10.02.2015

REVIEW

Fantoom Tentoonstelling

Auteur: Lotte van Geijn
02.10.2015

gerlach en koop 
Verminderde ruimte (2015)

Geheel onverwachts zei de directie van de Appel arts centre de samenwerking met curator Lorenzo Benedetti op. Doodzonde. In zijn laatste expositie wordt ook weer zijn bijzondere samenwerking met de exposerende kunstenaars duidelijk in een scherpe presentatie van het werk van kunstenaar(s) gerlach en koop.

In 1975 werd de Appel arts centre in Amsterdam opgericht onder leiding van Wies Smals. Zij was maar tot 1983 directeur.Om een kunstwerk van Daniel Buren vanaf hoog uit de lucht te kunnen bekijken, huurde zij samen met Josine van Doffelaar, Gerard von Graevenitz, Martin Barkhuis en Hendrik Smals een privé vliegtuigje.Op het meer van Genève in Zwitserland dreven de zeilbootjes, hun zeilen in de bekende kleurstrepen van Buren. Voile/Toile – Toile/Voile (1975-2011). Het tragische noodlot sloeg toe en het vliegtuigje stortte neer.

Tien jaar later maakte Barbara Bloom in opdracht van toenmalig directeur Saskia Bos een memorial piece. Op de tweede verdieping is nu het kleine kunstwerkje te zien op verzoek van kunstenaar(s) gerlach en koop. Het is een aluminium plaatje waarin aan de bovenzijde AFWEZIG is ingeponst en aan de onderzijde AANWEZIG. Één van de plaatjes die vroeger op het vliegveld aan haakjes hingen onder de namen van piloten die vaak vanaf dat vliegveld vlogen.

De keuze van kunstenaar(s) gerlach en koop om het memorial piece uit het archief van de Appel te laten zien in de wisselende vitrine presentatie LocusSolus, komt niet geheel uit de lucht vallen. Het sluit thematisch aan, al is het een zware noot vergeleken hun eigen vaak humoristische beeldtaal.

Als ik curator Lorenzo Benedetti tegen het lijf loop wijst hij naar zijn rechter broekzak van zijn spijkerbroek. Dichtgenaaid.

Untitled, 2015
20 x 12 x 0 cm, de
rechterbroekzak van Lorenzo
Benedetti, directeur van
de Appel is dichtgenaaid,
verschillende locaties



De ruimte in zijn broekzak is er nog wel, maar hij heeft er letterlijk geen toegang meer toe. Enkel de gedachte aan de ruimte is de ruimte zelf geworden.

Lorenzo Benedetti deed een belofte aan gelach en koop om een solo tentoonstelling met hen te maken in de toekomst. Ondanks dat hij in juni 2014 verhuisde van de Vleeshal in Middelburg naar de Appel in Amsterdam kwam hij op de valreep, door zijn onverwachte vertrek, zijn belofte na. Of lijkt dat maar zo?

De Appel huist tegenwoordig in het 17e eeuws pand aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam van de toenmalige kapiteinssociëteit. Maar de strakke grijze moderne deur doet anders vermoeden. Binnen ligt de originele deur als een sculptuur in de ruimte. Alle kunstwerken van gerlach en koop zijn binnen gekomen door de nieuwe deur en zullen verdwijnen door de nieuwe deur. Na het einde van de tentoonstelling (acht november j.l.) zal de originele deur weer terug gezet worden. Alsof er niks gebeurt is. Een fantoomtentoonstelling.

gerlach en koop
Denial (2015)

gerlach en koop
 Denial (2015)

De wereld die gerlach en koop creëren heeft een imaginaire wereld als zijn spiegelbeeld. Elk werk neemt zijn ruimte in, maar is ook dezelfde ruimte in jouw gedachte.
Echter lopen de denkbeeldige ruimtes nooit dood. Ze benauwden niet en verontrusten niet. Ieder object in de tentoonstelling lijkt zich in eerste instantie lastig te openbaren. En nijgt zich te scharen onder de l'art pour l'art. Maar met het tentoonstellingsboekje in de hand lezen de titels en de plattegrond als aanwijzingen in een rebus.

De vide aan het trappenhuis is dichtgemaakt met een perfecte muur. Nummer drie in het tentoonstellingsboekje mis en duidt deze ruimte aan als werk. Een hoge dichte ruimte met enkel licht dat door het dakraam schijnt. Het is denkbeeldig voor te stellen. Toch voel ik me er geen moment echt aanwezig en opgesloten in deze ruimte. Nergens slaat het noodlot in het werk van gerlach en koop echt toe.
Of kan een fantoomnoodlot ook fataal zijn...
Zoals het opzeggen van de samenwerking met Lorenzo Benedetti onwerkelijk lijkt, maar helaas een wezenlijke feit is. Soms worden er onaanvaardbare keuzes gemaakt.


Grijp je kans om de tentoonstelling Choses tuées van gerlach en koop te bezoeken en de mentale verrijking ervan te ervaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten