LOTTE’S BLIKVANGER #25
Week 49
December 2012
Dit is de vijfentwintigste
column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.
after Oscar Niemeyer 2012 L.v.G. |
In zijn leven werden ruim vijfhonderd gebouwen van zijn hand
ontworpen gebouwd. Hij ontwierp bijna alle belangrijke gebouwen van de Braziliaanse
hoofdstad Brasilia.
Maar ik wil het hebben over het MAC in Niterói, Museum voor
Moderne kunst dat hij ontwierp en opende in de jaren ‘90. Een rond gebouw op een
rotskust met aan drie kanten de zee. Een ontwerp wat de natuur zo min mogelijk
mocht verstoren. De vorm van een paddenstoel met rondom ramen om het prachtige
uitzicht te kunnen zien.
Een museum ontwerpen lijkt me toch een ultieme opdracht voor
een architect. ‘Geen tussenwanden', zegt hij in de documentaire die in 2009 over
hem werd uitgezonden.
Een rode slingerende weg naar boven: ‘Ik ontwierp een oprit,
feitelijke een wandeling door de architectuur.’ Zijn werk is sensualiteit in
beton.
'De rechte hoek trekt
me niet aan. Wat me verleidt, is de vrije en sensuele ronding - de curve die ik
vind in de bergen van mijn land, in de kronkelende loop van de rivieren, in het
lichaam van de begeerde vrouw.'
Hierin is zijn Braziliaanse bloed te proeven. Zijn inspiratie
die hij vond in zijn prachtige vaderland en de mooie vrouwen van Copacabana.
Een ander kunstwerk wat is deze week bezocht is film Yellow Patch (2011) van Zarina Bhimji in de De Appel in Amsterdam. Een werk waarin je de blik van de kunstenaar
ervaart, je je eigen blik kan loslaten. De combinatie van beeld en geluid/muziek
is fenomenaal en zorgt ervoor dat je losraakt van de plek waar je bent.
Ze voert je mee langs desolate plekken in India. Een
fragment wil ik eruit lichten. Een close-up van een marmeren standbeeld. Een hand
met een meloen. Sensueel zacht. De huid lijkt bijna te ademen. Tot leven te
komen. Je voelt bijna de aanraking. Het eindigt
gruwelijk als onze blik zich naar boven volgt en het gezicht uit het steen weggeslagen
blijkt te zijn.
De blik kan niet out of focus gaan. Een scherpe blik is
altijd belangrijk, maar de vlijmscherpte snijdt soms onverwacht en dan lijkt de
grens tussen leven en kunst te vervloeien als waterverf en bloed. Ik voel me sensueler
dan ooit, maar ben zeker niet van beton.
-Lotte van Geijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten