LOTTE’S BLIKVANGER #113
Week 34
Augustus 2014
Dit is de honderd en dertiende column van Lotte’s
blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn
blik ving.
HOW NOT TO
BE SEEN
Ik bezoek het oude vertrouwde Stedelijk Museum in Amsterdam.
Er is een tijdelijke tentoonstelling die de collectie laat zien van het kunst-verzamelaars
echtpaar Martijn en Jeannette Sanders. Het is een diverse en uiteenlopende tentoonstelling
die kunstwerken uit allerlei tijden en stromingen toont. Er zitten een paar
mooie en interessante werken tussen, maar het is wel een persoonlijke smaak die
hier de werken bij een heeft gebracht en dit zou nooit het werk van een curator
kunnen zijn.
Gelukkig vind ik in een hoekje een video werk dat ze in 2013
op de biënnale van Venetië zagen en aankochten. Het is een kunstwerk van Hito Steyerl.
HOW NO TO
BE SEEN A fucking Didactic Educational . Mov File, 2013
.
Hito Steyelr is een Duitse kunstenares die woont en werk in
Berlijn. In haar werk speculeert ze over de consequenties van de hedendaagse
beeldcultuur. Over de manier waarop beelden en data zich tegenwoordig razendsnel
en massaal verspreiden. En welke invoelt deze digitale informatie heeft op onze
materiële wereld zoals we die kende.
In haar werk HOW NOT TO BE SEEN gaat ze op humoristische
wijze opzoek naar de mogelijkheden om virtueel te verdwijnen. De voice-over is
een mannenstem, hij praat droog en sullig Engels, bijna een computerstem. Hij
leidt je door de vijf hoofdstukken die een met een knipoog naar de
werkelijkheid je uitleggen hoe je jezelf kunt verstoppen in de digitale wereld.
'There are
seven ways of becoming a picture' en
'There are
fourteen ways of becoming invisible: by living in a military zone, by being in
a museum, by being a superhero, by being a female over fifty…'.
Verschillende strategieën worden je voorgelegd om niet
gezien te worden: zoals bijvoorbeeld kleiner te worden dan een pixel of door camouflageschmink
te gebruiken of je te verschuilen op en vliegveld of door gewoon uit het beeld
te stappen.
Op bepaalde momenten figureert Steyerl zelf in het werk. Ze
spreekt jou als kijker instructies toe. Hiermee doorbreekt ze als het ware de
vierde wand, waardoor ze nogmaals de grens tussen virtueel en digitaal
overschrijdt en vervaagd. Het werk is humoristisch en ook daardoor is de
drempel van het werk erg laag.
Het gebruik van allerlei digitale technieken herken ik uit
videogames en 3-D animaties voor stedenbouwkunde, maar ook het gebruik van het
groene scherm en het groene pak komen langs. Het is hierdoor verfrissend en een
erg actueel werk.
Het sterke van werk is dat ze speelt met de onmogelijke
verbintenis tussen de realiteit en de digitale wereld. Absurde voorstellen
worden er gedaan hoe je onzichtbaar zou kunnen worden, maar ze brengt ze op een
manier dat het logisch in de oren klinkt.
How not to be seen
met als soundtrack: 'When will I see you again?' (van de The Three Degrees)
Hito Steyerl stelt in
haar werk de centrale, kritische vragen over onze steeds meer digitaliserende
wereld. Om ons bewust te maken van de snelheid waarmee de wereld steeds afhankelijker
wordt van het internet.
Is het mogelijk om niet
gezien te worden?
Dit kunstwerk is er wel één om te gaan zien.
Kan nog tot 9 november
2014 in het Het Stedelijk Museum in Amsterdam
-Lotte van Geijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten