7.06.2012

LOTTE’S BLIKVANGER #2


LOTTE’S BLIKVANGER #2




Week 27                                                                                  
Dinsdag 3 juli 2012

Dit is de tweede column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk wat mijn blik ving.



Soms weet je van te voren al dat een herinnering niet te overtreffen is door een nieuwe ontmoeting. Toch ging ik met een goede moed op weg naar de Onderzeebootloods in de Rotterdamse haven.
Daar waar ik vorig jaar het werk van het duo Elmgreen&Dragset aan trof, een installatie die een onuitwisbare indruk op me heeft achtergelaten.
De loods is een fantastische locatie die dient als de dependance van het Museum Boijmans Van Beuningen.
Helaas kwam ik erachter dat alleen locatie niet genoeg is. Het is vooral wat je ermee doet. Bij het maken van een (kunst)installatie is de expositieruimte als een gesprekspartner. 
Waar ik vorig jaar een ware passionele liefdesverklaring tussen ruimte en kunstenaars aan trof, stond ik nu in diezelfde  ruimte, alleen dan na een mislukte date met de kunstenaar Sarkis. Die met ingewikkelde en te mooie woorden de ruimte toch nog probeerde te verleiden. Geen schijn van kans.
De liefde tussen Elmgreen&Dragset en de Onderzeebootloods is voltooid verleden tijd. Het is een je-had-er-bij-moeten-zijn verhaal geworden.
Het stemde me treurig.
Maar oude liefde roest niet.
Terwijl ik langs Hoofddorp raas op weg naar huis zie ik in de verte een heel klein speerpuntje aan de horizon en mijn hart maakt een sprongetje van geluk. Daar is de brug van Calatrava, van Santiago Calatrava.
Om precies te zijn drie speerpuntjes van drie bruggen van Calatrava. De aanblik voelt als een omhelzing van een oude vriend waarin de verloren tijd in luttele secondes lijkt op te lossen.
De eerste ontmoeting met deze bruggen gaat terug naar mijn middelbare schooltijd. De fascinatie voor natuurkunde en kunst leidde mij naar de bruggen van Santiago Calatrava. Een beeldhouwer en architect uit Spanje.
 Hij ontwerpt de meest fantastische bouwwerken die over de hele wereld zijn uitgevoerd. Ik zou graag het cultureel-wetenschappelijk complex in Valancia van hem willen bezoeken, Ciudad de las Artes y de las Ciencia.
Maar gewoon onder de rook van Amsterdam kan ik mijn hart ophalen.
 De verhoudingen zijn vreemd; een te klein Hollands slootje met het daar overheen het uitbundige gebaar van deze Spaanse bruggen. Je voelt het zuidelijke temperament en vooral  ’s avonds zijn ze prachtig uitgelicht.
Heel even overbrugt de aanblik mijn herinnering naar het heden. Soms wil je geen nieuwe vrienden maken, maar oude vrienden opnieuw ontmoeten en in je armen sluiten.

Lotte van Geijn 2012

1 opmerking: