LOTTE’S BLIKVANGER #22
Week 46
20 November 2012
Dit is de tweeëntwintigste
column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.
Vandaag lag er een
kaart voor de deur. Ik woon drie hoog, maar vaak neemt mijn buurjongenman mijn
post vast mee naar boven en ik zijn post. Een onuitgesproken aardigheidje. Hij
is bezig met een eigen huis te kopen en zal waarschijnlijk in 2013 mijn buur niet
meer zijn. Ik zal hem missen om deze kleine dingetjes en natuurlijk zijn
spierballen, die ik toch af en toe om een dienst heb gevraagd.
Vandaag lag er een kaart voor de deur. Post krijgen geeft
altijd een spannend gevoel. Ik bekeek de voorkant en zag twee paar blote billen.
Ik kan niet ontkennen dat ik mij toch een moment geneerde.
Hoe preuts kun je zijn..
De kaart is een uitnodiging voor een expositie bij Heden in Den Haag, Naked, the end of the road
1989 van Rimaldas Viksraitis.
Ik moest denken aan mijn buurjongenman. Na de laatste
verbouwing is onze tussenmuur geluidsdicht geworden. Daarvoor niet..als je
begrijpt wat ik bedoel.
De kaart deed me denken aan een uitzending van Pauw en Witteman die ik een tijdje terug zag. Een gesprek met een correspondent
uit Iran, nu nog maar een van de twee westerse journalisten die van daaruit
verslag doen. Hij ontving weleens post uit Nederland, maar alles wat enigszins
tot verleiding kon leiden werd afgeplakt met zorgvuldig geplaatste blauwe
rechthoekige stickers. Dit fragmenten fascineerde me en ik voelde dat het mijn
kunstenaarshart aansprak.
Hij vertelde dat theologie studenten drie maanden dit werk
mochten doen. Daarna werden ze vervangen, omdat de studenten anders zelf moreel
zouden worden gerecupereerd. Zoekend
naar dit fragment blijkt dat dit werk nu als kunst tentoongesteld word in de Pop-up Press Museum op het Museumplein!
Yes. Daar ga ik even kijken.
Ik besefte me dat als er over deze schattige blote witte
billen van dit tedere en kwetsbare stel op deze zandweg, zwart-wit foto, een
blauw blokje had gezeten, dat het dan misschien wel spannender was geweest. Dat
het het hele beeld had veranderd. Dat het een maatschappelijk en politiek beeld
was geworden. Dat het veel meer betekenis had gekregen. De preutsheid die het
bij me opriep zal een opgelegde preutsheid van de overheid worden.
De uitnodiging van Heden
opsturen naar Iran, naar de correspondent Thomas Erdbrink in Teheran en vragen of hij
hem gecensureerd wil terug sturen is een optie.
We leven in een vrij land. Een land zonder censuur. Hoe
ontzettend belangrijk is dat.
Een goed vriend van mij maakte een rondreis over de wereld,
maar volgde wel mijn blog. Hij mailde me dat hij in China zat en mijn blog gecensureerd
werd. Geen toegang. Zouden er mensen dag en nacht bezig zijn om het mail
verkeer te controleren en te censureren met blauwe blokjes? Of ben ik nu erg
naïef?
Ik bezocht de Pop-up tentoonstelling. En het bleek dat een
bevriende kunstenaar van de correspondent Thomas Erdbrink door de jaren heen gecensureerde
NRC-handelsbladen van hem heeft verzameld. Een aantal exemplaren uit 2005/6/7 zijn
nu tentoongesteld onder zijn naam; Jan
Dirk van der Burg - Censorship Daily.
Het blijkt dat sinds een jaar de kranten niet meer gecensureerd
worden. Thomas ontving het fotoblad Gup.
Op de voorkant Marilyn Monroe; met blote borsten zonder blauwe sticker. Deze
vorm van censuur heeft de overheid opgegeven; een verloren strijd. Schaar en
plakband zijn verruilt voor firewall om het internet te filteren en microgolven
om satellietzenders te storen, lees ik in een verschenen artikel in De Volkskrant
van 18 oktober j.l.
Maar even terug naar de schaamte. Filosoof Coen Simon schrijft in WACHTEN OP GELUK een filosofie van het
verlangen dat schaamte niet het gevolg is van het seksuele verlangen, maar
er een beslissend onderdeel van vormt. Zonder
schaamte geen seksueel genot. (….) de schaamte die optreedt in de liefde, is de
schaamte voor het eigen belang. Alle schaamte (..) van wegkijken tot het
bedekken van schaamdelen, is de poging om jouw plompverloren eigen wil te
bedekken.
Het is het verhullen dat het verlangen opwekt. Werkt censuur
dan niet juist averechts?
-Lotte van Geijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten