7.13.2012

LOTTE’S BLIKVANGER #3


LOTTE’S BLIKVANGER #3






Week 28                                                                            
Zaterdag 7 juli 2012

Dit is de derde  column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse recensie over een werk dat mijn blik ving.

De badkuip achter het ezelsoor is uit de steigers en is een indrukwekkende aanbouw aan het worden van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Toch weegt het bijna niet op tegen de tijd dat het Stedelijk al gesloten is. Het is onbegrijpelijk en langzaam aan beginnen de herinneringen te vervagen.. Hadden wij niet ooit in een grijs verleden een museum met toonaangevende kunst?
Ondanks dit feit is gelukkig wel open: het SMBA, Stedelijk Museum Bureau Amsterdam midden in de Jordaan.
Een kleine projectruimte met maatschappelijke en politiek betrokken tentoonstellingen van internationale hedendaagse kunstenaars.
 Op deze regenachtige zaterdag ging ik er langs en trof een mooie tentoonstelling met de titel  The Memories Are Present.
Het lastige aan de exposities hier is dat ze vaak een diepgaand onderzoek tonen in de beeldende kunst en daardoor niet op het eerste oog meteen te begrijpen zijn. Bij de kleine balie waarachter een mevrouw zit die  alleen eventjes opkijkt en dan weer in haar computer duikt, pak ik een boekje met uitleg. Een zogeheten Newsletter van maarliefst 18 pagina’s. Enkel voor een expositie in een  ruimte van hooguit 50m2.
Als je de tijd hebt en enige kennis van beeldende kunst is het hoogst interessant, maar de drempel is hoog.
Toch vind ik in de afgescheiden ruimte waar een installatie te zien is van Artun Alaska Arasli, een verzameling van werken die elkaar versterken en visueel aantrekkelijk zijn. Ik zal er één beschrijven. Het is een aluminium A2 lijst met daar in 7 foto’s 3x twee naast elkaar en onderaan  één in het midden. Standaard foto afdruk formaat.  Er is geen tekst of signering te zien. Het zijn afbeeldingen van fonkelingen op water.
In één foto is een vage contour van een vis te onderscheiden en bij een ander zijn de fonkelingen oranje, als van een avond zon.
Na nader onderzoek vind ik de titel: The Sun Reflecting On The Seven Oceans 1997-2012.
Dat geeft opeens een hele andere kijk op deze eerst simpel ogende foto´s van zon die op water reflecteert.
Ernaast hangt een exact dezelfde lijst maar dan met zeven plastic wikkels van Bountys. Op dezelfde manier gerangschikt, 3 rijen van twee en één onderaan in het midden,  Seven Bounties 2012 en langzaam waan ik mij op prachtige bounty eilanden aan voet van zeven grote oceanen met prachtige zonsondergang en witte stranden en palmbomen.
Als ik weer buitensta regent het nog steeds even hard, alleen voel ik alsof ik de zon heb gezien en ben opeens hoopvol gestemd. Ik heb een duik genomen in de zeven oceanen en ik weet, op een dag eind september zal ik een duik nemen in onze eigen nieuwe badkuip op het Museumplein.
 Even denk ik terug aan de titel van de installatie van Arasli:
 You Will Meet A Lot Of People, Some Of Them Will Believe You.

Lotte van Geijn 2012 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten