8.03.2012

LOTTE’S BLIKVANGER #6




LOTTE’S BLIKVANGER #6                 
                                                                                 









Week 31          
Woensdag 25 juli 2012

Dit is de zesde column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.


Het is een echte zwoele zomeravond en het is aangenaam warm als ik terug loop door de straten van Amsterdam. Aan de heldere donkerblauwe hemel staat een prachtige halve maan en ik voel me thuis.
Ik maak een mooie avondwandeling naar huis. 
Ik kom van een iets wat eigenaardige avond in het Trouw-gebouw genaamd: So You Think ?! LowSofie georganiseerd door Brandstof.eu.
Het is nog zwetend heet als ik rond haf acht aankom bij het Trouw-gebouw aan de Wibautstraat. Buiten staan tuintafels met witte parasols in het grasveld en mensen zitten gezellig samen te eten.
Ik ga naar binnen en daal de trappen af naar de kelder van het gebouw. Het is er een aangename temperatuur. Iemand vraagt mijn reserveringsnummer. Mijn naam staat op een lijst. Ik krijg van een slank meisje met sluik haar een pen en een biljet in mijn hand gedrukt, een stembiljet,want ja er is ook een publieksprijs.
In de kelder hangt een aangename sfeer, er is een dj aan het draaien, er staan stoeltjes en er hangen posters. De mensen zijn jong en opvallend mooi. Ondanks de vijfentwintig graden buiten is ieder stoeltje bezet.
Ik ben op een avond waar we de beste jonge Filosoof van Nederland gaan vinden. Er zijn nog zes kandidaten over, vijf mannen en een vrouw.
Er is een heuse jury en er zullen twee winaars zijn, de publieksfavoriet en de jury zal kiezen. De winnaars zullen een uur podiumtijd krijgen op Lowlands en een interview in het Filosofie Magazine.
De woordspelingen zijn wat voor de hand liggend: So you Think?! naar ´So You Think You Can Dance´ en LowSofie: Lowlands en filosofie, maar de vorm is een knipoog en de betogen van de zes sprekers zijn bij vlagen inspirerend, geestig, open minded en ontroerend.
Zes echte andere vormen van presenteren. Het uitgangspunt is kiezen, kijken en creëren.
De eerste spreker is Arjan. Hij praat soepel en het is gelikt. Mooie overdenking over het individualisme en het dividualisme.
De tweede spreker is Mike. Hij pleit voor een mooie en eerlijke wereld. Ik ben meteen een beetje verliefd.
Dan Simone, echt een tof wijf.  Wij zijn niet ons brein zoals Dick Swaab beweerd, maar wij zijn onze borsten. Prachtig pleidooi voor het lichaam.
Aldo is verlegen. Zijn betoog gaat over de herhaling, de oefening en dan het loslaten van de gedachte en enkel gewoon de bal schoppen, daarin ligt de vrijheid.
De sterke Fritz-Kola, alsof je een driedubbele zoete espresso neemt, in combinatie met de gedachtes die ik herken, zorgen ervoor dat ik eindelijk de lome warme deken van deze snikhete dag van me  af kan schudden en me helder begin te voelen en minder alleen.
Deze ruimte zit vol met voornamelijk jonge mensen met dezelfde vragen. Het is niet lastig om de concentratie erbij te houden, het wordt niet saai.
 Na de pauze zijn er nog twee sprekers.
 Leonhard draagt een paars overhemd. Hij is docent aan de kunstacademie van Rotterdam. Hij  geeft een prachtig betoog aan Sofie, zijn grote liefde die vele liefdes heeft gekend, Hegel, Kant, Deleuze, hij zoekt haar, hij gaat vreemd met het leven.
Als laatste Joél. Surfen op de golven van het leven. Ken uzelf is geen keus maar een gebod, zelfhulpbladen gooit hij weg, leef en surf mee op de golven van het leven zelf.
 Hij wint de publieksprijs, is niet mijn favoriet, maar wel het meest beeldend en toegankelijk. Ergens vind ik bij allemaal een toegang.
Op Lowlands  zullen hij en Arjan spreken.
Zoals Leonhard spreekt over zijn grote liefde Sofie, blijft Kunst mijn absolute liefde voor het leven, maar deze zwoele zomeravond beleef ik een prachtige romance met mijn minnares Sofie. Even vinden wij elkaar en bemind ze me, ontroerd ze me.
Ben je een van die gelukkige die een kaartje heeft weten te bemachtigen voor Lowlands om daar misschien wel jou lover Muziek te vinden vergeet dan niet even te flirten met Sofie in de Mike op zaterdag 18 of zondag 19 augustus te Lowlands.  Zij zal je niet teleurstellen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten