3.01.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #36



LOTTE’S BLIKVANGER #36

Week 9
Februari 2013






Dit is zesendertigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.




blik Koos  <>  blik Cleo


Hij is langer dan ik had gedacht ondanks dat hij door zijn leeftijd iets wat voorover gebogen loopt.
In een flits herken ik hem aan zijn typerende ronde brilletje. Ik verlangzaam mijn pas en blijf nederig achter hem lopen. Lange bruine jas. Keurige nieuwe bruin leren schoenen. Op de roltrap zie ik een stukje van zijn corduroy zwarte broek als zijn voeten op mijn ooghoogte komen. In zijn hand een keurige boodschappentas. 
De hand ontroerd me. De hand van een man op leeftijd. Een hand waar zoveel woorden uit zijn komen vloeien. Een hand zoals ik die van mijn opa herinner.
 Ik heb het hier natuurlijk over een toevallige ontmoeting in de supermarkt met Remco Campert. 
Op mijn nachtkastje ligt standaard een boek van hem en als ik teveel ligt te piekeren lees ik er een willekeurig stukje eruit. Ik ken het verhaal door en door. 
(twee dagen later) 
In de rechterbovenhoek van pagina 38 in  het Volkskrant-magazine staat een foto van een man. Ik schat; 35 jaar. Hij zit op de grond met zijn benen gekruist. Zijn voeten bloot, zijn afgetrapte slippers voor hem in het gras. Half lang donkerblond haar, mooie grote bril op de kleine neus. Zijn rechterhand voor zijn mond, een ring aan zijn vinger. Achter hem een goedkoop blikje bier verstopt.(zie afbeelding) De lucht is lichtgrijs en weerspiegelt in het water. Hij draagt een spijkerbroek. De knie is gescheurd. Herkenbaar. Op een eilandje aan de Loosdrechtse plassen. Cleo; ‘Ik bewonder hem zeer.’ Het is Koos Breukel. Ik verwonder mij dat ik niet weer wie hij is. 
Cleo is fotograaf en de dochter van Remco Campert. Samen maakte zij het boek ‘De ziel krijgt voeten’. Zij: foto’s van bekende en onbekende, van bevriende  kunstenaars en kunstenaars waar ze bevriend mee zou willen zijn; schrijvers, dj’s, fotografen, cabaretiers. Hij: korte haiku-achtige teksten over het leven, over de kunst zoals alleen Remco Campert dat kan.
Ze zegt in het interview: 'Een plus een is pi'. Een wonderlijke samenwerking die tot meer heeft geleidt dan de som der delen. 
Een dochter-vader relatie die niet conventioneel te noemen is. ‘Kunstenaars zijn voor hun kinderen niet de leukste mensen.’ Net als Remco zegt dochter Cleo zichzelf te hebben opgevoed.  Het schrijven was het belangrijkste in Remco’s leven. 
Cleo: 'Heel lang was ik sceptisch over alle wat met kunst te maken had. Vanuit de gedachte: veel mensen die kunst maken zijn..’ 
Remco: 'Lapswansen’.
Cleo: Ja.’
Remco: ‘Ik ben natuurlijk een geboren lapzwans.’ 
Cleo is een succesvol fotograaf en werkte voor en met grote namen als Rineke Dijkstra en Erwin Olaf. 
Het maken van dit boek heeft de twee nader tot elkaar gebracht. Op de eerste foto bij het interview staat Cleo links en Remco rechts. Hij is groter en zijn hand ligt op haar schouder. Bijna vaderlijk. 
In het hele kleine laatste fotootje is het beeld andersom. Cleo staat rechts, stijgt boven Remco uit, haar hoofd liefdevol schuin tegen zijn kruin. Haar hand rust nu op zijn schouder.
Ik ben ontroerd door het beeldverhaal en blader even terug om te zien wie de foto's heeft gemaakt...
Koos Breukel. Ik had het kunnen weten.

-Lotte van Geijn  

P.s. 1
(5 dagen later)
Een selectie van het boek is voor een exclusieve tijd: van alleen dit weekend, te bewonderen bij Castrum Peregrini. Als je tijd hebt dit weekend is het zeker de moeite waard. Het is mooi om even als het ware IN het boek te kunnen lopen en als je geluk hebt krijg je een warm kopje thee van Cleo zelf.

Castrum Peregrini
van 28 feb t/m zondag 3 maart van 12-18 uur
Herengracht 401 ingang Beulingstraat in Amsterdam
A.s. zondag 3 maart 16.00u 
gesprek over vriendschap, kunst en de wereld daartussen:
http://castrumperegrini.org/de-ziel-krijgt-voeten-en-wandelt-het-boek-in

P.s. 2
Niet de kans om te gaan? Dan is er natuurlijk het boek. De foto's zijn gemaakt om terecht te komen in een boekvorm. De samenwerking van beeld en taal is erg mooi vormgegeven. Portretten in de vorm van stillevens, mensen op sociale gelegenheden en dezelfde mensen in persoonlijkere intiemere situaties.
Dit boek verteld echt een verhaal. 
Voor de echte fans:
Speciale gelimiteerde editie van fotoboek De ziel krijgt voeten
Oplage van 50
met gesigneerde foto door Cleo Campert van Ramsey Nasr en Remco Campert, 2012 –>
21 x 29 cm C-print
met gesigneerd gedicht van Remco Campert
prijs € 225
o.v.v. uw naam en adres
over te maken op ING 4603658 t.n.v. C Campert
of:
Cleo Campert & Remco Campert -  De ziel krijgt voeten  
De Bezige Bij | gebonden | 80 pag. | ISBN 978 90 234 7846 1 | Ontwerp PutGootink |   € 29,95

P.s. 3
Nieuwsgierig geworden naar de foto van Koos door Cleo en de foto van Cleo door Koos?
Kijk even in de krantenbak of de VK-Magazine van afgelopen zaterdag er nog in ligt..
al in de kattenbak belandt?
Kijk dan via onderstaande links:

Foto's Koos Breukel Volkskrant magazine 23 februari 2013: http://cleocampert.nl/wp-content/uploads/2013/02/VKM634_012_230213_interview.pdf
Foto's Cleo Campert Volkskrant magazine 23 februari 2013: http://cleocampert.nl/wp-content/uploads/2013/02/VKM634_036_230213_inbeeld.pdf


Cleo Campert: http://cleocampert.nl/




Geen opmerkingen:

Een reactie posten