8.16.2012


LOTTE’S BLIKVANGER #8







Week 33                                                                                                                                                        
Vrijdag  10 augustus 2012

Dit is de achtste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.



Op zaterdag naar de Kalverstraat gaan is misschien wel een van de slechtste ideeën die je kunt hebben. Toch gebeurde mij het dat ik mezelf terug vond in een trage massa van zwetende toeristen in de te smalle straat.
Ik besluit snel een zijstraat te nemen en ik kom terecht bij het Amsterdam Museum. Een gedeelte is vrij toegankelijk en ik loop de overdekte galerij binnen. Mijn ogen worden meteen naar beneden gezogen. Ja naar beneden, want het bijzondere kunstwerk wat hier te zien is een tapijt.
Het bestaat uit een bonte verzameling van vierkanten (in totaal 4x46=184) met verschillende patronen. Een werk gerealiseerd door Barbara Broekman. Mijn stad een feest van verscheidenheid.
 Ze heeft tien jaar onderzoek gedaan naar de textiel uit de afkomstige landen. Ja, want ieder vlak vertegenwoordigd een (sub)cultuur. Het blijkt namelijk dat er in Amsterdam meer dan 180 verschillende nationaliteiten schuilgaan.
Het is grappig om over een kunstwerk heen te mogen lopen. Als ik het tapijt van dichtbij bekijk zie ik de kleuren als pixels die enkel alleen anders zijn gerangschikt in de vlakken, maar wel uit hetzelfde materiaal zijn opgebouwd.
 Ik kijk rond en hoor zo al vier verschillende talen, de mensen die er overheen lopen zijn tevens divers. Het tapijt ligt er nu al 1,5 maand en je ziet op bepaalde plekken als dat het begint te slijten. Het zal er nog tot januari 2013 liggen en langzaam steeds verder worden weggelopen. 
Het boekje erbij is een fijne handlanger om de patronen te traceren bij de landen. Sommige zijn overduidelijk te herkennen en van sommige landen had ik zelfs nog nooit gehoord. Het is de afspiegeling van de mooie dynamische diversiteit van Amsterdam.
Stad van vele en stad van mijn hart.

-Lotte van Geijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten