LOTTE’S
BLIKVANGER #122
Week
43
Oktober
2014
Dit
is de honderd en tweeëntwintigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een kunstwerk
dat mijn blik ving.
Solid Light Films \ (Massief Licht Films)
Anthony
McCall is een Brits geboren Amerikaanse kunstenaar die zich in zijn carrière
heeft gespecialiseerd in het grensgebied tussen film, projecties en beeldende
installaties. Ook was performance een onderdeel van zijn werk in zijn beginperiode.
In 1973 verhuisde hij naar New York en de eerste vorm van zijn ‘Solid films’
begon met het werk; ‘ Line Describing a Cone’ (De lijn die een kegel
beschrijft). Het werk is een onderzoek naar de sculpturale mogelijkheden van
het geprojecteerde licht. Eind jaren ’70 trok hij zich terug uit de kunstwereld
om twintig jaar later zijn onderzoek weer op te pakken, maar nu niet door middel
van dia-projecties en 16mm film, maar door het gebruik van de ondertussen
ontwikkelde techniek van digitale projectors en beamers.
Zijn
eerste solotentoonstelling in Nederland is nu te zien in het Eye Filmmuseum in
Amsterdam. In het ontwerp van architecten Elke Delugan-Meissl en Roman Delugan is
naast de aangename bioscoopzalen en het café met uitzicht op het water,
ook in het hart van het gebouw een ruime ruimte voor tentoonstellingen.
Het
eerste gedeelte is zoals in een white cube. Witte muren en heldere spots die de
tekeningen uitlichten. Het zijn tekeningen met als uitgangspunt het architecturale
jargon in combinatie met een filmscript in kleine tekeningetjes die de verloop
van tijd en verandering laten zien. Ik ben aangenaam verrast niet in de laatste
plaats door zijn titels.
Five Minutes of Pure Sculpture
Between You and I
Crossing the Hudson
(August 30, the 70th night)
Doubling Back
...na twintig jaar..
2.0
Na
deze inleiding vervolg je je weg via een zigzag totdat je in een totaal verduisterde
ruimte terecht komt. The black box als ultieme tegenhanger van de white cube. Hier
begint de magie en de verwondering die kunst kan zijn. Hier begint de ervaring,
het voelen en stopt het rationele denken. De ‘Solid Light Films’ zijn minimalistisch
in hun vorm en magisch in hun effect. Het is pure essentie. Als ik me een
voorstelling maak van de laatste weg naar de dood dan komt het werk van Anthony McCall heel
dicht in de buurt.
De
angst voorbij, het rationele losgelaten, het zijn in het nu en het pure ervaren
van schoonheid. Ik kan het leven weer even aan na deze tentoonstelling.
-Lotte
van Geijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten