2.15.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #34



LOTTE’S BLIKVANGER #34
Week 7
Februari 2012









Dit is vierendertigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.

Yellow Yellow Yellow

Een blik die zeker nog een zou willen vangen is de Empire State Building in New York:
Historisch monument · Toeristische attractie · Zakencentrum
350 Fifth Avenue at 34th St., New York, NY.
De bouw begon in 1799, maar werd pas officieel geopend in 1931 door de toenmalige president Herbert Hoover, die vanuit zijn kantoor in Wachington D.C. het gebouw letterlijk aanzette. 
Het ontwerp is van het Architectenbureau Shreve, Lamb & Harmon Associates met als doel het hoogste gebouw van de wereld te maken: een wolkenkrabber; een skyscraper. Met zijn 381 meter is hij dat dan ook lange tijd geweest.
Voor 42 dollar sta je op het Main Deck: 86 verdiepingen hoog en kun je daarna naar het Top Deck: 102 verdiepingen.
Wat ik niet wist, is het feit dat de Emire State Building bij elk event in speciale kleuren wordt verlicht. Op de website onder de button: What color is the Empire State Building tonight? vind ik een met de agenda. Er was donderdag tijdens 14 februari een speciale valentijnslichtshow, special lighting en je kon trouwen in de toren tijdens het The Empire State Building Valentine's Day Weddings Event wat voor de negentiende keer werd gehouden. 16 t/m 18 Februari:  in honour of President’s day Colours: red/white/blue.
Een enkele blik op deze wolkenkrabber en je weet wat voor dag het is.
Nog een voorbeeld dan: 4 december 2012 Colours: Yellow Yellow Yellow.. Nee.. geen idee?
In honor of the 15th Anniversary of Disney's THE LION KING.
Er zijn verslavend veel filmpjes te vinden waarin hypnotiserende kleuren-licht-shows te zien zijn in de punt van de toren. Deze punt is vervaardigd uit aluminium en oorspronkelijk bedoel voor het aanleggen van luchtschepen: zeppelins!
Ik kwam terecht bij dit unieke gebouw via een monumentaal werk van Andy Warhol.
-Empire
Andy Warhol (American, 1928–1987)
1964.
16mm film transferred to video (black and white, silent), 8 hours 5 min. at 16 frames
Een film van acht uur en vijf minuten. 8:06 p.m. to 2:42 a.m., July 25–26, 1964.
 De toren is te zien in een natuurlijk geheel zwart/wit beeld. Doordat hij het heeft geschoten op 16 frames in plaats van 24 is het verstrijken van de tijd bijna niet zichtbaar. Het lichtpuntje in de verte op een andere toren krijgt hierdoor een grotere bijrol. De hoofdrolspeler van de film is het gebouw zelf. Het verstrijken van de dag is de verhaallijn. ‘to see time goes by’.
Het werk is van 16mm overgezet naar video en is nu onderdeel van de collectie van het MoMa; The Museum of Modern Art in New York.
Hij was voor het laatst te zien in 2007. 
Nu: not on view.
Op zaal was een versie van twee uur en 20 minuten te zien en tijdens de duur van de expositie, in de theaterzaal, de gehele film.
Dit werk is een ijkpunt in de kunstgeschiedenis. De tijd die het kost om een kunstwerk te maken, en tijd die de toeschouwer nodig heeft om een werk te ervaren, wordt in dit werk naar elkaar toegetrokken. Niet langer is een schilder maanden bezig om een beeld te creëren wat de toeschouwer in een oogopslag kan consumeren. Nee, door de nieuwe mogelijkheden van technische opname en -reproductie valt de tijdsrelatie tussen productie en waarneming nu definitief ten gunste van de kunstenaar uit.
 Steeds vaker is het niet langer meer mogelijk om het gehele werk te ervaren. Steeds vaker plaatsen kunstenaars hun toeschouwers voor de onoverzichtelijkheid die hun omringt. We laten het postmoderne verlangen om het onoverzichtelijke in een overzichtelijk nieuw-modern beeld te vatten los en zo ontstaat de mogelijkheid om haar esthetiek te ervaren zonder moeite te doen om haar te overwinnen. 1. 
Het liefs wil ik live 8 uur en vijf minuten naar dit gebouw staren vanuit een appartementje in Manhattan. Ik ben nu al benieuwd welke dag het zal zijn en in welke kleuren ik de skyscraper zal aanschouwen.
Toekomst: On view.
-Lotte van Geijn 

 1. (vrije interpretatie naar Boris Groys in  Logica van de verzameling).

-Empire
Andy Warhol (American, 1928–1987)
1964. 16mm film transferred to video (black and white, silent), 8 hours 5 min. at 16 frames per second. Original film elements preserved by The Museum of Modern Art, New York
Collection of The Andy Warhol Museum, Pittsburgh
Gift of The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. © 2013 Andy Warhol Foundation for the Visual Arts / Artists Rights Society (ARS), New York

Geen opmerkingen:

Een reactie posten