1.11.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #29

de oneindige blik
2013
L.v.G




Week 2
Januari 2012
   






Dit is de negenentwintigste  column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.

 Soms kun je de dingen alleen goed zien als je er afstand van neemt. Te dicht erop en je verliest jezelf in de details. Iedere pixel of lijn wordt van te dichtbij betekenisloos en abstract. Te lang focussen op een punt er ontstaat een brand gaatje, zoals wanneer je de zon vangt met een vergrootglas. Als het papier begint te schroeien wordt het hoog tijd om afstand te nemen. 
Begin December van het vorige jaar sneeuwde het. Sneeuwde het? Ja echt, het leek er even op dat het winter was geworden, maar de maand die erop volgde bleek een eindeloze verlening van de herfst, regen, een enkele natte sneeuwbui en veel grijze luchten. In deze sneeuwweek is er echter wel een heel bijzonder kunstwerk vervaardigd. Een teporary urban artwork door de Cubaans- Amerikaanse kunstenaar Jorge Rodriguez-Gerada.
Met hulp van tachtig vrijwilligers is er op IJburg op een braakliggend schiereiland een portret verschenen. Het grootste portret ooit in Nederland gemaakt wel te verstaan. 125 bij 170 meter groot.
Het is een portret bestaande uit enkel de ogen en de neus van een vrouw. Speciaal in opdracht als startsein voor de campagne van Vogelvrije Vrouwen die aandacht vragen voor de mensenrechtactivistes in Midden-Amerika en Mexico.
Jorge Rodriguez-Gerada heeft een flink portfolio van mega-portretten in de openbare ruimte. Zo maakte hij bijvoorbeeld in 2008 vlak voor de Amerikaanse verkiezingen een giga portret van Obama op het strand van Barcelona.
Deze keer is er bewust gekozen voor een onbekend portret en alleen de ogen en neus. Als symbool voor alle mensenrechtenactivistes die niet vrijuit hun gezicht kunnen laten zien en voor hun rechten kunnen opkomen.
Bekijk je het werk echter van dichtbij, vanaf de grond, dan zijn er enkel 8 meter touw, 7 ton nat stro, 150 kuub tuinaarde, 300 kuub zand en 1150 houten paaltjes te zien.
Op onderstaande link is de video te zien met de beelden van de vlucht, die het portret vanuit de lucht laat zien. De moeite waard. Soms is afstand nemen de enige manier om te zien hoe mooi het geheel eigenlijk kan zijn.
Nu  in het Tropenmuseum in Amsterdam is het werk; Centro di Permanenza Temporanea (2009) van  Adrian Paci (Shkoder, 1969), onderdeel van de tentoonstelling Imagined Places. Het verlangen om op een andere plek te zijn en gedwongen migratie
Een werk met het vliegveld als metafoor voor mensen die vastzitten in een permanente staat van tijdelijkheid. Dat reizen niet voor iedereen is weggelegd, maar tegelijkertijd de economische ongelijkheid wereldwijd groeit en mensen dwingt te vertrekken.
Te zien is een foto met een rijdende trap om mensen in het vliegtuig te kunnen laten stappen. De trap staat vol met mensen die hun blik op oneindig hebben. Om hen heen is ruimte, de leegte van de vertrek- en landingsbaan. Het vliegtuig vertrek zonder hun. Ze kunnen niet terug maar ook niet verder. Zie de video van het werk op tweede onderstaande link. De moeite waard, maar even fysiek een bezoek brengen aan deze tentoonstelling is dat zeker ook.
Soms benauwd de stad Amsterdam me en vlucht ik naar de kust. Aan de vloedlijn waar land en zee elkaar vriendelijk ontmoeten en het wateroppervlakte de lucht raakt. Ik staar in de verte, blik op oneindig en ik zwaai. Kom en ga als je kunt zoveel mogelijk en probeer je niet te verliezen in de details,  maar vergeet ook niet je thuis te koesteren, we hebben niet allemaal zoveel geluk.
-Lotte van Geijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten