al komt deze Real 3D: visuele ervaring, eng dichtbij.
Wel te verstaan: dichtbij de verbeelding van; niet de werkelijkheid, maar van de fantasie.
Richard Parker.
-Lotte van Geijn   

 Prettige bij komst van het boek: geen extra bril nodig!
De film nog niet gezien? Je mag altijd mijn Real 3D-bril lenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten