LOTTE’S BLIKVANGER #19
Week 43
Vrijdag 26 oktober 2012
Dit is de negentiende column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.
Het Bimhuis. De uitstekende zaal in figuurlijke en
letterlijke zin. Dit deel van het muziekgebouw aan het IJ steekt uit de gevel.
De grote brug en daarna de indrukwekkende aankomsthal. Gelukkig kom ze snel de
trap op gelopen maar haar koffertje. Vanavond het ik mijn zus(je) laten
overvliegen per Fyra uit Rotterdam. Mooie dingen zijn er om te delen en er is
geen beter gezelschap.
De zaal is nog leeg. Op het podium dat op zijn bimhuiserigs laag ligt en wij als publiek als in een arena
er opbouwend omheen. We bediscussiëren de beste plek om te zitten. Ik wil voor
aan. Dat wil ik nooit maar bij Eric Vloeimans wel. Zij wil voor de technici achterin
in het midden, dat is de beste plek voor het geluid en zij kan het weten. Aan
de stoeltjes bij de tafeltjes, maar de rode arena-stoeltjes zien er comfortabel
uit. In de linker hoek? Nee, okay we gaan wel gewoon hier. Op de hoek. Je moet
toch nog plassen .
We keuvelen wat. We zijn vroeg, het is naar mijn verbazing
niet uitverkocht en er blijven stoeltjes leeg. Jij gaat nog even naar het
toilet en ik trek mijn benen een paar keer op voor mensen die in de rij
verderop willen zitten.
Het Bimhuis uitzicht is fenomenaal en eindelijk ontspan
ik een beetje na een hectische week. Ik kijk naar links want ik voel een blik
en herken meteen je stemgeluid. Dit is zeker weten het bizarste moment van mijn
2012. Ik durf niet meer te kijken en ik verluister in mijn zusjes oor wat er gebeurt. ze zegt: 'Gewoon
focussen op Eric.' Eric Vloeimans. Eric Vloeimans! Ik droom van jou..
Hij is het podium opgekomen met twee andere heren. Rechts
van hem, links voor mij als kijker, de accordeonist, Tuur Florizoone. Vlaams. Lang blond vlashaar. En een barkruk. Rechts
zit de cellist,Jörg Brinkmann. Op een
krukje. Bril en bruine krullen. Olivers’s
cinema.
Deze drie uitermate
geschoolde muzikanten zijn bijeengekomen en hebben zich laten inspireren door
filmmuziek. Het is een dynamisch concert. Experimenteel met geniale stukken.
Eric’s tonen zijn als gouden tranen met helende werking. In
zijn gouden broek kleurt hij één met zijn trompet.
En de accordeonist
als hij dit machtige instrument uit laat waaien komt het fluweelrood van de
geluidszak te voorschijn en is het net zijn eigen ademhalingen onder zijn net
zo rode overhemd.
Cello, een kleine cello. Hij bespeeld hem met stok en met
handen. Zijn nette overhemd met bruine strepen verbinden hem met het instrument
en het is alsof het een ledemaat van hemzelf wordt.
De zaal is verlicht met blauw als het overhemd van Vloeimans
en rood als het overhemd van de accordeonist en wit als het boordje van de
cellist.
Eric maakt een dansje.
De noten hoort hij al voordat het onze oren zal bereiken.
Het is oprecht. Zo oprecht wat deze mannen voelen en
omzetten in muziek. En dat is oprecht fijn om naar te kijken, om naar te
luisteren.
Er is een heuse pauze, zoals vroeger in de bioscoop. Eigenlijk
wil ik niks liever dan dat het gewoon doorgaat.
Na afloop zeg je dat je nog wel uren had kunnen blijven
luisteren. Het was de moeite waard om hiervoor in te vliegen en daar ben ik het
mee eens.
Eric je brengt me
altijd in vervoering, bedankt.
-Lotte van Geijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten