11.07.2014

LOTTE’S BLIKVANGER #124

Andreas Siekmann
LOTTE’S BLIKVANGER #124

Week 45
November 2014

Dit is de honderd en vierentwintigste column van Lotte’s blikvanger.
 Een wekelijkse beschouwing over een kunstwerk dat mijn blik ving.









IN THE STOMACH OF THE PREDATORS
'De roofzuchtige logica van het laat-kapitalisme.'


In Utrecht bevindt zich het kunstinstituut BAK dat zichzelf omschrijft als 'brigding art and knowledge'.
Een dag voordat de nieuwe tentoonstelling opent krijg ik de kans om mee te lopen met een rondleiding door één van de kunstenaars. Het is een uitgebreide rondleiding voornamelijk bedoeld voor de suppoosten om ze in te lichten en voor te bereiden op wat ze straks tegen de bezoekers kunnen zeggen. Een van hen is zo slim om met zijn telefoon audio-opnames te maken. De rondleiding is namelijk nogal gedetailleerd en uitgebreid. Desalniettemin praat de man goed Engels en is bevlogen over zijn werk, zijn onderzoek; dat is een betere omschrijving.

'In the stomach of the predators' is een tweedelige tentoonstelling. Boven is er een ruimte ingericht voor het werk van Alice Creischer. Het is een korte film van 17 minuten. Ik zie vier hoofdpersonen. Ze lijken te balanceren op de grens van acteurs en het decor. Hun hoofden zijn vervangen met de tweedimensionale schaduwen van de koppen van een wolf, beer, jakhals en een hyena. Het zijn twee volwassen en twee kinderen. Ze slepen aan lange hengsels handtasjes met zich mee. De handtas is een metafoor voor the stomach, de maag van 'the predators'. Erin zitten zaden. Het gezelschap beweegt zich gedurende de film op drie locaties. Van de sneeuwbergen van Spitsbergen, naar de palmbomen van Benin tot in de stad in grote aanbouw Istanbul. Het werk is surrealistisch en de diepere laag is niet zo gemakkelijk te lezen. De acteurs blijken Alice zelf, haar man Andreas Siekmann, waar ze vaker mee heeft samengewerkt en hij is de kunstenaar die de rondleiding geeft, en hun twee kinderen.
 
Alice Creischer
Na de vertoning vervolgt de rondleiding zich naar de begane grond waar het werk van Andreas Siekmann zelf te zien is. In de hoge, witte ruimte is een installatie gebouwd dat een geraamte vormt voor twaalf panelen. De panelen zijn als in een depot verschuifbaar van links naar rechts en terug. Als je een paneel opschuift schuift er aan de andere kan een paneel in tegenovergestelde richting. Andreas legt uit; niks is zonder gevolg. Ik kan zijn logica volgen, maar vraag me af of ik dit ook zo had geïnterpreteerd zonder zijn aanwijzing. De twaalf panelen vormen door middel van pictogrammen een uitgebreid verslag van zijn onderzoek. Een onderzoek dat berust op gevonden feiten. Het is geen fictie, al denken mensen dat toch snel omdat het als kunstwerk gepresenteerd wordt.

Andreas Siekmann

Naast de panelen staan er op twee sokkels, een klein bakje met zoekkaartjes zoals je vroeger je adressen bijhield. Hierin kun je bij de namen en gebeurtenissen die vermeld worden op de panelen achtergrond informatie zoeken.

Als je de tijd hebt en het geduld, en niet bij binnenkomst afgeschrikt bent door de cryptische omschrijving door middel van de pictogrammen dan is het een interessant onderzoek, maar vooral een verontrustende geschiedenis les.
In 2008 werd de  Svalbard Global Seed Vault in Spitsbergen opgezet. Het is een bank dat beweerd zoveel mogelijk verschillende soorten zaden op te slaan, om ze te beschermen tegen het uitsterven door middel van bijvoorbeeld oorlogen of klimaat veranderingen. Maar deze bank wordt gefinancierd door mega-grote bedrijven die zelf al tientallen jaren bezig zijn met het monopoliseren van de archaïsche gewassen doormidden van o.a. genetisch modificeren.
Dit is overigens geen nieuw nieuws. Met dit werk proberen Alice and Andreas niks te onthullen, maar het is een begin naar het onderzoeken van processen van monopolisering als zodanig. De maag verwijst naar de monopolisering, die verbeeldt wordt als handtasjes in de film van Alice en als pictogram regelmatig terugkomt in de panelen van Andreas.

Andreas Siekmann


Alice Creischer















Een opvallend extra element in de installatie van Andreass Siekmann hangt aan de muur in de ruimte waar zijn installatie staat. Een serie hand-geschilderde tulpen. Mooi, realistisch met prachtige kleuren. Hij vertelt dat hij ze zelf heeft geschilderd, ondanks dat hij geen schilder is. Het is opvallend naast de steriele, informatieve, geprinte symbolen op de panelen. Het is minder afstandelijk en brengt je even dichterbij de kunstenaar zelf. Ieder schilderijtje met een tulp heeft een insect. Het verwijst naar de handel van tulpenbollen in de Nederlandse geschiedenis. Een nieuwe tulpen bol kon wel zes Amsterdamse grachtenpanden waard zijn. 
Andreas Siekmann
De tentoonstelling 'In the stomach of the predators' toont twee afzonderlijke werken van het gezamenlijke onderzoek van Alice en Andreas naar de privatisering van gemeenschappelijke bronnen, zoals plantenzaden, landeigendomsrechten en intellectueel eigendom.

Helaas biedt het werk geen wending of inzicht om tot een verandering te komen. Geen utopische of idealistisch hoopvol antwoord. Ik begrijp dat kunst een plek kan zijn om onderzoek te tonen en de geschiedenis vast te leggen en dat dit zinvol is, maar kunst zou ook de plek kunnen zijn waar je een stap verder kunt gaan, door de op gedaande kennis te vermengen met het vermogen tot verbeelden, dat zou kunnen leiden tot een mogelijke nieuwe visie voor de toekomst.

Andreas Siekmann










-Lotte van Geijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten