Robot Op Blik
L.v.G
2013
after:
Sometimes the best things are small.
Folding Robot for SKAT
magazine
Sue van Geijn
2012
|
LOTTE’S BLIKVANGER #33
Week 6
Februari 2013
Dit is drieëndertigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.
Het gebeurt niet vaak dat ik met een witte poster thuis kom
van een expositie in een fotografie museum. Toch sta ik nu een bij bijna geheel
wit vel in te lijsten. Het werk van WassinkLundgren laat zich omschrijven als
conceptuele documentaire fotografie.
En nee het is geen typfout: WassinkLungren
schrijf je aan elkaar. Het is een duo wat besloten heeft samen te werken. Thijs
groot Wassink (1981) en Ruben Lungren (1983).
One Group Show. FOAM (fotomuseum amsterdam)
Waar deze samenwerking misschien wel het
mooist naar voren komt is in de serie Tokyo
Tokyo (2010) die op de galerij aan de tuinkant van het museum hangt.
The same moment, the same subject, a different angle. (hetzelfde moment, hetzelfde onderwerk, een andere hoek.)
Tijdens een lange wandeling door Ueno, een wijk in Tokyo (Japan) vingen zij dubbelmomenten.
Je kijkt naar
steeds hetzelfde moment, maar van net vanuit een andere hoek. Het voelt alsof je
met je linker en rechter oog apart kunt waarnemen, maar daarbij tegelijkertijd wel erg scheel gekeken moet hebben. Eerst verplaats je je in
het standpunt van de ene fotograaf om vervolgens het standpunt van de ander te
reconstrueren. Op de eens of ander manier is het nog niet zo gemakkelijk. Alsof
ik voor het eerst op een fiets probeert te stappen. Een nieuwe ervaring van
kijken. Het moment vanuit twee perspectieven. Een verlangen wanneer je samen
met iemand een ervaring hebt, je hoopt het moment te kunnen delen. Dit werk
laat zien dat het beeld van de ander altijd net iets anders is.
Ik probeer een reconstructie
te maken. Maar zelfs met pen en papier erbij om een plattegrond van bovenaf te
maken, blijft het moeilijk. Alsof mijn blik
meteen vastgeroest zit aan het eerste perspectief waar ik naar kijk. Links en
rechts haal ik opeens door elkaar en, bij wijze van spreken, zou ik ik er bijna misselijk
van worden door het rondjes draaien.
Deze twee proberen door middel van samenwerking steeds een
ander perspectief te bieden op de werkelijkheid, maar ook het proces van maken.
Waarom eerst een selectie maken en dan pas publiceren of
tentoonstellen? Eerst het boek laten drukken en dan door middel van eruit
scheuren de selectie maken.
Is still
searching (2006/2013) posters/video. Je ziet
ze rond drentelen. Ze maken gebaren en overleggen; er is helaas geen geluid bij
de video, en dan met een ferme beweging als de beslissing is gevallen wordt de
poster zonder pardon van de muur gerukt. Alles was overblijft zijn de twee
kleine hoekjes waaraan ze vast hingen. Met mijn neus op het tv-schermpje zoek
in naar de verdwenen posters in de verleden-tijd dat ze er nog hingen.
Boeiend hoe het medium tijd opnieuw wordt uitgevonden onder
druk van alle nieuwe media en technieken.
Zo ook bij de publicatie; bestaande uit gevonden online beelden en teksten van en over hun werk. Er ontstaan nieuwe collages door het doorlinken van, en het reageren op -het werk .
Zo zit het ook met mijn
witte poster. Met enkel de tekst onderaan:
Please Take One q(2013)
This poster was printed on the occation of One Group Show by WanssinkLundgren at Foam (25 th Januari – 17 th March) Paper by Igepa, print by Robstolk.
Please Take One q(2013)
This poster was printed on the occation of One Group Show by WanssinkLundgren at Foam (25 th Januari – 17 th March) Paper by Igepa, print by Robstolk.
De
daadwerkelijke afbeeldingen van hun werk, zoals je ze wellicht online zou vinden
in de afbeeldingen reeks die tevoorschijn komt na het invoeren van WassinkLundgren bij Google-zoeken, is afgedrukt
op de zijkant van de posters. De enorme dikke stapel ligt op een kleine pallet, alsof hij zo recht van de drukpers komt. Mijn poster is een driedimensionaal
object geworden. Met een minuscuul randje beeld op de derde dimensie gedrukt.
Het
bordje met de titel deed met over de streep trekken;
Please take one (2013)
Posters
Seriously please take one.
Of twee?
-Lotte van Geijn
http://www.wassinklundgren.com/
de reconstructie L.v.G. 2013 |
Collectie Selectie (2) met dank aan: Jeannette Jansen, Fay Gramberg en Sue van Geijn L.v.G. 2013 |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten