LOTTE’S BLIKVANGER #20
Week 44
Zondag 4 November 2012
Dit is de twintigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.
CATCHING SOME AIR is
een boek uit mijn eigen archief, uit mijn eigen boekenkast, uit mijn eigen bibliotheek.
Ondertitel en auteur: Library drawings by Bik Van der Pol.
Het is een wit boek ergens formaat tussen A4 en A3 in.
Bik Van der Pol is een kunstenaars duo: Liesbeth Bik en Jos
van der Pol.
‘Bik Van der Pol explore the potential of art
to produce and transmit knowledge. Their working method is based on
co-operation and research methods activating situations to create platforms for
various kinds of communicative activities.’ *1
In Oktober 2002 kregen zij toegang tot het archief van het
Henry Moore Institute. Daaruit is deze catalogus voort gekomen. Hoe ik aan dit
boek kom.. ik kan het me werkelijk niet meer herinneren. Wel vond ik er een A4
kopietje in uit 2007, van een les op de academie, een klein citaat:
1. Wat is context
2. Ben je contextafhankelijk
3. In hoeverre bepaal je zelf de verhouding tot een context
4. Accepteer je de veronderstellingen en aannames over context.
5. Als alles context heeft, is er dan nog sprake van context. *2
1. Wat is context
2. Ben je contextafhankelijk
3. In hoeverre bepaal je zelf de verhouding tot een context
4. Accepteer je de veronderstellingen en aannames over context.
5. Als alles context heeft, is er dan nog sprake van context. *2
Contextfenomenen
context contextafhankelijk context
context context, context context
Terug naar het boek. Bik Van der Pol besloten om uit dit
archief bepaalde beelden te selecteren gedurende deze maand. Vervolgens zijn ze
met de hand overgetrokken met black permanent fibre ink pen. Allemaal in hetzelfde
formaat om het zo neutraal mogelijk te maken.
Het saaie werk van dit kopieer-proces is natuurlijk eeuwen oud. Het is een manier om geconcentreerd bezig te zijn en toch te kunnen nadenken over de handeling. Het is een manier om de informatie op te nemen en te verbinden met eerdere ervaringen.
Zo is het ook als ik dit boek doorblader. Bekende kunstwerken komen voorbij, Joseph Beuys, Bruce Nauman, Marcel Boodthaers.
De namen zijn in een index vermeld en ik blader heen en terug om ze te vinden, er is geen bladzijde nummering.
Ik bezoek hun site. Dit boek is namelijk al 10 jaar oud en in neem aan dat het internet hun erg heeft geïnspireerd. De site is zo zwaar dat het vaak lang duur voordat er een nieuw beeld opent.
Het saaie werk van dit kopieer-proces is natuurlijk eeuwen oud. Het is een manier om geconcentreerd bezig te zijn en toch te kunnen nadenken over de handeling. Het is een manier om de informatie op te nemen en te verbinden met eerdere ervaringen.
Zo is het ook als ik dit boek doorblader. Bekende kunstwerken komen voorbij, Joseph Beuys, Bruce Nauman, Marcel Boodthaers.
De namen zijn in een index vermeld en ik blader heen en terug om ze te vinden, er is geen bladzijde nummering.
Ik bezoek hun site. Dit boek is namelijk al 10 jaar oud en in neem aan dat het internet hun erg heeft geïnspireerd. De site is zo zwaar dat het vaak lang duur voordat er een nieuw beeld opent.
Catching some air *2
Ik stuit op de site op een foto van alle tekeningen naast en onder elkaar als een vullende
wand aan kleine zwarte knijpertjes per vel in het midden opgehangen. Er staat
een ventilator voor. De zin: ‘we
installed the drawings loosely on the wall, moved by the wind of two
oscillating fans.’*4 uit het voorwoord was me de eerste keer ontgaan.
Het is geïnspireerd op een idee van Marcel Duchamp. Het idee
om het moeilijker te maken in plaats van makkelijker om schilderijen te kunnen
zien. He knew that ‘making it harder to see the paintings’ would make us
realize why we look at them.*5
Een vreemde uitspraak.
Wel een mooi beeld: het wapperen van de tekeningen door middel van de ventilatoren en de
lichte onmogelijkheid om ze goed te
kunnen bekijken. Die ervaring had ik in dit uiteindelijke boekvorm nooit kunnen
vinden.
Tegenwoordig kunnen we alles snel en makkelijk vinden op internet.
Zelfs een groot deel van de collectie van het Rijksmuseum is haarscherp online
te bekijken.
1. Wat is context
2. Ben je contextafhankelijk
3. In hoeverre bepaal je zelf de verhouding tot een context
4. Accepteer je de veronderstellingen en aannames over context.
5. Als alles context heeft, is er dan nog sprake van context. *2
1. Wat is context
2. Ben je contextafhankelijk
3. In hoeverre bepaal je zelf de verhouding tot een context
4. Accepteer je de veronderstellingen en aannames over context.
5. Als alles context heeft, is er dan nog sprake van context. *2
Had Marcel Duchamp gelijk? Zouden we het niet moeilijker
moeten maken om kunstwerken te kunnen zien in plaats van makkelijker? En zouden
we dan werkelijk realiseren waarom we er naar kijken..
Ik had het fijn gevonden als er een sterretje boven de quote
had gestaan met onderaan de pagina in hele kleine lettertjes de bronvermelding.
Ik kan hem namelijk niet terug vinden op internet..
Want sommige dingen begrijp je toch beter in hun eigen
context.
-Lotte van Geijn
*2 onderwijsproject 2e semester 3e
jaar BK 2007 Den Bosch docent: Paul Goede
*4 CATCHING SOME AIR ,Library drawings by Bik Van der Pol,Henry Moore
Insitute Leeds, 2002, p. 12/13
*5CATCHING SOME AIR ,Library drawings by Bik Van der Pol,Henry Moore
Insitute, Leeds 2002, p. 13
Geen opmerkingen:
Een reactie posten