3.08.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #37



LOTTE’S BLIKVANGER #37
Week 10
Maart  2013

Dit is zevenendertigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.

Object(ive) view
Rembrandt 
Amstel Hotel
12-10-2011 
11:58u
Lotte van Geijn 

Object(ive) view
Rembrandt
Ouderkerk aan de Amstel 
07-05-2012 
15:55u
Lotte van Geijn 

















De Nachtwacht.
Nog 44 nachten wachten staat er en dan gaat hij Rijksmuseum weer open, maar voor de Nachtwacht hoef je niet op te wachten. Er stond zelfs geen rij, maar ik voelde me wel toerist in eigen stad. Het schilderij is een cliché geworden. Om me heen hoor ik in allerlei verschillende talen dezelfde feitjes over het werk. De route er naartoe, Vermeer, Joods Bruidje, het zelfportret en dan de Nachtwacht; een uitgemolken beeld wat door zijn vele reproducties alle glans heeft verloren. Het werk lijkt vermoeid door de eindeloze blikken van drommen toeristen die het heeft moeten verstouwen.

Ik werk al een geruime tijd aan een serie foto’s genaamd Object(ive) views. Ik fotografeer vanuit het standpunt van beelden die in de openbare ruimte staan. Beelden van personen wel te verstaan. Ik hou de camera voor hun ogen en maak de foto van het uitzicht wat zij aanschouwen.
Ik ben opzoek naar objectiviteit en misschien is de blik van het object wel het meest objectieve beeld dat ik kan vinden.
Dit werk bereidt zich langzaam uit.
Hierbij stuitte ik op meerdere beeldhouwwerken van Rembrandt van Rijn.
Een kleine voor het Amstel Hotel.
Een hurkende Rembrandt kwam ik afgelopen lente toevallig tegen toen ik na een rondje Ronde Hoep via Ouderkerk aan de Amstel terug naar de stad fietste.
En dan heb je nog een grote Rembrandt die nu weer op zijn eigen plein staat, het Rembrandtplein. Dit werk heeft ook de hele formatie van de Nachtwacht in beeldhouwwerken voor zich staan. Het is een erg groot beeld en ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik mijn camera voor zijn ogen kan krijgen om zijn blik te vangen. Erop klimmen? De camera aan een lange bezemsteel binden en op zelfontspanner zetten? Ik werk eraan.

Tweemaal maakte ik de Nachtwachtwandeling van Jacques Hendrikx. Een zoektocht naar de plek waar de de Nachtwacht werd geschilderd en welke route het kunstwerk aflegde, maar vooral een wandeling door Amsterdam door de ogen van Rembrandt. Hoe zag hij de stad in de 17e eeuw?
Het boek over de Nachtwacht dat Hendrikx samen met Hans Münstermann onder het pseudoniem Jan Tetteroo schreef heet 'No flash'. Maar staande bij het originele schilderij flitst het van alle kanten. Dichtbij mijn rechteroog gaat een enorme flits af en ik zie vijf minuten alleen maar een vlek in plaats van de schutters in hun actie.
Is dit wel het origineel waar ik naar sta te kijken? Vraag ik mij opeens af. Is dit niet een perfectie replica? Ik denk niet dat ik het verschil zou opmerken.
In Magna Plaza achter het Paleis op de Dam, een warenhuis dat nooit locals trekt en nog steeds voornamelijk wordt bezocht door toeristen, heeft nu een permanente expositie van het werk van Rembrandt. Alle 325 schilderijen van Rembrandt beweren ze in huis te hebben. Replica’s.
Ik was al met mijn voet over de drempel toen ik snel weer naar buiten ben gerend.
Zou het niks uitmaken? Zou je als toerist speciaal naar Amsterdam afreizen om een neppert te zien?

Wandel dan liever rond en laat Jacques je blik meevoeren zoals Rembrandt onze stad zag en laat het originele schilderij dan maar gewoon even met rust. Een dagje zonder blikken te consumeren. Dat gun ik de Nachtwacht.
Nog 36 nachten wachten. Er is maar 1 Nachtwacht. En s’nachts gaat het licht uit en stappen ze stram uit hun houding en bouwen een feestje in het Rijks met hun collega’s van het Rembrandtplein.
 Rembrandt van Rijn-OuderkerkaandeAmstel schudt de hand van Rembrandt van Rijn-AmstelHotel.

Weet u nog  meer beelden van hem in de openbare ruimte? Laat het me weten, want ik ontmoet hem graag om zijn uitzicht te vangen.
-Lotte van Geijn

Nachtwachtwandeling maken?
klik hier:
http://www.nachtwachtwandelingen.nl/


Figuranten van de Nachtwacht.
Rembrandt van Rijn-Rembrandtplein
07-03-2013
12:26 -13:03u
Lotte van Geijn

































Geen opmerkingen:

Een reactie posten