12.07.2012

LOTTE’S BLIKVANGER #24


LOTTE’S BLIKVANGER #24
Week 48
November 2012







Dit is de vierentwintigste  column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.

De onderdoorgang van het Rijksmuseum in Amsterdam. Ik ga mijn vingers niet branden aan de nog steeds lopende discussie of hij nu wel of niet weer fietstoegankelijk zal worden. Ik wil het graag hebben over het beeld dat rechtsboven deze koepelonderdoorgang staat. Precies tussen de twee symmetrische torens is er een puntdak en daar staat ze.
De engel met de cirkels.
Als middelbare school scholier fietste ik dagelijks onder haar door. Ik keek altijd even naar boven en knikte naar haar. De unieke bronzengroene kleur. De Engel. De grote statige vleugels die boven haar schouders uit toornen. De armen recht vooruit met in beide handen een cirkel. Twee kransen misschien.
Zij waakt over de stad, over de fietsers, over mij.
 Deze week heb ik haar eens extra goed bekeken. Ik ben gestopt met de fiets en ben een stukje naar rechts gelopen. Van opzij zijn naar vleugels nog mooier en statiger.
Ooit heb ik een klein fotootje van haar uit een krant genipt. Netjes alle tekst rondom weggeknipt. Ze draagt een kroontje. Het krantenknipsel is vergeeld en beschadigd en rechtsboven haar tussen haar vleugels zit een soort vetvlekje; een klein donderwolkje.
Hij zit in een vierkante lijstje, links onderin de hoek. Ik schat dat hij drie en een half  keer in zou passen. Het lijstje heeft een vergeelde kartonnen achterkant en ornamentjes in elke hoek. De achterkant heeft een mooi gemaakt pootje met een metalenpinnetje zodat hij op zichzelf kan blijven staan. 
Het lijstje kocht ik ooit op een liefdereis naar het noorden van Europa. In Kopenhagen, als aandenken. Er zat geen afbeelding in alleen een oranjebruinachtig velletje papier wat ik ooit weer heb gebruikt voor een doosje van een kunstwerkje. 
De engel woont al lang in dit lijstje. Altijd ergens in mijn keuken. Staand of  hangend. Ze waakt over mijn keuken. Bijgeloof.
Ik ben absoluut atheïst, net als Redmond O’Hanlon en toch soms ook net zo bijgelovig als hij. O’Hanlon is schrijver, hobbybioloog, maar vooral ontdekkingsreiziger die meevoer met de Beagle in het kielzog van Darwin en daarna zijn eigen programma had: O’Hanlons Helden waarin hij in de voetsporen trad van 19eeeuwse ontdekkingsreizigers. In aflevering #2 Opzoek naar Kannibalen vertelt hij dat hijzelf ook een fetisj met zich meedraagt die hij in de jaren tachtig liet maken door een Congolees kruidenmannetje.
Dat er een kindervinger in de fetisj verwerkt zat, beschouwde O'Hanlon in eerste instantie als een sprookje. Tot een eveneens Congolese dame, die de bagagescanner op Heathrow Airport bediende, een gil slaakte bij het scannen van de fetisj. O'Hanlon mocht kijken en zag: inderdaad, een kindervinger.
Darwin, Charles Robert Darwin. The Origin of Species 1859. Goddank!
-Lotte van Geijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten