1.25.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #31



LOTTE’S BLIKVANGER #31
Week 4
Januari 2013












Dit is eenendertigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.

Er is al een tijdje een discussie aan de gang  met als kop: Ontzamelen. Mogen musea nu collecties afstoten, verkopen; ofwel ontzamelen? De positie van musea staat al een tijdje op de tocht. Het is een log en misschien wel verouderd model. Het is de vraag of het nog wel aan sluit bij de tijdsgeest van nu. Zijn collecties verleden tijd?
In het licht van deze discussie die mij toch wat oppervlakkig in de media verscheen, bezocht ik in het Stedelijk Museum in Amsterdam een book launch: Boris Groys the rationale of the collection.
Als vaak in de museumwereld is het ergens tegenstrijdig  en juist daardoor de logische plek om dit ter discussie te stellen. Boris Groys is filosoof, essayist en kunst criticus. Hij is opgegroeid in de Sovevjet-Unie, maar momenteel onder andere  hoofd curator van biënnale van Shanghai en professor of art scienes, philosophy, and media theory aan de  Karlsrue University of Art and Design en sinds 2005 Global Distinguished  Proffesor aan de afdeling Kunst en Design van de Universiteit in New York. Heeft vele boeken gepubliceerd.
 Zijn boek The rationale of the collection, is in vertaling The logica van de verzameling, samen met een publicatie Boris Groys in context door Octavio uitgegeven. De auteurs van deze bundel plaatsen de thematiek van Groys op kritische wijze in een breder perspectief.
Na afloop van de middag kreeg ik de boeken mee zonder meteen te betalen. Ik had niet genoeg cash bij me en pinnen was in het Teijin Auditoiriun niet mogelijk. Ze vertrouwende me en ik schreef mijn mail adres op.
Op dit  moment zit ik midden in deze twee boeken. Kunst is mijn grote liefde. Deze scherpe overdenkingen zetten me steeds weer op een ander spoor en ik raak ervan in de war.
Het raakt me, het zet me aan het denken, het verandert mijn perspectief.
De hoofdvraag is:  What does it mean for a museum to collect art, and how does the collection relate to the production of art in the past and the present ant the society in which it operates? Tot zover Boris Groys. Ik verdiep mij er nu in en wellicht kom ik nog eens op terug. Soms is er eerst chaos nodig om weer een nieuwe orde te kunnen scheppen.
Terug naar mijn dagelijkse leven ging ik naar de boekhandel Pantheon vlakbij de Nieuwmarkt. Na een goede rede te hebben bedacht kreeg ik het kookboek Jamie 15 minutes. Er zal zo af en toe ook gegeten moeten worden en net als woonbladen wordt ik rustig van kookboeken. Er bleek die avond een opening te zijn. Op de entresol van de boekwinkel is er de galerie Pantheon. De kaart mochten ik vast meenemen. Een prachtige kaart. De perfecte groene achtergrond. Oud groen, bijna mint groen. Met de vleugels van de libelle in het midden. Libellevleugels uit Nieuwe Feiten, Anne Geene 2012. Waarnemingen uit het dieren- en plantenrijk en het heelal in het algemeen.
 Op de achterkant,op de plek van de postzegel, staat een afbeeldinkje van een naaktslak in de vorm van een vraagteken. Ik gaf de kaart aan een vriendin die hem meteen inlijstte en toevoegde aan haar interieur. De foto ervan stuurde ze me en ik printte die op mijn beurt weer uit.  
Alle bladzijdes uit het boekje zijn losgehaald en apart ingelijst en tentoongesteld. Het is een prachtige verzameling van waarnemingen uit het dieren en plantenrijk en het heelal, maar wat het bijzonder maakt is haar perspectief als fotograaf. Op de boeklegger die ik in Logica van verzamelingen Boris Groys vind, staat: Wij zijn wat wij verzamelen. Boris Groys. 
Ja.
-Lotte van Geijn

Octavo Publicaties http://octavopublicaties.nl/

Collectie Selectie (1)
Lotte van Geijn
2013
L.v.G






                                            

Geen opmerkingen:

Een reactie posten